Hej!

Vi är lite intresserade av att köpa ett tegelhus.
Men det är så fruktansvärt fult utvändigt (rött tegel med brunt trä på hälften av huset Brrr)
Kan man måla tegelhus, håller det och vilken färg använder man?
Tacksam för svar!

Mvh
Emelie
 
K
Nu är väl allt en smaksak, men jag, personligen, tycker ju inte att målat tegel är nån direkt höjdare. Allt beror ju på vad man är ute efter iofs. Visst går det att måla... med tex maxit silikatfärg, men då får man inte ångra sig eftersom det blir bra bett i det (bundet med kalivattenglas).
Man skulle ju kunna slamma fasaden med en genomfärgad slamningsputs eller varför inte bara putsa hela fasaden och då välja en helt annan vackrare yta?
Allt handlar ju om vad man själv vill ha, men visst är svaret på din fråga: Ja, det går att måla :)
 
Har också funderat på att man kan putsa fasaden, men folk runtomkring säger att det blir så himla dyrt!
 
Det var en konstig uppfattning. Kolla bara vad vanlig fasadfärg till träfasad kostar att köpa till ett normalhus på 150m2 i 1 1/2 plan, mellan 15-20.000 sen tillkommar arbetet. Att putsa en fasad med klassisk 3-skiktsputs dvs grundning, nät, 2 lager grovputs, genomfärgad stänk/spritputs kostar ca 100.000 till samma storlek av hus och då ingår arbetet, ställningar mm och moms. Räkna på hur ofta du behöver måla om ett hus och vad den kostnaden blir i förhållande till hur ofta du behövar putsa om huset. Jag skulle vilja påstå att det blir ren vinst med putsen.

I ditt fall där har du ju redan en stenfasad som har lång livslängd så mitt inlägg är ju inte riktigt jämförbart men jag tycker absolut inte du skall måla en tegelfasad och att slamma tycker jag ser ut som att man försöker dölja en dålig tegelfasad. Så jag tycker att vill du ändra fasad så skall du putsa huset.

Mvh Honken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.