Hej!

Håller på att renovera ett källarrum och hyrde betongslip med tillhörande stoftavskiljare för att få bort gammalt lim så att jag kan lägga klinker. Stoftavskiljaren var inte så effektiv som önskat, och dammskyddet som rummet kapslats in med läckte genom blixtlåset så att det är betongdamm i hela huset. Ett tunt lager på precis allt.

Hur går man bäst tillväga för att få bort det? Har kört med vanlig hushållsdammsugare med HEPA 12 filter, men den klarar ju inte att filtrera kvartsdamm. Det var kanske dumt gjort eftersom det nu är kvartsdamm i dammsugaren.

Kvartsdamm är ju inte speciellt nyttigt att andas in så man vill ju ha bort allt, men det känns inte som att det kommer at gå. Blir det kvar så rör man ju upp det och andas in även i fortsättningen. Hur stor är risken egentligen?

Överväger att köpa en M-klassad dammsugare (står att M-klass ska klara betongdamm, dock ej cancerogent vilket kvartsdamm verkar kunna vara?) men det enda som funkar kanske är att våttorka? Hur gör man med böcker och annat av papper? Damm som trängt in i ventilationsöppningar i TV, datorer och liknande?

Valde att lägga klinker för att nivellgolv vart för dyrt, men med facit i hand hade jag nog föredragit det mot att sanera hela huset.
 
  • Wow
1
  • Laddar…
Torka allt med fuktig trasa, det är i princip det enda som hjälper.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Torka allt med fuktig trasa, det är i princip det enda som hjälper.
Ja, det är väl det man får göra men hur gör man med saker som inte tål fukt? Böcker och annat.

Har försökt ta reda på hur farligt det är och hur noggrann man behöver vara men det är väldigt diffus information överallt. Läser allt mellan att det är farligt att vistas i miljön till att det barar att städa.
 
E erik5678 skrev:
Ja, det är väl det man får göra men hur gör man med saker som inte tål fukt? Böcker och annat.

Har försökt ta reda på hur farligt det är och hur noggrann man behöver vara men det är väldigt diffus information överallt. Läser allt mellan att det är farligt att vistas i miljön till att det barar att städa.
Även böcker går att torka av med fuktig trasa, om det inte är någon kass kvalite
 
E erik5678 skrev:
Hej!

Håller på att renovera ett källarrum och hyrde betongslip med tillhörande stoftavskiljare för att få bort gammalt lim så att jag kan lägga klinker. Stoftavskiljaren var inte så effektiv som önskat, och dammskyddet som rummet kapslats in med läckte genom blixtlåset så att det är betongdamm i hela huset. Ett tunt lager på precis allt.

Hur går man bäst tillväga för att få bort det? Har kört med vanlig hushållsdammsugare med HEPA 12 filter, men den klarar ju inte att filtrera kvartsdamm. Det var kanske dumt gjort eftersom det nu är kvartsdamm i dammsugaren.

Kvartsdamm är ju inte speciellt nyttigt att andas in så man vill ju ha bort allt, men det känns inte som att det kommer at gå. Blir det kvar så rör man ju upp det och andas in även i fortsättningen. Hur stor är risken egentligen?

Överväger att köpa en M-klassad dammsugare (står att M-klass ska klara betongdamm, dock ej cancerogent vilket kvartsdamm verkar kunna vara?) men det enda som funkar kanske är att våttorka? Hur gör man med böcker och annat av papper? Damm som trängt in i ventilationsöppningar i TV, datorer och liknande?

Valde att lägga klinker för att nivellgolv vart för dyrt, men med facit i hand hade jag nog föredragit det mot att sanera hela huset.
Kanske se det som tillfälle att köpa centraldammsugare, de blåser ju ut allt som är för smått för att fastna i filtret.
 
Hmm, om du gjort de åtgärderna men ändå har damm i hela huset så kan det vara värt att kontakta försäkringsbolaget och höra om du kan få hjälp med saneringen av dem.
 
P Prodigys skrev:
Även böcker går att torka av med fuktig trasa, om det inte är någon kass kvalite
Får köra på det.

H hapazard skrev:
Kanske se det som tillfälle att köpa centraldammsugare, de blåser ju ut allt som är för smått för att fastna i filtret.
Ja, det vore ju inte dumt, men planlösningen gör det svårt att dra fram på något vettigt sett. Tanken har funnits förut. Det går att sätta centralenheten i källaren, och att få ut utblåset genom källarväggen. Det går också fint att få upp en anslutning på entréplan med viss möda, men att få upp på övervåningen blir väldigt svårt. Mycket håltagning i betong = mer kvartsdamm ironiskt nog.


Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, om du gjort de åtgärderna men ändå har damm i hela huset så kan det vara värt att kontakta försäkringsbolaget och höra om du kan få hjälp med saneringen av dem.
Det är gjort. De var inte intresserade. Tänkte att man kanske kunde få hjälp att mäta mängden kvartsdamm om inte annat, men damm ingick inte i försäkringen oavsett typ. Får helt enkelt spendera några dagar på att torka allt. Frågan är hur mycket som fastnar i trasan och hur mycket man bara drar runt. Dammsugare klass M eller H rekommenderas innan våttorkning men de är rätt dyra. Har också några ömtåliga saker som är svåra att både torka och dammsuga.

Tänker också att mängden kvartsdamm som spritts inte kan vara så farlig i längden jämfört med att jobba med det dagligen. Kommer ju aldrig få bort 100% av det men det gör kanske inte så mycket. Det finns säkert i luften utomhus också.
 
Korsdrag och lövblås.. :D
Kvartsdamm är inte cancerogen utan ger andra sjukdomar.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Korsdrag och lövblås.. :D
Kvartsdamm är inte cancerogen utan ger andra sjukdomar.
Hehe. Ja varför inte. :crysmile:

Angående det andra:
"Inandning av kvartshaltigt damm kan ge upphov till KOL och silikos (stendammslunga) som är en obotlig sjukdom, och även cancer."

"I föreskrifterna om hygieniska gränsvärden (2018:1) har kvarts fått C-märkning som är en varning för kvartsens cancerframkallande egenskaper." - https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/kemiska-risker-och-luftfororeningar/kvarts-stendamm/#4

Tror inte att man ska vara för rädd för någon enstaka gång eller att man inte får bort precis allt, men det är ju inte precis nyttigt att andas in.
 
Hyr en riktig dammsugare små saker och böcker blåser man av med tryckluft och korsdrag. Köp en riktig mask med p3 filter
Har jobbat i branchen över 20 år utan att få några problem så du behöver nog inte oroa dej så mycket mvh Andreas
 
  • Gilla
knittingpanda och 1 till
  • Laddar…
Funderar på om man behöver ta något prov på halten kvartsdamm. Har egentligen ingen aning hur mycket som kan ha spridits. Det låg som en dimma med damm i luften när jag kom upp från källaren som försvann efter 15 minuters vädring. Sen blev det ett tunt lager på allt på entréplan och ett nästan osynligt lager på övervåningen.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hyr en riktig dammsugare små saker och böcker blåser man av med tryckluft och korsdrag. Köp en riktig mask med p3 filter
Har jobbat i branchen över 20 år utan att få några problem så du behöver nog inte oroa dej så mycket mvh Andreas
Jag får nog göra det. I alla fall för att få bort dammet från tak och väggar i det rum som betong slipades i. Tyvärr så har hyrfirmorna stängt över helgen och jag vill få bort dammet så fort som möjligt så att jag inte går och andas in det längre än nödvändigt.

Mask med P3 filter har jag (y) Den användes under hela slipningsarbetet.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det går rätt bra att torka böcker med fuktiga trasor. Det mesta av vardagsrummet är städat nu så är det bara resten kvar sen. Det blev inte så mycket på övervåningen.

Det jag funderar på men inte lyckas hitta något svar på är hur man gör med en vanlig hushållsdammsugare som har sugit en del betongdamm (innan jag insåg att det var kvartsdamm i). Ett väldigt tunnt lager damm som lagt sig på möbler. Med asbest så ska man ju sanera eller kassera men hittar inga rekommendationer om kvartsdamm. Känns som att det borde räcka att torka ur den och byta påse och filter. Och kanske skölja igenom slangen. Kvartsdamm finns ju lite överallt ändå så lite rester borde ju vara en droppe i havet i jämförelse.
 
Byter du påse och filter (motorfilter eller vad din dammsugarmodell har) så ska det som är kvar vara så små mängder att det inte är nån fara.

Även om kvarndamm kan vara farligt är det efter en storstädning garanterat så små mängder kvar att det inte är en fara att få i sig. Det är inte som Asbets :)
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Byter du påse och filter (motorfilter eller vad din dammsugarmodell har) så ska det som är kvar vara så små mängder att det inte är nån fara.

Även om kvarndamm kan vara farligt är det efter en storstädning garanterat så små mängder kvar att det inte är en fara att få i sig. Det är inte som Asbets :)
Har både motorfilter och HEPA12 så byter dem och påsen och kör på. Den är gammal men har nog något år eller två kvar innan pension.
 
E erik5678 skrev:
Har både motorfilter och HEPA12 så byter dem och påsen och kör på. Den är gammal men har nog något år eller två kvar innan pension.
Då har du gjort allt du kan. Tillsammans med dammtorkningen skulle jag säga att du säkert fångat de skadliga mängderna :)

Skitjobb men det är ju bara ta tag i det istället för att gå ner sig. Så lär man sig till nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.