Jag fick brev om att sotaren skulle komma och göra brandskyddskontroll. Tidigare har det skett i samband med sotning, men nu har de delat upp det på två olika tillfällen.

Jag var inte hemma, men sotaren hade fått kod till dörren och jag kunde via husets övervakning se ungefär vad han gjorde. Han var inne i huset i totalt 2 minuter och 31 sekunder. Under den tiden var altandörren öppen i 30 sekunder.

Så brandskyddskontrollen verkar ha gått till så här: Sotaren har gått in i huset och upp för trappan (souterränghus) och gått runt ett varv för att kolla om någon var hemma. Sedan har han kastat en blick på kaminen, gått ut på altanen och konstaterat att stegen var framställd och att skorstenen sitter kvar på taket. Därefter har han stängt altandörren och gått ner för trappan och ut. Klart.

I kameran ser jag hans bil komma och åka igen, så han har inte gått runt huset för att klättra upp på taket heller.

Är det så här en brandskyddskontroll ska gå till?
Ska jag betala 750 kr för detta?
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Du kan ju börja med att ringa sotarfirman och bara fråga vad de gör vid en kontroll. Sedan är det lättare att se vad nästa steg ska bli.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Så här har sotarfirman skrivit på sin hemsida. Det stod ungefär likadant i brevet jag fick inför besöket.

Vid en brandskyddskontroll gör man i första hand en okulär besiktning av hela värmeanläggningen, tak samt takskyddsanordningar. Kontrollen görs både på skorstenens utsida och insida. Insidan görs med hjälp av en skorstenskamera. Det är viktigt att vi har tillgång till alla utrymmen där skorstenen passerar, för att kunna göra besiktningen.

Om man under den okulära besiktningen upptäcker felaktigheter/förändringar som inte enbart kan fastställas genom den okulära besiktningen, utökas kontrollen och man kan behöva mäta eller göra någon form av provning för att fastställa problemen.

Priset är reglerat av kommunen och är dyrare än en sotning beroende på att dels krävs mer kvalificerad arbetskraft för att utföra kontrollerna, dels behövs dyr teknisk utrustning som skorstenskamera, aggregat för röktrycksprovning och endoskop.

Brandskyddskontrollen tar ca 30-60 minuter.
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Så här har sotarfirman skrivit på sin hemsida. Det stod ungefär likadant i brevet jag fick inför besöket.

Vid en brandskyddskontroll gör man i första hand en okulär besiktning av hela värmeanläggningen, tak samt takskyddsanordningar. Kontrollen görs både på skorstenens utsida och insida. Insidan görs med hjälp av en skorstenskamera. Det är viktigt att vi har tillgång till alla utrymmen där skorstenen passerar, för att kunna göra besiktningen.

Om man under den okulära besiktningen upptäcker felaktigheter/förändringar som inte enbart kan fastställas genom den okulära besiktningen, utökas kontrollen och man kan behöva mäta eller göra någon form av provning för att fastställa problemen.

Priset är reglerat av kommunen och är dyrare än en sotning beroende på att dels krävs mer kvalificerad arbetskraft för att utföra kontrollerna, dels behövs dyr teknisk utrustning som skorstenskamera, aggregat för röktrycksprovning och endoskop.

Brandskyddskontrollen tar ca 30-60 minuter.
Som det står där gjorde de hos mig för ett tag sedan. Det tog kanske 20 minuter. Ingen var på taket dock. Sotning separat lite senare och då var de iofs på taket och hade nog klagat om det inte fanns tex stege.
 
Vore intressant att veta vilka kommuner ni bor i.
Jobbar med sotningsrelaterade frågor och det är ju något som behöver diskuteras regionalt.
En BSK går inte att görta på 3 min. Att inte gå upp på taket kan vara att endel firmor jobbar med arbetsmijövänlig brandskyddskontroll då har dom kameran på stavar och filmar nerifrån istället.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tja, jag hade en brandskyddskontroll här med för någon månad sen... Den tog nog ungefär 10 minuter, men jag var hemma så jag följde med och tjötade vilket säkert saktade ner honom lite... Inget filmade här dock...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag hade en brandskyddskontroll här med för någon månad sen... Den tog nog ungefär 10 minuter, men jag var hemma så jag följde med och tjötade vilket säkert saktade ner honom lite... Inget filmade här dock...
Vilken kommun?
 
L Linda_71 skrev:
Vilken kommun?
Vänersborg!
 
Klaga hos sotningsfirman kan jag i alla fall inte göra, för då tvingas väl sotaren åka tillbaka hit. Och en hämndlysten sotare är det sista jag vill ha här hemma. Är inte så orolig för skorstenen, den är nog i bra skick. Men lite tråkigt att den som är ansvarig för att göra en kontroll är så nonchalant. Och att jag måste betala för ett obefintligt jobb.

Tänker inte skriva var jag bor heller, för sotare kan väl läsa här också. Kanske hör jag av mig anonymt till kommunen, för de är ju de som har upphandlat tjänsten. De borde ha ett intresse av att den faktiskt utförs. Extra dyrt också, eftersom det krävdes "kvalificerad arbetskraft". :D
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vänersborg!
Okej. Vänersborg är en av få kommuner i sverige som tagit in brandskyddskontrollerna i egen regi.
Tyvärr är det så att dom då tror dom har bättre koll vilket oftast leder till att dom har mindre koll.
En privat firma som är upphandlad har både kommunen dvs räddningstjänsten, kommuninvånarna samt konkurenterna vid upphandlingen som kollar så det sköts. Brandskyddskontroller i kommunal regi är det ingen som ifrågasätter tyvärr, vem bråkar med kommunen?
et också att många räddningstjänster då tycker att brandskyddskontrollanterna ska kolla brandvsarnare/ brandsläckare och prata massa om det dom kallar förebyggande brand ( mig veterligen brinner det redan när brandvvarnare och släckare behövs) i sotningens värld är förebyggande brand att göra så det INTE brinner.
Fokus hamnar ofta lite fel i dom kommunala distrikten.
Tycker dock att man alltid skall ifrågasätta arbetet om man inte är nöjd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Klaga hos sotningsfirman kan jag i alla fall inte göra, för då tvingas väl sotaren åka tillbaka hit. Och en hämndlysten sotare är det sista jag vill ha här hemma. Är inte så orolig för skorstenen, den är nog i bra skick. Men lite tråkigt att den som är ansvarig för att göra en kontroll är så nonchalant. Och att jag måste betala för ett obefintligt jobb.

Tänker inte skriva var jag bor heller, för sotare kan väl läsa här också. Kanske hör jag av mig anonymt till kommunen, för de är ju de som har upphandlat tjänsten. De borde ha ett intresse av att den faktiskt utförs. Extra dyrt också, eftersom det krävdes "kvalificerad arbetskraft". :D
Tycker absolut du skall vända dig till sotarfirman.
Hos oss ser vi det jättepositivt om kunder hör av sig med frågor.
Sotarfirman har tusentals kunder så dom kan ine härleda till dig även om du skriver här.
Som jag skrev till Dan_johansson så kan det bero på flera aspekter. Är du säker på att det är upphandlat både sotning o BSK?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Okej. Vänersborg är en av få kommuner i sverige som tagit in brandskyddskontrollerna i egen regi.
Tyvärr är det så att dom då tror dom har bättre koll vilket oftast leder till att dom har mindre koll.
En privat firma som är upphandlad har både kommunen dvs räddningstjänsten, kommuninvånarna samt konkurenterna vid upphandlingen som kollar så det sköts. Brandskyddskontroller i kommunal regi är det ingen som ifrågasätter tyvärr, vem bråkar med kommunen?
et också att många räddningstjänster då tycker att brandskyddskontrollanterna ska kolla brandvsarnare/ brandsläckare och prata massa om det dom kallar förebyggande brand ( mig veterligen brinner det redan när brandvvarnare och släckare behövs) i sotningens värld är förebyggande brand att göra så det INTE brinner.
Fokus hamnar ofta lite fel i dom kommunala distrikten.
Tycker dock att man alltid skall ifrågasätta arbetet om man inte är nöjd.
Tja, jag vet inte hur det funkar bakom kulisserna, men det var inte kommunen som fakturerade... Och det var sotarmästaren som inspekterade min insats i kaminen för tre år sedan, som gjorde kontrollen nu...

Jag har ju bara tre meter rak skorsten, och platt tak, så det är ju inte mycket att inspektera, så jag kan inte se vad de skulle göra på 60 minuter...
 
Här är både sotning och brandskyddskontroll upphandlat av kommunen, enligt informationen jag fick från sotningsfirman.
 
Hur har det gått?
 
Jag tänkte vänta och se om sotaren verkligen kommer att skicka en faktura på drygt 700 kr som utlovat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.