Hej någon där ute, undrar om det finns någon som har en ritning (måttsatt) för ett mjölkbord (sånt som står vid vägen med mjölkflaska på) blir glad om det kunde skickas till mig, har sökt med ljus och lykta!!!!

Med vänliga hälsningar
Kenth Mossberg
 
  • Ett trämjölkbord vid en väg på en gräsmatta med en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom ihåg att bygga med ohyvlat virke om du får fatt i ritning, annars bygg efter eget huvud. Det var nog så man gjorde förr :)
 
Tack för tipset, jag har läst att dåvarande Mjölkcentralen (övergripande org. fram till 1970-talet) skickade ut rekommendationer till Svenska bönder om hur ett mjölkbord borde vara konstruerat för att passa till lastbilarna som hämtade mjölken, de flesta bönder i Sverige följde inte dessa rekommendationer.
Jag tycker det vore kul om det finns någon som har en ritning som liknar denna rekommendation.

Se/öppna bifogad länk, hälsningar Kenth

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjölkbord
 
Jaså, det fanns rekommendationer, det hade jag ingen aning om. Men bönderna följde inte dem :) Ja, alla man sett har ju varit lite olika.
 
Hej
Har du tillgång till några ritningar???
 
Tack för länken, jag söker vidare!

MVH
Kenth
 
Har du testat att kontakta Grådö mejeri museum?
Jag har ingen länk och jag vet inte om det ff finns men pröva att söka på Internet.
 
Ett tips till:
"Mjölkkbordets historia: ett arbete om den drygt femtioåriga mjölkbordsperioden." av T Sigrfridsson. Utgiven av Skogs och Lantbruksakademin. Finns på nätantikvariat.

Men den kanske du har läst?
 
Jiji Jiji skrev:
Har du testat att kontakta Grådö mejeri museum?
Jag har ingen länk och jag vet inte om det ff finns men pröva att söka på Internet.
Tack Jiji, jag gör ett försök!!!!
 
Jiji Jiji skrev:
Ett tips till:
"Mjölkkbordets historia: ett arbete om den drygt femtioåriga mjölkbordsperioden." av T Sigrfridsson. Utgiven av Skogs och Lantbruksakademin. Finns på nätantikvariat.

Men den kanske du har läst?
Hej
Hittade Mjölkbordets Historia på bibloteke, i boken hittade jag några ritningar som jag kan använda!!!

Tack för din hjälp!!

MVH
Kenth
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Vi vill se bild på resultatet! För du har väl tänkt bygga dig ett?
 
j.erkers j.erkers skrev:
Vi vill se bild på resultatet! För du har väl tänkt bygga dig ett?
Ska bygga mjölkbordet, skickar dig foto på resultatet, med mått!!!
Kenth
 
K Kenth Mossberg skrev:
Hej
Hittade Mjölkbordets Historia på bibloteke, i boken hittade jag några ritningar som jag kan använda!!!

Tack för din hjälp!!

MVH
Kenth
Vad kul att du hittade den. Hoppas att ditt byggprojekt blir lyckat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.