Har kollat på videos online men blir inte klokare.
Ska lägga golvspånskiva på mina cc600 reglar. Ska den yttersta spånskivan limmas mot "ytterväggsregeln" eller ska det vara ett mellanrum på ca 10 mm?
Om det ska vara mellanrum, varför ska man i så fall kapa skivan plan/rak på den sidan, om den ändå inte ska ligga emot ytterväggen?
Att den ska limmas o skruvas på underliggande reglar har jag koll på, men de på sidan/yttervägg jag är osäker på.

Det är dessa skivor vi pratar om ifall det gör någon skillnad: Forestia golvspån 22x620x2420mm
 
  • Golvspånskiva vid yttervägg med röd pil som pekar mot möjlig anslutningspunkt vid regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämpligt är att lämna ca 5 mm gap , nu rör sig inte spånskivor, så de kan vara tajt. Skivorna på vägg sedan ska stå kloss mot golvet så det uppstår en glipa som det pipa kalluft genom, sen ska det väl vara en golvlist som är tajt mot vägg och golv , som kommer att täta till ytterligare
 
J jonaserik skrev:
Lämpligt är att lämna ca 5 mm gap , nu rör sig inte spånskivor, så de kan vara tajt. Skivorna på vägg sedan ska stå kloss mot golvet så det uppstår en glipa som det pipa kalluft genom, sen ska det väl vara en golvlist som är tajt mot vägg och golv , som kommer att täta till ytterligare
Ok, tack! Men är det nödvändigt att kapa spånskivan längs långsidan för få en 'platt' kant, eller kan man montera skivan 'as is' (men med hänsyn till rätt sida uppåt samt fjäder/not)?
 
Har inte tänkt på det själv , men snickarna brukar kapa av spånten, detta för att få en jämn avslutning mot väggsida, klart stämmer det inte vid kap utan det blir ett stort gap så låt bli att kapa.
 
Vad är egentligen syftet med att lämna liten luftspalt där, med tanke på att spånskivan inte rör sig, såsom laminat etc?

Så gipsskivan (vägg) ska sedan läggas kant i kant på spånet, och listen 'låser in' den eventuella lilla glipan (som blir obefintlig med tanke på gips är 13 mm, så det bygger ändå ut över spånskivan)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.