Jag har ett hus byggt tidigt 1900-talet. Började ta upp golvet i köket för att se hur grunden såg ut.
Som jag förstår det är det en mullbänk.

Upprivet trägolv i gammalt hus visar mullbänk och källarvalv med torr grund och inslaget gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet i ett äldre hus upptaget för att visa mullbänksgrunden och ett underliggande betongvalv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptaget trägolv i ett gammalt hus visar grunden med en källare, träreglar och isolering av gammalt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptaget trägolv visar en torr mullbänksgrund med underliggande källare och inslag av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under halva golvet så finns en källare, alltså ett betongvalv.
Upprivet trägolv i äldre hus visar grunden med mullbänk och insyn till ett källarvalv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Grunden är väldigt torr för övrigt och huset står relativt högt, huset har aldrig heller haft hängrännor och stuprör vilket nu är åtgärdat och leds bort från huset. Huset står på Morän.
Huset har stått tomt i minst 2 år.
Gräset har nå djur dragit in. Vilket jag tänkte kasta ut.
I vardagsrummet verkar det vara torpargrund, vilket jag tänkt än så länge låta vara orört.

Så vad blir bäst för denna konstruktion isoleringsmässigt? Hur ska jag fortgå?
 
Redigerat:
Rensa ut organiskt material och ev. mineralull.
Täta alla hål och sprickor inifrån med lerbruk.
Om du vill isolera så använd ett icke organiskt material som pimpstensgranulat. Den kan inte mögla och har lambdavärde 0,042.
 
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Rensa ut organiskt material och ev. mineralull.
Täta alla hål och sprickor inifrån med lerbruk.
Om du vill isolera så använd ett icke organiskt material som pimpstensgranulat. Den kan inte mögla och har lambdavärde 0,042.
Kan du för- och nackdelar mellan Pimpstensgranulat och Skumglas?
Såg att skumglas hade lambdavärde runt 0.1 så det vore ju en jämförelse att gå på.
https://byggnadsvard.se/isoleringsmaterial-fran-a-till-w/

Tack på förhand! :)
 
Pimpstensgranulat är lätt att arbeta med och rinner lätt in/ runt rör och hålrum. Fraktion 0,5-5mm.
Levereras på pall i 200L/ 15kg säck som lätt kan bäras in i byggnaden eller flyttas runt om det står i vägen, till skillnad från storsäck/ big bag som måste flyttas med t.ex. traktor.
Det säkrar en effektiv isolering även på de svåraste ställen. Gör att möss inte kan bygga gångar i isoleringen, gångarna faller ihop.
Lambdavärde 0.039-0.042 w/mk
Volymvikt ca 80 kg/m3 Ångdiffusionstal μ = 3
Kapillärt stigvärde 60mm

Skumglas kan levereras i en fraktion om 10-60mm. Har hög friktion som gör att man kan skapa ett dike för att lägga ner t.ex. avloppsrör.
Levereras i storsäck eller med lastbil som tippar av skumglaset. Möss vill inte gnaga i skumglaset.
Lambdavärde 0,1 w/mk
Volymvikt 180kg/ m3
Kapillärt stigvärde 120mm
 
  • Älska
  • Gilla
Kraxen och 1 till
  • Laddar…
Om jag gjorde kalkylen rätt så blev det väldigt mycket pengar för pimpstensgranulat.
Jag räknade lite slafsigt, rummets längder typ 5x5m = 25m2
25m x 0,3m = 7,5 m3 Volymen pimpstensgranulat jag behöver.
7,5 m3 = 7500 liter
200 liter kostar cirka 650kr
7500/200 = 37,5 säckar
37,5 säckar x 650 kr = 24 375 kr :dizzy:

Det är ändå ett fritidshus just nu, men tänker att jag kan även besöka det på vinter tid när det är klart. Så tanken är att jag inte kommer bo där permanent.

Så jag tänker, det måste finnas fler alternativ? :)
Skulle det funka att göra en trossbotten (Bjälklaget är 20cm) slänga i något annat roligt alternativ, räknade på
"Isolering av cellulosa och träfiber" det skulle kosta runt 5000 kr på den ytan. Plus oljehärdad masonit i botten.
Jag kanske måste borra upp 2 lufthål genom grundmuren så det andas under. Jag tänker det är ju så det är i vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.