Här i närheten fanns ett hus där rivningslov inte gavs pga k-märkning. Ett år senare brann huset ned av oklar anledning.

nu står där ett nytt hus
 
Jag tolkar det som handläggaren inte vill du skall bygga ett handikappanpassat boende. Kör diskrimineringskortet om de bråkar...
 
Handläggaren vill köpa huset :cool:
 
B larry78 skrev:
Jag tolkar det som handläggaren inte vill du skall bygga ett handikappanpassat boende. Kör diskrimineringskortet om de bråkar...
Hur tänker du när du gör den tolkningen?
 
D dabbeimba skrev:
Hej

Hittat en bostad där insidan är i extremt dålig skick (obeboeligt). Byggd på 30-talet.
Dock är den billig och ligger bra till så därför är jag intresserad utav att köpa den, riva den och bygga nytt.

Jag ringer kommunen och frågar om detta varpå hon svarar att man behöver göra en ansökan för att få ett riktigt svar, men utifrån vad hon kunde se från kartbilder på fasaden tyckte hon att det var väldigt osannolikt att jag skulle få lov att riva det med tanke på "att det ser bra ut från utsidan" och att man vill börja på ny kula genom att riva och bygga nytt inte är tillräckligt bra anledning för att riva ett hus.

Mitt uppfattning av det hon sa var i princip att det måste regna in på toaletten och vara attackerat av kackerlackor för att man ska få lov att riva.

Har någon här rivit och kan dela med sig av sina upplevelser? Är detta ett lost cause för mig?
Det behöver inte vara ett lost cause för dig, men handläggaren kan inte ge dig ett snabbt och tydligt svar i telefon med endast en kartbild framför sig. Det är mer handlingar, bestämmelser, lagstiftning osv som ska granskas. Byggkontoret kanske behöver göra ett platsbesök. Därför behöver du, som hon påpekade, lämna in en ansökan så handläggaren/byggnadsnämnden kan göra en helhetsbedömning i ärendet.

Det brukar gå, som någon nämner, att söka bygglov för ”enbostadshus som ersättning för befintligt” om du vill göra allt i ett svep. Det kräver dock att du tar fram kompletta bygglovshandlingar med ritningar och kartor. Vid endast rivningslov krävs inte det.

Hur länge sedan är det någon bodde i huset? Ligger byggnaden i ensligt eller i anslutning till annan bebyggelse? Hur är det med VA, el mm på fastigheten? Sa handläggaren något om kulturmiljö? Är byggnaden tidstypisk (30-talet) eller har den blivit om och tillbyggd under åren? Ligger det inom strandskyddat område?
 
C
D dabbeimba skrev:
Mitt uppfattning av det hon sa var i princip att det måste regna in på toaletten och vara attackerat av kackerlackor för att man ska få lov att riva.
Ibland får man också tolka den där typen av uttalanden från handläggare som ett litet subtilt tips om vad du skall skriva och inte skriva i en ansökan får att få igenom den.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.