Vi försöker planera inför en utökning av boytan på vårt 20-tals hus och hoppas att någon här på Byggahus kan ge lite vägledning och input! Tanken är att få ett stort sovrum med badrum (dusch).

Vi har samma hus som grannen till vänster om oss och de har sedan flera år tillbaka byggt ut huset mot vår tomt (se bild). Det är här vi har fått vår inspiration ifrån och vi hoppas att inte stöta på så mycket problem från kommunen om det har redan godkänts sedan tidigare.

Vi har nedanstående förslag till vår utbyggnad:
Förenklad planskiss med markeringar för befintlig byggnad, planerad utbyggnad och grannens byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planskiss över en husutbyggnad med angivna ytmått för varje rum och potentiell placering av förråd/carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1920-talshus med markerad del för planerad utbyggnad bredvid befintligt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt detaljplanen kan vi bygga ut max 44kvm. Vi har möjlighet att bygga ut direkt bakom huset, men detta undviker vi gärna då vi vill bygga altan som går ihop med utbyggnaden. Den tidigare ägen ansökte om bygglov för förråd/carport på exakt samma plats (även en bra bit på prickad mark framför huset). Det stod inget om avslag på bygglovet utan det genomfördes aldrig.

Jag har däremot stött på några saker som jag tror kan bli problematiska med den planen vi har nu:
  • Tillgänglighetsanpassning av badrum och entré då huvudbyggnaden saknar detta på entréplan. Möjlighet att ta sig uppför trappan till originalhuset (hiss, ramp?).
  • Bygga för nära tomtgränsen. Enligt våra grannar var detta problematisk hos kommunen (även med grannarnas godkännande). De har byggt ca 60cm från vår tomtgräns.
  • Bygga nära grannens garage. Jag har läst att man behöver tänka på skydd mot brandspridning i det här fallet och då är det en del av utbyggnaden som hamnar bredvid garaget.

Har ni någon input gällande antingen utbyggnaden eller de punkter som jag nämnde ovan? Kanske något som vi har missat eller kan förbättra?
 
Redigerat:
BirgitS
2. I många detaljplaner är det tillåtet att bygga komplementbyggnader, t.ex. garage, nära tomtgränsen men inte att ha huset så nära. Grannars godkännande spelar ingen roll så länge det inte rör sig om attefallstillbyggnad, men ditt är ju alldeles för stort för ett sånt. Sen kan ju grannar lämna in synpunkter inför ett bygglov men de har inte vetorätt. Grannar kan också överklaga ett beviljat bygglov.

Det känns som huset blir lite obalanserat med ett sovrum som är större än vardagsrummet.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
2. I många detaljplaner är det tillåtet att bygga komplementbyggnader, t.ex. garage, nära tomtgränsen men inte att ha huset så nära...
Ja det kanske är något att fundera på där! Kikade lite på just komplementbostad (med bygglov) istället och det skulle faktiskt fungera i det här fallet. Det vi skulle behöva göra i sådana fall är att stänga igen passagen mellan huset och komplementbostaden (+ tillgänglighetsanpassning & brandskyddad vägg).

Vi har en bra relation med våra grannar så inga problem på den fronten som tur är (y)
 
BirgitS
Du behöver nog börja med att ta kontakt med någon som jobbar med bygglov på din kommun och reda ut vad för något du får bygga och vilka begränsningar som gäller. En komplementbostadshus är inte samma sak som ett garage eller ett förråd och sådana brukar inte heller få vara nära tomtgräns, men jag vet ju inte vad som gäller just din fastighet.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.