Jag fick installerat en ny frånluftspump, tror det var 2016.
Den har strulat från och till under hela tiden men senaste tiden väldigt mycket. Läckt gas bland annat.
Tycker detta är oerhört tråkigt då man inte kan lita på den. Så fort felmeddelandet dyker upp måste en tekniker hit, och den går då samtidigt in på elpatron vilket inte är optimalt.

Och på tal om det så tycker jag vi har en väldigt hög förbrukning.
Även tidigare, men än mer när patronen går igång givetvis.

ca 130 kvm - byggt '81 enplans.
Luft/luft i vardagsrummet
Kamin på vintern
4 i hushållet
Uppskattad förbrukning ca 20200kwh

Jag tycker det är mycket i jämförelse med andra, även om det är svårt att jämföra exakt.
Vi skaffade utespa 2018 och den gör givetvis sitt, men vad skulle vara rimligt (eller det är kanske detta)?
 
Om huset byggdes -81 var det väl inte med frånluftsvärmepump från början? Ventilationssystemet måste ha byggts om. Var det elpanna med vattenburna radiatorer och Alliancefläkt i köket och på taket? Vilken framledningstemperatur krävs från pannan till radiatorerna för att hålla 20-21 °C i alla rum när det är som kallast på vintern? Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT ligger på ca -10 till -15 °C beroende på var i Skåne man bor. För ett ute-spa får man räkna några tusen kWh per år vad jag vet. Kanske ni har kvar förbrukningssiffror och kan jämföra med 2017 och tidigare?
 
Bra fråga, men jo, det tror jag. Såg lite annorlunda ut med varmvattenberedare för sig och kärl etc. utanför.
Men vi har luftintag i våtutrymme/kök sen innan.

Tempen känns som den stämmer hyggligt. Pannan står max på 21,5 mer eller mindre året runt. Men huset har ju hjälp av luft/luft som sagt.

Finns säkert siffror i statistiken men vi har nog aldrig legat under 17'...
 
Ok, kan vara någon tidig modell liknande NIBE's första frånluftvärmepump Fighter Twin som kom 1982-01-01 enligt dokumentregistret. Två 60×60×200 moduler bredvid varandra, ena med värmepump andra elpanna med dockningsmöjlighet, Energibesparingen bör ha uppgått till närmare 7000 kWh/år. Nya frånluftsvärmepumpar i samma klass bör ge ca 8000-9000 kWh/år energibesparing då de kör med aningen starkare kompressor samt flytande kondenseringstemperatur numera vilket ger högre COP. När man lägger till en luftluftvärmepump i huset bör man kunna få ytterligare 2000-3000 kWh/år energibesparing. Innan ni skaffade ute-spa tycker jag totala förbrukningen borde varit runt 14.000 kWh/år men det är mycket gissningar.
 
Ja, det är oerhört svårt att sia om, men tycker det är lite väl högt som sagt.
Får se vad IVT säger om felet denna gången och om något kan göras...
 
Lite uppdateringar.
Fortsatta problem med pannan trots 5 olika försök...

Beräknad förbrukning enligt senaste räkningen 21000+ kWh/år.
Tycker det är sanslöst. Är frånluft en så ineffektiv lösning?
Eldar på vinterhalvåret och luft/luft i mitten av huset. Undrar vad förbrukningen hade varit utan detta?!?
 
Varit borta härifrån ett tag, men vill lyfta upp att vi faktiskt fick en ny panna, av nyare modell, installerad.

Däremot kvarstår den höga förbrukningen. Vad jag tycker i alla fall. Men det är kanske så med just denna typ av lösning (som fanns när vi flyttade dit).
Eftersom pannan enbart går på utegivare undrar man hur mycket eldning och luft/luft i vardagsrummet faktiskt hjälper?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.