Hej!
På vårt hus från 1965 så har vi fått in fukt på betobngväggen och är precis på gång dränera om. På insidan har det varit putsat med vävtapet som målats. Vi håller på att ta bort detta för att få bort puts som skadats och räknar då med att lägga på nytt murbruk på insidan av väggen när dräneringen är klar.

Frågan är vad vi bör behandla insidan av väggen med. Det är, som jag förstår det, lättbetongblock som putsats med någon form av murbruk.

1 Vad bör vi använda för bruk på insidan för att få en slät vägg igen? Eller något annat
2 Vad bör vi använda för att få en snygg insida i vårt hobbyrum/hemmkontor igen?

Jag har en tanke om att det kan vara bra om väggen andas så att fukt inte blir kvar innaför t.ex. en tapet. Men det får ju gärna se hyfsat snyggt ut sen. Vår vitmålade vävtapet var helt ok för oss, så inget specialkrav.

Tips?

Mvh
/Stefan
 
Du ska inte sätta tapet på en putsad vägg i källare pga fukt.

Som jag ser det är alternativen silikatfärg (eller kalk, men det släpper lite ibland och kritar). Det ska vara diffusionsöppen färg. Inte vanlig väggfärg.

Du kan också välja att gipsa väggarna och sen välja fritt tapet eller färg. Använd stålreglar, trä är inte bra direkt mot källarvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.