Behöver en ny underbyggd diskmaskin, rostfri, tystgående max 44db, prisklass gärna runt 7000:-, såg någon modell på Tretti.se tidigare men den verkar borta nu tyvärr, Siemens IQ500 hade jag siktat in mig på...

Skeptisk mot Zeolit torkning, då jag läst andra trådar att de ofta går sönder, dyrt att laga? Stämmer det?

Tips på bra maskiner enligt kraven ovan, tas tacksamt emot.
 
V vitvaror skrev:
Siemens IQ500 hade jag siktat in mig på...
Jag har en i den serien och är mycket nöjd! Tyst, diskar rent, invändig belysning, bra korgar (för mitt porslin), besticklåda överst som jag tycker är mycket bättre än korg. En del onödigt lull-lull som WiFi men det har inte stört utan fungerat bra. Min har även inställning för kall- eller varmvattenanslutning.

V vitvaror skrev:
Skeptisk mot Zeolit torkning, då jag läst andra trådar att de ofta går sönder, dyrt att laga? Stämmer det?
Jag vet inget om hållbarheten men den siemensmaskin jag har är den första där torkningen faktiskt fungerar riktigt bra!
 
Vilken modell har du exakt, IQ500, IQ300?
 
V vitvaror skrev:
Vilken modell har du exakt, IQ500, IQ300?
IQ500, SN457W06TS/38
 
  • Gilla
Masseman2
  • Laddar…
talade precis med Tretti.se, de sa att modellen IQ500 precis hade utgått, men rekomenderade denna, vad tror ni om den, de "trodde" det var efterföjaren:

SIEMENS SN43HI88CS
 
Jag tror inte det är efterföljaren för IQ500. IQ500 är på 42db har invändig belysning etc och har en helt annan sorts beteckning SN45...... den du skrev var ju SN43Hi88CS. Dock kanske även detta är en bra modell, det har jag ingen koll på? Jag är också intresserad av denna fråga. Någon som vet om denna modell? Eller har ni bättre tips på Siemens eller Bosch som finns i butikerna nu?
 
V vitvaror skrev:
talade precis med Tretti.se, de sa att modellen IQ500 precis hade utgått, men rekomenderade denna, vad tror ni om den, de "trodde" det var efterföjaren:

SIEMENS SN43HI88CS
iQ500 är inte en modellbeteckning, det är en "produktserie". Den du länkar till är en iQ300 (står på luckan) alltså en sämre maskin än en i serie iQ500 eller 700. Här kan du se aktuella diskmaskiner i serie iQ500: https://www.siemens-home.bsh-group....ting_tuer_farbe_ede&f_type_appl_width_sa=60.0
 
Ok tack för svar! Oj vad många olika modeller bara i den serien, är det ngt speciellt man bör tänka på? Några speciella bokstäver man ska tänka på i beteckningarna som säger ngt speciellt?

vad är det eg som skiljer iq300 mot Iq500, endast finesser eller kvalite?
 
V vitvaror skrev:
är det ngt speciellt man bör tänka på?
Gör en lista med egenskaper som är viktiga för dig och stäm av hur bra tänkt modell passar in på det du önskar. Saker som kan vara med på listan:
  • Ljudnivå
  • Varmvattenanslutning eller inte
  • Torkeffekt
  • Besticklåda/bestickkorg, utformning
  • Frontmaterial, vit eller rostfri
  • Display med återstående tid
  • Finns snabbprogram? Hur snabbt? Vilken temperatur?
  • Korgarnas utformning i förhållande till det du ska diska
  • Fysiska knappar eller touchknappar
  • Massvis av valmöjligheter eller få enkla val. Finessrikedom kontra lättanvänd
  • Invändig belysning
  • Aquastop
  • Justerbar höjd överkorg
  • Diskutrymmet i plast eller rostfritt
  • WiFi. Önskad finess eller helt onödig strulfaktor
  • Märkespreferenser, erfarenheter
  • Testresultat, omdömen
  • Tid för det program du tror du kommer att använda oftast
 
A
V vitvaror skrev:
Ok tack för svar! Oj vad många olika modeller bara i den serien, är det ngt speciellt man bör tänka på? Några speciella bokstäver man ska tänka på i beteckningarna som säger ngt speciellt?

vad är det eg som skiljer iq300 mot Iq500, endast finesser eller kvalite?
kvalitets skillnaden brukar vara påtaglig
 
electroluxaren skrev:
kvalitets skillnaden brukar vara påtaglig
Menar du att IQ500 har påtagligt bättre kvalitet än IQ300?
 
A
Ja om du har möjlighet att ha en av varje bredvid varandra i en affär så kan du bara genom att öppna luckan och dra ut korgarna veta vilken som är vilken skillnaden är större mellan IQ500 och IQ700
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hållbarheten, livslängden också då menar du?

Vad betyder alla ändelser på betckningarna CF, CL, MS osv - tillverkningsland?
 
Bosch SMU6ECI74S eller Siemens SN457S05MS iQ500

Dessa väljer jag mellan, hur ska jag tänka?

Bosch finns hos Elgiganten
Siemens modellen hos Tretti.se
 
Siemensmaskinen har zeolittorkning men inte Boschen? Min Siemens med zeolittorkning är den första maskin jag haft som verkligen torkar bra så jag skulle inte vilja vara utan denna funktion.

I manualen till Boschen står följande som får mig att fundera:
"OBS! Utträngande vattenånga kan skada köksinredning. ▶Låt maskinen svalna något efterprogrammets slut innan du öppnar maskinluckan."

Samt:
"Maskinluckan öppnas automatiskt under torkningsfasen. Därmed uppnår man en ytterst ekonomisk torkning." :surprised::thinking:


Sen verkar maskinen från Bosch sakna belysning medans siemensmasckinen har, om det nu spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.