Tror ni att eventuell asbest i limmet sprids om man rycker upp mattan men limmet blir kvar på betongen? Limmet i vårt hus är stenhårt och sprött (gulaktigt). Jag överväger att lägga vårt nya golv (typ parkett eller laminat) ovanpå limmet (med foam och fuktspärr emellan).
 
Och en bild.
 
  • Översikt av ett hörn där golvmatta delvis lyft visar underliggande betonggolv och vitmålad list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inga tecken på nå svartlim i det där............och knappast nå asbest heller. Det var ju inte så att de blandade asbest i allt bara för att förr i tiden.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Finns inga tecken på nå svartlim i det där............och knappast nå asbest heller. Det var ju inte så att de blandade asbest i allt bara för att förr i tiden.
Ok, ska det vara mörkt/svart för att det ska vara en risk? Bra info isf!
 
S Stefan1972 skrev:
Finns inga tecken på nå svartlim i det där............och knappast nå asbest heller. Det var ju inte så att de blandade asbest i allt bara för att förr i tiden.
Man kan tro det. Fibrerna armerar det mesta som de blandas i. T.o.m. tixotrop målarfärg för att den inte skulle rinna. Således inte bara som brandskydd.
Om det finns jute i golvmattor kan det också innehålla mer eller mindre mängd asbest då jute återanvändes från jutesäckar som användes att frakta asbest i.
Så helt säker kan man inte vara.
 
Nä helt säker kan man aldrig vara. Med bra mätmetoder hittar man ju asbest i vanlig luft också.....
 
Mattan på bilden är limmad med kontaktlim.
 
Isakare Isakare skrev:
Mattan på bilden är limmad med kontaktlim.
10 000 kronorsfrågan, kan kontaktlim innehålla asbest?

Det känns som att detta ämne går inte att besvara eller vara säker på utan att testa i labb.
 
A arowe17 skrev:
10 000 kronorsfrågan, kan kontaktlim innehålla asbest?

Nej.

Jag har swish.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej.

Jag har swish.
Och vilket nummer?
 
42?
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Jag plockade bort en matta i lördags och hittade detta. Magnesitplattor & svartlim huset byggdes 1960, vi gjorde inget test men resonerade som så att det med största säkerhet finns asbest i det.

igår hyrde jag en betongslip m. Tigercut skiva plastade in rummet, engångsoverall, ordentlig munskydd (P3) handskar och skred till verket. 3h senare var 15kvm bortslipat, dammsög i närmare 40 minuter, förseglade alla restprodukter i genomskinliga sopsäckar. Lämnade igen maskinen idag. Kostade mig 1670kr på ca 1000 i skyddsutrustning.

hoppa detta hjälper någon, jag hade velat ha bilden och infon i söndags :)
 
  • Bortslipade magnesitplattor och svartlim på ett golv från 1960-talet, restprodukter och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är mattan borta i ena rummet, lite gummi från mattans undersida fastnar på vissa ställen. Limmet är gulaktigt och väldigt hårt och sprött.
Betonngolv med kvarvarande gulaktigt sprött lim och rester från mattans undersida, spatel ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Nu är mattan borta i ena rummet, lite gummi från mattans undersida fastnar på vissa ställen. Limmet är gulaktigt och väldigt hårt och sprött.
[bild]
[video]
Har du skickat prov till slut?
Fick du veta om det innehåll asbest?

Jag undrar för jag hittade likadant lim under plastmatta på tvättstugan...
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-jag-asbest-vg-titta-pa-kort.400305/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.