Hej jag har en fråga om denna vägg är bärande. Det verkar som att väggen går upp till takstolarna. Huset är från 62. Det är väggen som är rödmarkerad på övervåningen.

Tacksam för svar. :)
 
  • Ritningar på husets sektioner med en rödmarkerad vägg som potentiellt är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av ett hus från 1962 med rödmarkerad vägg på övervåningsplan som möjlig bärande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste nog komplettera med mer ritningar på hur fackverk Mm ser ut innan du kommer få några vettiga svar skulle jag tro.
 
Dessa är dem enda ritningarna som jag fått ut från kommunen men får höra av mig till dem igen. Tack för svar.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
L Linda223 skrev:
Dessa är dem enda ritningarna som jag fått ut från kommunen men får höra av mig till dem igen. Tack för svar.
För mig att man kan gå in själv och kolla vad som finns på ens hus. Testa denna.
Lantmäteriet.se
 
Nej, väggar på övervåningen med det aktuella läget är inte bärande. Taklasterna förs ner genom högbenen och eventuella stödben.
 
Tack så hemskt mycket för svar! :)
 
Hej vi har nu börjat ta ner väggen, inget tryck i reglarna mot ytterväggen men det blir ett motstånd i reglarna som är mot mitten av huset och det nyper i sågen. Är det då kanske bärande?
 
Då har ni för mycket skräp på vinden. Hanbjälkarna (som ligger horisontellt ovanför er vägg) brukar inte vara dimensionerade för några större vertikala laster. De största taklasterna är alltid snö, och det har ni väl inte än.
 
Okej men ingen snö ännu och bara isolering på vinden, kan det vara vara reglarna som är inkokilade för hårt kanske?
 
Inkilade *
 
Hanbjälkarnas huvuduppgift är att förhindra att taklasterna trycker ut ytterväggarna. De är därför framför allt utsatta för dragkrafter. Dessutom ska de bära sin egen vikt samt vikten från isolering och undertak. Tala om hur långa hanbjälkarna är, deras dimensioner, mängden och typen av isolering samt typen av undertak, så ska jag räkna ut hur stor nedböjning som är rimlig.
 
Tack så mycket för hjälpen! Så här ser det ut mot golv respektive tak. Undertaket verkar vara enkelgips, jag ska gå upp och kolla hur det ser ut på vinden imorgon.
 
  • Skada på vitmålat gipstak och vägg vid träbjälkar, indikationer på renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar mot golv av trä och tak med synligt enkelgips i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett alternativ att stötta upp med 2 stolpar och en mindre balk? För att vara lite på säkra sidan.
 
Det ska inte behövas. Med måttuppgifterna är det lättare att bedöma situationen.
 
Inte den lättaste vinden att ta sig upp på, finns en risk att man tar sig upp men inte ner. Hanbjälkarna var cirka 4 meter långa 150/60
 
  • Vind med träbjälkar och snedtak där en ljusstrimma lyser på en av bjälkarnas längd, suggererande svårtillgängligt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vind med långa hanbjälkar och isolering, reflektion av ljus synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.