Funderar på att renovera våra badrum i en lägenhet som vi flyttade in i för en vecka sedan. Hur stökigt och dammigt brukar det bli om dom ska ta ner gipsväggarna innan??
 
vad är det som ska göras? är det bara väggarna som ska bort eller? om det är gips så blir det inte så farligt.. värre om det ska billas en massa och så..

har man dörren stängd in till badrummet så blir det mästa dammet kvar där inne jue..
 
Riva gips dammar det !  :p Sällan man får ner hela skivor och sen ska dom knäckas för att fraktas ut. DAMMIGT blir det. Ha dörren stängd samt täck med plast utanför är mitt råd.
 
Det dammar även under byggprocessen med gipsskivor som skärs/hyvlas, men framför allt när man blandar spackel, fix och fog. Skyddstäck golv och plasta för dörrar/garderober och ställ krav på byggaren att han använder dammsugare alt. luftrenare och, om möjligt, blandar bruket på balkong/i trapphus/utomhus. Om han inte har en luftrenare är det värt pengarna att låta honom hyra en.
Senast när vi renoverade hemma avgränsade jag arbetsytan med en vägg av läkt som jag spände mellan golv och tak och stiftade fast en plast i. På så sätt fick vi en helt dammfri avdelning där vi kunde röra oss fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.