Vi bor i ett hus byggt på 20-talet, och med dörrar som troligen är äldre än den så kallade "Gammal standard". Som många äldre hus så har det renoverats i omgångar, men jag misstänker att dörrarna är original, eller i alla fall tidiga.

Några av dörrarna är i så dåligt skick så att renovering känns svårt/omöjligt att få till bra. De sämsta har dessutom fått fönster insatta av tidigare ägare, vilket inte är snyggt gjort. Helst hade jag sett att vi byter ut bara dörrbladen och låter karmarna vara, eftersom det inte är något fel på dem (och vissa karmar är nymålade).

Storleken på dörrbladen verkar vara standard, 825 mm breda, och 2010 eller 1915 mm höga, vilket jag läst till mig är 9x21 respektive 9x20. Dörrbladen är 40mm tjocka.

Däremot är gångjärn och låskistor inte av form och storlek som verkar vanligt på nyare dörrar.

Höjden på gångjärnen är 110 millimeter, och som syns på bilden har de raka hörn.

Mått (större måttet gäller den högre varianten)
Nederkant av övre gångjärn till toppen av dörr: 255 / 278
Överkant av låskolv till topp av dörr: 900/988
Nederkant av övre gångjärn till nederkant av nedre gångjärn: 1287/1335

Är det någon som har tips på hur jag hittar ersättningsdörrar? Finns det några namn på de olika standarder som var innan "Gammal standard"? För som jag förstått det så var det då upp till tillverkaren.

Om det är dödsdömt att hitta passande begagnade dörrar, går det att köpa "blanka" dörrblad, där uttag inte gjorts för gångjärn, så man kan anpassa dem själv?

Några andra käcka idéer som jag inte tänkt på?
 
  • Detaljbild på ett gammalt gångjärn på en dörrkarm i ett hus från 1920-talet med synliga skruvar och raka hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte fanns det gabon dörrar på 20talet, eller?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L linusc skrev:
Storleken på dörrbladen verkar vara standard, 825 mm breda, och 2010 eller 1915 mm höga, vilket jag läst till mig är 9x21 respektive 9x20.
Höjderna 2015 och 1915 är gammal standard medan 2040 och 1940 är ny standard.
Har du exakt 2010?
Innan 1962 fanns det ju ingen standard alls utan varje tillverkare hade sin egen.

L linusc skrev:
Däremot är gångjärn och låskistor inte av form och storlek som verkar vanligt på nyare dörrar.
Gångjärnen ser ofta ut så där på dörrar gjorda enligt gammal standard. Det finns adaptrar så att nya dörrblad går att hänga på gamla gångjärn.

Bra sidor att läsa:
https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf
https://www.swedoor.se/tips-och-rad/gammal-standard
 
leby leby skrev:
Inte fanns det gabon dörrar på 20talet, eller?
Det har jag ingen aning om, jag är född långt senare :)

Golven lades om på 40-talet enligt vad en tidigare ägare berättat, så det är mycket möjligt att man bytte dörrar då också. Eller vid något senare tillfälle.

Det enda jag kan säga med hyfsad säkerhet är att det inte är jag som satt in dörrarna.
 
BirgitS
Jag har svårt att tro att gabondörrar fanns innan andra världskrigets slut och man förknippar dem mest med 50- och 60-tal. På 50-talet var teak mycket populärt men för de allra flesta var teakdörrar alldeles för dyrt så då började man med gabondörrar eftersom gabon liknar teak men är billigare.

Om det är gammal standard är dörrarna inte äldre än 1962 i alla fall.
 
Det måste ha varit en slarvig mätning jag gjorde i helgen. Jag mätte tre av de högre dörrarna nu, och de är snarare 2005-2006 mm höga.

Jag har kollat på informationen från Min Dörr och Swedoor, men eftersom avståndet mellan gånggärnen inte stämmer vid våra karmar, och även låskolven sitter på annan höjd, så blir det ju inte rätt det häller.

Min tolkning är att dörrarna är äldre än 1962, och därför följer tillverkarens egen "standard". Eller kanske till och med att dörrarna levererades utan uttag för gånggärna och dessa monterades godtyckligt av snickare? Det ser ut som att det är gjort för hand, men så kan det ju förstås sett ut hos dörrtillverkarna också.
 
BirgitS
L linusc skrev:
Det måste ha varit en slarvig mätning jag gjorde i helgen. Jag mätte tre av de högre dörrarna nu, och de är snarare 2005-2006 mm höga.

Jag har kollat på informationen från Min Dörr och Swedoor, men eftersom avståndet mellan gånggärnen inte stämmer vid våra karmar, och även låskolven sitter på annan höjd, så blir det ju inte rätt det häller.

Min tolkning är att dörrarna är äldre än 1962, och därför följer tillverkarens egen "standard". Eller kanske till och med att dörrarna levererades utan uttag för gånggärna och dessa monterades godtyckligt av snickare? Det ser ut som att det är gjort för hand, men så kan det ju förstås sett ut hos dörrtillverkarna också.
Din tolkning om att de är äldre än gammal standard verkar vara korrekt.
 
Då kan vi alltså anta att det är något tillverkat efter andra världskriget, men före 1962. Frågan är om, och i så fall var/hur man får tag på ersättningsdörrar, och vad jag i så fall skall fråga/söka efter.

Det jag hittat i form av begagnat byggmaterial, så verkar det inte som att man beskriver placering av gångjärn och låskistor, vilket ju är rätt viktigt att det kommer rätt, om man inte vill skapa en massa extra arbete.
 
Finn det inget snickeri som kan tillverka dörrblad och återanvände de gamla gångjärnen?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Finn det inget snickeri som kan tillverka dörrblad och återanvände de gamla gångjärnen?
För rätt pengar går väl allt att göra, men det låter spontant väldigt dyrt. Det jag hittar på en snabb sökning är dörrar från 15kkr och uppåt, vilket känns rätt saftigt jämfört med begagnade dörrar för under tusenlappen. För 15kkr per dörr, så skulle ju ett par heldagar av egen tid (för att renovera) kännas rätt billigt i jämförelse :)
 
Finns ju en möjlighet att fanera om dörrarna eller att laminera om dem med typ: https://isodoor.se/
I sommarstugan snyggade jag till gamla gabondörrar genom att spackla o måla dem - gjordes för mer än 20 år sedan och den dörr som inte bytts ut vid senare ombyggnation är fortfarande fräsch
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.