Hej! Funderar på att köpa ett hus där uppvärmingen är olja och pannan (enligt annonsen) är en Norra Parcahammar från 1973. Jag bifogar en bild på pannan. Oljetanken är tom och ägaren finns inte tillgänglig att fråga så jag tänkte kolla om någon här har koll på vad det är för panna och om den klarar av nåt annat driftssätt än olja. El hade ju varit lämpligt tills vi kan byta uppvärming vilket vi ska göra så fort vi har råd. Vore lite trist att behöva köpa in mer olja när vi ändå vill göra oss av med pannan och tanken snart. Det finns även en luft/luftvärmepump i huset.
Vit, äldre oljepanna märkt "Norra Parcahammar", omgiven av rör och ventiler i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En oljepanna märkt "PARCA NORRAHAMMAR" från 1973 med synliga rör och en presstopp-ask på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal oljepanna med etikett 'SYSTEM 60-60' och justeringsratt, indikerar att det är en äldre modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
"vattenburen el"?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
"vattenburen el"?
Ja, så funkar de flesta värmepumpar med elpatron.
 
Jag förstår inte era svar? Det är alltså oljeuppvärmning på huset men de flesta oljepannor har väl en elpatron som backup? Och idag när oljan är dyrare än elen och bra mycket jobbigare att hålla på med skulle det vara fint om det gick att köra den på el. Hade hoppats att någon här på forumet kunde se det utifrån mina bilder?
 
De flesta oljepannor brukar ha en oljebrännare men på din bild syns inget sådant. Gamla saker är det.
 
Oljebrännaren sitter bakom den nedre luckan. Jag tror inte det finns elpatron i den här pannan. Det ser inte ut så iaf.
 
M
Om man zoomar in riktigt ordentligt på brytaren så står det 380v 16A. Har svårt att tro att oljepannor kopplas till 3-fas om det inte sitter en elpatron i, om det nu är 16A som är säkrat till den så sitter det säkert en 6 eller 9 kw patron I skulle jag gissa.
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
Back in the days när olja var den huvudsakliga värmekällan i Sveries villor, (50)-60-70-tal, var det inte vanligt med elpatroner, dom kom på 80-talet men inte överallt. Denna panna verkar vara en ren oljepanna som aldrig blivit kompletterad med el. Ska ni ändå byta panna/värmekälla, och det tycker jag ni ska, så bit i den sura oljeräkningen första vintern.
Finns det några uppgifter om driftduglighet på delinkventen i fråga?
 
Det går utmärkt att köra på diesel från macken för att provköra pannan.
Lite surt att köpa på sig nån kubikmeter eldningsolja om brännaren inte funkar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En begagnad extern elkassett kan vara lämpligt.
 
Ta bort den nedre luckan och kolla/ta foto.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Bästa lösningen för TS är väl att låta bli att köpa huset så någon annan stackare får problemet.
Köpa ett sånt här hus är rent dumt om man inte har tid och kunskaper till att lösa problemet snabbt.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Nä, det är ett ypperligt tillfälle att köpa ett hus och få exakt den värmekälla man själv vill ha. Ställ in billiga lösa elelement tills ni bytt ut pannan. Då kan det dessutom göras mitt i vintern om man så vill.
 
B Bjober skrev:
Nä, det är ett ypperligt tillfälle att köpa ett hus och få exakt den värmekälla man själv vill ha. Ställ in billiga lösa elelement tills ni bytt ut pannan. Då kan det dessutom göras mitt i vintern om man så vill.
Blir väl lite kallt att duscha?
 
B Bjober skrev:
Nä, det är ett ypperligt tillfälle att köpa ett hus och få exakt den värmekälla man själv vill ha. Ställ in billiga lösa elelement tills ni bytt ut pannan. Då kan det dessutom göras mitt i vintern om man så vill.
Rör och raddar som inte fått översyn sedan 1974 passar bäst för en händig fixare som gör allt jobb själv inklusive nedsågning av oljetanken, pannbyte och montering av insatsrör i skorstenen. Leja för jobben blir dyrt.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.