Magnus E K
Bra snurr på vindkraften just nu i hela norra Europa. Nytt rekord i negativt pris för alla elområdena i Sverige sätts kl 03-04 med nästan 2 öre/kwh minus, jämfört med bara 0,2 öre förra gången (natten till 10 februari).

Dessutom är det vad jag kan se första gången som det blir negativt pris även i Finland, hela Baltikum och i två av Norges elområden (de som är närmast södra Sverige). (Danmark och Tyskland har ju däremot sedan flera år regelmässigt negativa priser vid bra blåst och låg efterfrågan.)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra snurr på vindkraften just nu
Och det är första gången jag betalar EONfakturan med ett smil!
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Jag tycker inte alls att elen är särskilt billig. 35:- per kWh får jag betala för förra månaden.
 
C
useless useless skrev:
35:- per kWh får jag betala för förra månaden.
Du menar 0:35, alltså 35 öre / kWh hoppas jag!?
 
Nej, 452:- i elnät, elhandel, överföring, skatt, moms, etc för 13 kWh i sommarstugan.
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, 452:- i elnät, elhandel, överföring, skatt, moms, etc för 13 kWh i sommarstugan.
Skaffa elvärme och börja duscha lite mer frekvent så får du ner kWh-priset! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Skaffa elvärme och börja duscha lite mer frekvent så får du ner kWh-priset! :crysmile:
Ja, det är ju den tråkiga sanningen när så stor del av kostnaden är fast (Vattenfall?).
Räknade lite på luftvärmepump till vår stuga men det gick inte på långa vägar att få ihop det ekonomiskt.
 
G
Alfredo Alfredo skrev:
Skaffa elvärme och börja duscha lite mer frekvent så får du ner kWh-priset! :crysmile:
Funkar inte med vattenfall här, ju mer el som använts, desto högre faktura från dem (även om jag har annat elbolag för elen)
 
Magnus E K
Min tanke med den här tråden var statistik och diskussion av spotpriserna på elbörsen.

Just nu dock mer berg- och dalbana än krasch. Så sent som i torsdags hade vi en dag som (åtminstone i SE3) slog sig in i topp 10 bland billigaste dagarna (2,86 öre), men imorgon har vi istället en dag i topp 30 dyraste (från 2013 och framåt) med 63,16 öre i genomsnitt och hela 179,5 öre som högst kl 17-18). Får vi se toppar upp till 3000 öre i vinter? Om det nu blir en riktig vinter den här gången.
 
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Just nu dock mer berg- och dalbana än krasch.
Har inte följt detta i media men jag utgår från att det återigen är vindkraften som "spökar"?
 
Magnus E K
Media skriver ofta felaktigt eller ofullständigt så bättre att kolla direkt på Svenska kraftnät och Nordpools sidor (när de fungerar...)

Ja, just nu dålig vind i hela Norden och dessutom går kärnkraften på "halvfart" (bara fyra och en halv av sju reaktorer igång) och (kanske delvis av samma anledning?) är överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 lägre än normalt max, det senare ser ut att pågå till åtminstone den 15:e. O3 som stått stilla i över tre månader ska gå igång igen den 14:e, men datumet har flyttats fram flera gånger.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, 452:- i elnät, elhandel, överföring, skatt, moms, etc för 13 kWh i sommarstugan.
Kanske läge att börja studera en offgrid lösning med tanke på att det antagligen bara blir värre med de fasta kostnaderna.
Nils Holgersson 2019
Elnätspriserna fortsätter öka – upp 27 procent de senaste fem åren
http://nilsholgersson.nu/
 
R
useless useless skrev:
Nej, 452:- i elnät, elhandel, överföring, skatt, moms, etc för 13 kWh i sommarstugan.
Tyvärr blir ju inte underhållskostnaderna för elnätet hem till dig mindre bara för att du utnyttjar extremt lite EL. Så jag har förståelse för att det blir väldigt dyrt per kW/h man räknar med nätkostnaden.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
G
Här hemma
Storuman EL: 181kr
Vattenfall, nät: 442,90kr
 
Magnus E K
  • Wow
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.