Köpte en Luna BS320 bandsåg på blocket igår. Tyvärr är det så att jag ännu inte har trefas i garaget där jag håller till och snickrar. Den behöver alltså konverteras till 1-fas till dess jag får tummen ur och tar hit en elektriker.

Som jag förstår det så går motorn på denna såg att koppla om till 1-fas. Har googlat lite och förstår det som att jag behöver en kondensator samt att motorn ska kopplas om från Y/stjärnkonfiguration till Deltakonfigarution.

Skulle behöva hjälp med att hitta en lämplig kondensator. Har kollat i några tabeller och det verkar som att jag behöver en uF40 kondensator. Sågens effekt är 0,55kW och 0,75HP. Bifogar bild på dekalen på motorn.
Specifikationsdekal på en bandsågsmotor som visar elektriska data såsom effekt, spänning och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon har tips på en lämplig säkerhetsbrytare som jag kan montera på sågen så skulle detta uppskattas också.

//Andreas
 
Rickard.
Nu är inte jag expert på detta men jag tror det är så här.

Du kan aldrig köra en 3 fas motor på bara 1 fas. Det du kan göra med delta är väl att köra med 3 faser som har lägre volt än vad vi har i Sverige.

Vill du trots allt köra den på 1 fas så behöver du rätt sorts frekvensomriktare som "tillverkar" 3 faser.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu är inte jag expert på detta men jag tror det är så här.

Du kan aldrig köra en 3 fas motor på bara 1 fas. Det du kan göra med delta är väl att köra med 3 faser som har lägre volt än vad vi har i Sverige.

Vill du trots allt köra den på 1 fas så behöver du rätt sorts frekvensomriktare som "tillverkar" 3 faser.
Nej då, med en såpass svag motor går det utmärkt atttt köra med kondensator.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…

Bästa svaret

Det går bra koppla om den till 3x220V och sedan montera en driftkondensator för att kunna köra den på 1-fas. Men du tappar cirka 30% av kraften i drift och cirka 70% av startmomentet. Denna omkoppling av motorer är lämpligast på drifter där man inte behöver något startmoment. Tex fläktar och pumpar. Tumregel är 80uf per kW.
 
Rickard.
Du har såklart rätt.

Dock så verkar det som att man tappar en del effekt vilket knappast är en fördel.
 
Tack för alla kloka svar! Det visade sig att jag hade en granne (bor på landet så avstånd är relativt) som är elektriker. Han kommer hjälpa mig att dra in ett trefasuttag så omkoppling blir inte nödvändig. Känns bra iom att sågen inte är så stark från början.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
A Aljung83 skrev:
Tack för alla kloka svar! Det visade sig att jag hade en granne (bor på landet så avstånd är relativt) som är elektriker. Han kommer hjälpa mig att dra in ett trefasuttag så omkoppling blir inte nödvändig. Känns bra iom att sågen inte är så stark från början.
Om du har små barn kan det ju vara bra att ha en högt placerad brytare så att man kan koppla bort alla maskinuttag på ett enkelt sätt. Mycket enklare än att hålla på att dra ur maskiner hela tiden. Jag har även en gammal radio som går på samma brytare så jag vet om strömmen är på eller ej.
 
O OverAndOut skrev:
Om du har små barn kan det ju vara bra att ha en högt placerad brytare så att man kan koppla bort alla maskinuttag på ett enkelt sätt. Mycket enklare än att hålla på att dra ur maskiner hela tiden. Jag har även en gammal radio som går på samma brytare så jag vet om strömmen är på eller ej.
Bra med en ordentlig brytare oavsett om man har små barn eller ej ;)
När de blir stora och vill använda maskinerna själva..lr när vuxna människor dyker upp och inte har fått till sig tillräckligt med säkerhetstänk..
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Vore absolut säkrare med en brytare, men de uttag jag använder mig av går på flera säkringar så det finns ingen möjlighet att stänga av strömmen helt i garaget.

Det nya trefasuttaget kommer att placeras högt på väggen och jag är väldigt noga med att dra ur alla kablar när det är färdigjobbat för kvällen. Det är såklart inte optimalt säkerhetsmässigt, men får räcka för tillfället :)
 
A Aljung83 skrev:
Vore absolut säkrare med en brytare, men de uttag jag använder mig av går på flera säkringar så det finns ingen möjlighet att stänga av strömmen helt i garaget.

Det nya trefasuttaget kommer att placeras högt på väggen och jag är väldigt noga med att dra ur alla kablar när det är färdigjobbat för kvällen. Det är såklart inte optimalt säkerhetsmässigt, men får räcka för tillfället :)
Hade jag gjort om min installation (dvs orkat ha ho6t en elektriker) så hade jag velat ha något sånt här till mitt trefasuttag.. ABB nyckellåsbrytare för trefasuttag, 3-pol, 25 A, med ON/OFF-läge och vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Aljung83 skrev:
Vore absolut säkrare med en brytare, men de uttag jag använder mig av går på flera säkringar så det finns ingen möjlighet att stänga av strömmen helt i garaget.

Det nya trefasuttaget kommer att placeras högt på väggen och jag är väldigt noga med att dra ur alla kablar när det är färdigjobbat för kvällen. Det är såklart inte optimalt säkerhetsmässigt, men får räcka för tillfället :)
Jag menade de nya trefasuttagen. Det kan ju vara sådana med ett enfasuttag på. Och då har man alla maskiner som behöver brytning inkopplade där. Jag har 5 trefasuttag. Men borde haft 2-3 st till... Då jag drog helt ny ström så bryter jag även alla enfasare också förutom ett par st för batteriladdare och värmefläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.