Vi planerar att bygga till ett gästhus på befintligt garage. Måtten blir 5500x10 000 och ca 4600 högt, boytan blir ca 48m2. Tillbyggnaden kopplas till befintlig vattenburen golvvärme och det blir gjuten platta på mark utan sten och med ca 400 mm isolering. Ytterväggar i Leca eller lättbetong 250-300 mm. Ingång från Garagets kortsida ( där vi har pannrum med värmepumpen). På taket har vi tänkt betongpannor ( ca 300 mm isolering) och ett eller två takfönster. Två små sovrum, litet badrum med dusch och enkelt litet kök ( dock välutrustat m bl a diskmaskin). Vardagsrum med full takhöjd, men sovloft över sovrummen. Hälften av ena långsidan med stora fönster och skjutdörrar, likaså på ena kortsidan med mycket fönster och skjutdörrar.

Projektet diskuteras nu livligt i familjen, men jag känner mig osäker om vad priset slutar på. Borde kunna ligga på under 25"/m2, alltså kring 1,2 milj fixt och färdigt. Vi tänker lämna bort allt till en allsidig byggare ( Skåne)

Vad tror ni alla kunniga??
 
Ta först reda på kostnaden för bygglov+grunden, det är en osäker post alltid.

tycker 1 Mkt låter rimligt.
 
Bygglov finns och grunden kostar 100-130 000:- med golvvärme indraget och 400 mm isolering..
 
Den stora besparingen kan du göra på fönsterpartierna. Kontakta exempelvis kbo-gross.
 
Övriga huset har SP fönster med spröjs. Blir ganska mycket fönster och skjutdörrar på ena långsidan. Hoppas efter lite sökande understiga 28”/m2 inkl kök och toa/dusch, medelhög standard. Verkar det rimligt?
 
Det beror på hur mycket du gör själv och vilken standard, och om det är några speciallösningar. Men jag har precis byggt ut villa med ca 39 kvadrat i två plan (25+14) på platta med vattenburen golvvärme i markplanet. Enkelt markarbete (bara gräv) och lätt att komma till. En del ”fina” material (dyr klinker 24 kvm) dubbelglasdörrar med ekram, lite trix med avlastning eftersom husets ena kortsida öppnades upp ganska mycket. Terrasitputs (lyx) på trästomme. Vi hamnade på 2,2 mkr, dvs 50+ per kvadrat. Vi tog in fyra olika offerter och den vi gick på var på 1,8, gick således över med 400’.
Gör dig själv en tjänst och ta i när du räknar, alt. låt byggfirman ta in offerter på alla moment och få det på papper. Min ”gissning” är att man kan börja på 25-30 per kvadrat för snik och byggvaruhusstandardlösningar. Exlusivare, arkitektritade lösningar (ock kök/bad) 40-50’ per kvadrat och uppåt. Börjar man bygga inredningar och liknande kan det dra iväg ytterligare. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.