Hej, har en fundering, har fått offert på två alternativa installationer av kamin i stugan. Jag förstår att frågan är mycket av typen "hur långt är ett snöre" men vill ändå ställa frågan...I det ena (enklare) fallet kostar det 33 000 SEK. Här kostar själva kaminen 18 000 SEK och det är en "enkel" installation med nära till befintlig skorsten.. I det andra fallet kostar det 68 000. Kaminen kostar 32 000 och installationen är mycket besvärligare med framledning av rör ca 2 meter till den befintliga skorstenen. Är dessa priser "rimliga?
 
  • Gilla
Apelsinbanan
  • Laddar…
Ska tilläggas att insatser om ca 6 m ingår i båda alternativen

S sepani skrev:
Hej, har en fundering, har fått offert på två alternativa installationer av kamin i stugan. Jag förstår att frågan är mycket av typen "hur långt är ett snöre" men vill ändå ställa frågan...I det ena (enklare) fallet kostar det 33 000 SEK. Här kostar själva kaminen 18 000 SEK och det är en "enkel" installation med nära till befintlig skorsten.. I det andra fallet kostar det 68 000. Kaminen kostar 32 000 och installationen är mycket besvärligare med framledning av rör ca 2 meter till den befintliga skorstenen. Är dessa priser "rimliga?
S sepani skrev:
Hej, har en fundering, har fått offert på två alternativa installationer av kamin i stugan. Jag förstår att frågan är mycket av typen "hur långt är ett snöre" men vill ändå ställa frågan...I det ena (enklare) fallet kostar det 33 000 SEK. Här kostar själva kaminen 18 000 SEK och det är en "enkel" installation med nära till befintlig skorsten.. I det andra fallet kostar det 68 000. Kaminen kostar 32 000 och installationen är mycket besvärligare med framledning av rör ca 2 meter till den befintliga skorstenen. Är dessa priser "rimliga?
S sepani skrev:
Hej, har en fundering, har fått offert på två alternativa installationer av kamin i stugan. Jag förstår att frågan är mycket av typen "hur långt är ett snöre" men vill ändå ställa frågan...I det ena (enklare) fallet kostar det 33 000 SEK. Här kostar själva kaminen 18 000 SEK och det är en "enkel" installation med nära till befintlig skorsten.. I det andra fallet kostar det 68 000. Kaminen kostar 32 000 och installationen är mycket besvärligare med framledning av rör ca 2 meter till den befintliga skorstenen. Är dessa priser "rimliga?
 
Insatsrör skulle det vara...
 
Är det något material förutom kaninen som ingår, annars verkar det väldigt dyrt. 15 000 respektive 30000 för arbetet. Det enkla gissar jag tar en halv dag för två man och det krångligare en dag för två man. Alltså hälften av 15 och 30. Men det kanske ingår material fö resterande belopp?
 
Tack. Den "dyrare" installationen specar arbetskostnad till 23 000 och den billigare till 12 000....resten är material. Det borde alltså finnas en del prutmån? framförallt om vi bestämmer oss för båda kaminerna (är ju på olika platser) borde det gå att få ett paketpris...
 
Hej! Kan tyvärr inte uttala mig om just detta är rimligt men däremot skulle jag nog hävda att det finns gott om firmor som tar i för hus och hem när de offererar liknande arbeten. Vi fick in 4 offerter när vi skulle byta ut vår öppna spis mot en inglasad dito. Offerterna varierade från 55000 till 140000. I dessa varierade priset på själva insatsen (dyraste delen) ca 15000 resten var arbetskostnad och skall också sägas att den mest saltade offerten var fullspäckad med friskrivningar från eventuella problem som de andra inte hade....

(Vi valde till sist varken den lägsta eller högsta offerten)
 
Enkel installation med pipa rakt upp i ryggåstak ca 4m invändigt.

fick en likvärdig offert från annan firma med 10.000 i arbetskostnad.
Arbetet tog inte mer än ca 5 timmar på 2 gubbar
 
  • Offert för installation av skorsten med lista över material och arbetskostnader, totalbelopp 59 975 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Offert från 2016. En Scanspis 83-3 + Värmemagasin (extrastenar som monteras i kaminen för att lagra värmen längre) + golvplåt + skorsten + taklucka + montering = 57.800kr ink. moms och efter skattereduktion.

Vi inhämtade två offerter varav denna var billigast. Stockholmsområdet om det har någon betydelse. Skorsten rakt upp från bottenvåningen genom övervåning samt vind.

Jag förstod senare från projektledaren att den som lämnat offerten gjort något fel så att takluckan blev på tok för billig. Jag tror att det var att monteringskostnaden för denna saknades på offerten. Men när dom upptäckte det var det redan betalt och installerat.

Offert från 2016 som innehåller en detaljerad specifikation och priser för kamininstallation med tillbehör och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Hej, har en fundering, har fått offert på två alternativa installationer av kamin i stugan. Jag förstår att frågan är mycket av typen "hur långt är ett snöre" men vill ändå ställa frågan...I det ena (enklare) fallet kostar det 33 000 SEK. Här kostar själva kaminen 18 000 SEK och det är en "enkel" installation med nära till befintlig skorsten.. I det andra fallet kostar det 68 000. Kaminen kostar 32 000 och installationen är mycket besvärligare med framledning av rör ca 2 meter till den befintliga skorstenen. Är dessa priser "rimliga?
Separera material och timkostnad det tar den tid det tar att installera
 
Jag bidrar med mitt återkommande råd, att alltid i förväg stämma av den tilltänkta installationen med skorstensfejarmästaren (eller hans utpekade inspektör) som senare ska godkänna installationen.
Annars kan det gå som för oss för ett antal år sedan - eldningsförbud på nyinstallerad anläggning.
Installatör och inspektör inte överens om installationen.
 
  • Gilla
Petrusmilli och 3 till
  • Laddar…
Vi hade hem en gubbe för ca 2 veckor sedan som installerade våran kassett i öppna spisen.
Dom satt i insatsrör i skorsten och installerade kassetten på typ 3 timmar.

Fick räkningen för en vecka sedan: 26181 kr allt som allt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tror en enklare contura med c.a. 6m rör (genom mellanbjälklag och vind), utvändig skorstenshuv och arbete gick på 49.000 för oss... (2016)
 
Det är ju två rätt olika prisnivåer på kaminer du fått.
Om du jämför de två kaminerna, en för 18.000 och en för 32.000 hur står sig de två priserna mot respektive listpris?
 
S sepani skrev:
Hej, har en fundering, har fått offert på två alternativa installationer av kamin i stugan. Jag förstår att frågan är mycket av typen "hur långt är ett snöre" men vill ändå ställa frågan...I det ena (enklare) fallet kostar det 33 000 SEK. Här kostar själva kaminen 18 000 SEK och det är en "enkel" installation med nära till befintlig skorsten.. I det andra fallet kostar det 68 000. Kaminen kostar 32 000 och installationen är mycket besvärligare med framledning av rör ca 2 meter till den befintliga skorstenen. Är dessa priser "rimliga?
Hej.
Vad är anledningen till att du valt ett insatsrör i befintliga skorstenen? Är det pga att den är så dålig/läker? Har själv jobbat med att installera kaminer och om skorsten är dålig så brukar jag alltid rekommendera att glidgjuta skorten istället då du får bibehålla skorstens arean samt att att värmen sprids ut i murstocken vilket det inte gör med insatsrör. Men svar till din fråga så tycker jag att det låter dyrt. Ca 1500-2000kr/m tog vi då jag hobbade med detta och glidgjutningen låg på ca samma pris/m och det var inklusive materiel. Googla och ring runt och fråga olika företag i närliggande kommuner om ca pris på detta jobb.
Lycka till
 
Hej, tack, det är en rimlig fråga. Jag kan inte så mycket om kaminer, och har antagit att eftersom leverantören inkluderar detta i offerten så är det nödvändigt med ett insatsrör men det kan vara onödigt. Som sagt, jag är okunnig på området, men vill såklart ha en säker installation...Min skorsten är gammal men jag tror att den är i ganska gott skick. Den har tre kanaler, varav en används av köksfläkten. De två andra är tänkta till kamninstallationerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.