Hej,

Skulle precis börja riva ur en golvmatta ur vårt blivande sovrum. Men nu nojar jag över asbest.

Huset är byggt 74, tror ni att jag behöver vara orolig ?

Förstår att ni inte kan svara med säkerhet, men ni kanske kan ge mig en hint.
Trägolv med synliga skarvar och tecken på att en yta av golvet nyligen blivit upprivet vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av en mönstrad golvmatta som är delvis upprivet, visande baksidan och underliggande golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppriven hörn av en golvmatta som visar underliggande betong bredvid träparkett i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avriven golvmatta i ett rum som visar underliggande betonggolv nära trädörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den mattan skulle jag vara försiktig med, Ser ut som en variant med undre lager av ren asbest.
Väldigt vanlig fram till förbud från och med 1977.
Absolut inte säker men bör undersökas
 
  • Gilla
ollemagnus
  • Laddar…
Jag minns inte den typen av mattor från 70-talet. Jag tror att mattan är nyare och bör då rimligen vara fri från asbest.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, olika bud Tycker också mattan känns nyare om man kollar exempel på asbestmattor. Det jag reagerade på är limmet som är mörkgrått, vet inte om det kan vara så kallat svartlim?
Kan någon rekommendera en firma för analys ?
 
Du kan nog vara lugn, den mattan är max från 90-talet och anledningen till att limmet ser grått ut är för att spacklet fastnat på mattan. Helt vanligt golvlim (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.