Tjenare!

har en gammal vedbod jag tänkte åtgärda taket på, tänkte köra fribärande läkt med takplåt på.

Med andra ord bara köra takstolar (ca 120 cc har jag uppskattat dem till), bärläkt vågrätt över och sen plåt. Vad är rimlig dimension på sådan bärläkt?

Huset är ungefär 6X4 meter.

Takstolarna är i princip cirkulära bjälkar (ca 9-10 cm i diameter) som går från takfot till nockbalk. Två stolar är ruttna. Finns det något virke (lämplig dimension) som man kan ersätta dessa med? Behöver inte se snyggt ut! :)
 
Rickard.
45x70 som bärläkt är lämpligt på 120cc för dom flesta tak.

Är stockarna genomruttnade eller bara delvis? Är det bara delvis och dom sitter kvar borde du kunna förstärka med vanliga reglar av samma höjd. Kanske en på var sin sida av stocken för att vara helt säker. (vad som är smartast/enklast är inte helt enkelt att gissa på över internet :))
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
45x70 som bärläkt är lämpligt på 120cc för dom flesta tak.

Är stockarna genomruttnade eller bara delvis? Är det bara delvis och dom sitter kvar borde du kunna förstärka med vanliga reglar av samma höjd. Kanske en på var sin sida av stocken för att vara helt säker. (vad som är smartast/enklast är inte helt enkelt att gissa på över internet :))
genomruttna tyvärr, men jag kanske för något sånt :) dum fråga kanske, men ska läkten stå på höjden? Har sett det några gånger.
 
Rickard.
F fuentes skrev:
men ska läkten stå på höjden?
Nej den kan ligga ner.

Antar man att stocken inte är precis på gränsen så kan man byta ut den mot motsvarande "stolpe" i sågat virke rakt av. Så en 90mm stock skulle kunna vara 2st skruvlimmade 45x95. Då har jag antagit att du är begränsad på höjden.

Finns såklart många som kan räkna på detta men med vanligt förnuft går det såklart att lösa utan. Det är inga långa spännvidder och det är ju bara en bod.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.