Har du kärnan / märgen kvar så är det näst intill helsäker att det spricker. Virke torkar olika radiellt - tangentiellt.

Protte
 
Marike
prototypen prototypen skrev:
Har du kärnan / märgen kvar så är det näst intill helsäker att det spricker. Virke torkar olika radiellt - tangentiellt.

Protte
Det är ju den som är vackrast. Så då måste man antingen klyva/limma eller ha tag på dubbelt så stora, i diameter, som man vill ha som ämne?
Men jag har sett filmer på nätet om de som har gjort saker med kärnan kvar och de har inte spruckit, fast en sa att de kunde göra det.
Jag har provat sockertoppsgran, cypress, metasequa, magnolia, plommon, körsbär, björk, gran, allt bara spricker. De har fått ligga och torka i garaget 1-2 år. Teak är det enda som lyckats men det var inget kärnvirke.
 
  • Gilla
Andtor
  • Laddar…
Har sett amplar där botten är som en spets in och utvändigt och då klarar det sig från att spricka.

Protte
 
  • Gilla
MGVD
  • Laddar…
Marike
Har lyckats få till två krukor av Juniperus/kryp-en. ännu har de inte spruckit nämnvärt. Det är fullständigt bedårande med denna struktur som framträder.
Två handgjorda krukor av kryp-en trä, naturlig struktur synlig, på ett tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marike
Detta var virket jag sökte. Juniperus/kryp-en, och såna har man sett de kör till tippen med, för gamla och stabbiga tycker de. Mycket behagligt att slöjda i, önskar jag hade mer.
Handgjorda föremål av kryp-en trä, inklusive tre behållare med muddar och en sked på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har sett amplar där botten är som en spets in och utvändigt och då klarar det sig från att spricka.

Protte
Alltså lite som botten på en vinflaska, fast spetsigt? Låter rimligt att det skulle minska en del spänningar.
 
E ergonomen skrev:
Alltså lite som botten på en vinflaska, fast spetsigt? Låter rimligt att det skulle minska en del spänningar.
Nja ampeln hade spetsen utåt, flaskan har spetsen inåt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.