Jag behöver lite hjälp med ungefärliga kostnader av el-installation, för att kunna bestämma vilken friggebod jag ska köpa.
Ena friggeboden har redan el dragen i stugan, med spotlights, eluttag , en elcentral och en färdig elutag utomhus där man kan koppla elen från huvudbyggnaden.
Andra har ingen el dragen alls.
Båda ca 15 kvm.
Så det jag behöver veta är hur mycket ungefär det kostar att dra el från huvudbyggnaden (som kommer ligga ca 3-5m borta) jämfört med att dra el från huset och installera det in i stugan också?

Jag tänker att kanske ca 20tkr att dra el från huset att koppla till stugan jämfört med kanske 60-80tkr om allt ska göras från början. Är jag helt ute och cyklar?

Super tacksam för alla svar!
 
Jag tror att du cyklar lite, jag skulle GISSA att allt skulle kosta 20-25 000:- och bara en matning (utan grävning) 5-8 000:-
 
  • Gilla
Nannu
  • Laddar…
E
Dra el måste du ju göra i vilket fall.
Tänkte du göra en utanpåliggande installation?
Du kan ju få allt där du vill ha det i det andra fallet.

Hur många uttag osv tänker du dig?

Det med 70 tusen låter högt.
 
  • Gilla
Nannu
  • Laddar…
Jag tror du tagit till rejält i överkant. Om det i ena fallet handlar om att dra en kabel melln hus och frigga, c:a 5 meter och ansluta så skulle jag tro att du kommer undan med max 5000.
Lägger du då på en hel installation i den andra friggan så tror jag inte det går på ytteligare 10 000:. Så i ena fallet max 5 tusen, det andra fallet max 15 tusen. Vi får väl se hur mycket mothugg jag får på mina gissningar.
 
  • Gilla
Nannu
  • Laddar…
Vad skönt att det är inte så dyrt som jag var rädd för. Jag läste lite andra liknande trådar, men det var nog lite andra omständigheter. Då vet jag ungefär vad man får räkna med. tack så mycket för bra svaren.
 
E El-Löken66 skrev:
Dra el måste du ju göra i vilket fall.
Tänkte du göra en utanpåliggande installation?
Du kan ju få allt där du vill ha det i det andra fallet.

Hur många uttag osv tänker du dig?

Det med 70 tusen låter högt.

Jag har inte tänkt så långt. 4-6 uttag kanske, eller liknande. Och utanpå låter billigare så skulle nog ha kört med det.

Jag tänkte nämligen spara med att köpa en färdigbyggd/ begagnad stuga, mest för att trodde att elen kostar massa, men nu börjar priset dra iväg på grund av frakten och grunden, så jag behövder räkna ut hur mycket jag skulle egentligen vinna på det, speciellt med tanken på att jag inte får exakt sådant hus jag ville om jag kör på begagnad.
 
Mikael_L
Lite mellan tummen och pekfingret så kommer en elcentral gå på 2-3 tusen (det blir ju en rätt liten en).
Och sen något enstaka uttag/strömbrytare/spotlight kostar en tusenlapp styck.

Växer sin jobbet ifrån något enstaka uttag (1-3 st) så blir det billigare per "apparat", kan ramla nedåt 500:-/st.

Och dessa priser inkluderar alltså både material (tänker då att det är en standardserie av uttag/str.bryt, typ Schneider Exxact/ELKO RS) och arbete, och även rimlig mängd kabeldragning ingår (en frigga är ju inte stor, så inget blir väl orimligt).

Grovt uppskattat alltså. Men jag har svårt att se varför en installation i en frigga ska bli på mer än 20 tusen, då fläskar man antingen på något otroligt med mängd apparater, speciallösningar och lyx, eller så har man blivit lurad av elektrikern.
 
  • Gilla
Nannu
  • Laddar…
Senast jag gjorde en Friggebod kostade det ca 14 000:- MEN det var några (4-6) år sedan, standarden kan sägas vara "normal" dvs varken "snålt" eller "vräkigt".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och det jag skrev om 20-tusen är då alltså bara boden, inte inräknat matningskabel med inkoppling.
Och det misstänker jag att även elmont menade ...
 
  • Gilla
Nannu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.