Har köpt en ny lampa (LED) och behöver byta ut min gamla dimmerdosa mot en ny. Har läst många bra inlägg här och köp mig en dimmerdosa från Schneider, som inte behöver nolla. Verkade logiskt att bara byta kablarna från den gamla till den nya, men beteckningarna var lite olika. Någon erfaren som kan hjälpa?

Den blå (bilden) är den nuvarande dimmern. På den nya finns mer "vanliga beteckningar", sinus och två st L, samt en märkt 1.

Vore så tacksam för hjälp!
 
  • Blå Eltako universell tryckdimmer med justeringsrattar och anslutna kablar monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi tittar på Eltakopucken så har du från vänster till höger:
- Lampsymbol som anger att det är UT. Här kopplas alltså tändtråden in till lampan. Motsvaras av vågen (sinus) på dina nya.
- Strömbrytarsymbolen betyder att här kopplas styrledaren från den momentana strömbrytaren in. Motsvaras troligen av "1" på dina nya, men du måste kontrollera inkopplingsanvisningen.
- L betyder att här kopplas fast fas in. Den nya har samma beteckning.
 
  • Gilla
CeciliaMe
  • Laddar…
Tack, Bo! Jag har försökt följa manualen och koppade då lampan till sinus. Impulsströmbrytaren till den nedre L och "gamla L" till den övre L. Men det funkade inte. Tror du att jag ska koppla impulsströmbrytaren till 1 istället?
 
  • Elskiss för dimmerkoppling med markeringar och anteckning om impulsströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"1" är styringången på den nya dimmern. När det matas 230 V (L) in på den manövreras dimmern.
 
Hänger inte riktigt med, vilken ska in i 1?
 
På "1" ska styrspänningen från bef. brytare anslutas. Som tidigare beskrivet, så motsvaras det av den andra plinten från vänster räknat på den gamla dimmern.
 
  • Gilla
CeciliaMe
  • Laddar…
Impulsbrytaren/brytarna skall in mellan L och 1.

Edit: Var för långsam och blev två på den....
 
Lovely etompa. Och då lämnar jag den nedre L tom på den nya dosan?
 
R roli skrev:
Impulsbrytaren/brytarna skall in mellan L och 1.

Edit: Var för långsam och blev två på den....
Tack oavsett. Jag tycker också att det ser ut så på kopplingsschemat för den nya, men får inte ihop det när jag bara har de tre kablarna att tillgå... den andra kabeln från impulsbrytaren går inte via den gamla dimmern. Måste det dras ny kabel då?
 
C CeciliaMe skrev:
Lovely etompa. Och då lämnar jag den nedre L tom på den nya dosan?
Svar ja.
 
  • Gilla
CeciliaMe
  • Laddar…
C CeciliaMe skrev:
Tack oavsett. Jag tycker också att det ser ut så på kopplingsschemat för den nya, men får inte ihop det när jag bara har de tre kablarna att tillgå... den andra kabeln från impulsbrytaren går inte via den gamla dimmern. Måste det dras ny kabel då?
I den gamla kopplingen delades L upp före dimmern. Kopplingsschemat beskriver en uppdelning som sker vid dimmern. Båda lösningarna ger samma resultat så länge som det är samma fas som delas upp.
 
  • Gilla
CeciliaMe
  • Laddar…
Jippie! We have liftoff! Varde ljus. Varde dimrat ljus, till och med! Stort tack!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.