janwide
Har hört att det ska gå att dra nya innerrör i PEX rör i rör. Alltså byta ut innerröret i ytterslangen tex om man råkar skruva i slangen. Nu har jag dragit en del RIR och inser att detta verkar helt omöjligt. Slangen sitter stenhårt i ytterröret. Eller har ni andra erfarenheter?
 
Jag har precis bytt innerslang, i böjar kan det vara lite trögt men fick bra för mig!
 
Jag har tänkt på detta också då jag dragit om husets alla ledningar med ny Pex. Jag läste någonstans att man kan köra varmvatten genom slangen innan man drar ut den, då mjuknar den ordentligt. Om det är praktiskt genomförbart ska jag låta vara osagt..
 
Det finns även en länk som man skruvar in i änden på det gamla & nya röret för detta ändamål
 
useless useless skrev:
Eftersom det finns en marknad för den här produkten så är det kanske inte helt enkelt varje gång:
[länk]
Ja det gäller att skyddsröret sitter fast ordentligt...
 
janwide
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har precis bytt innerslang, i böjar kan det vara lite trögt men fick bra för mig!
Att dra ut de gamla röret känns ju görbart men att trycka i nytt rör verkar inte lätt. I väggen är det ju väldigt tvära böjar på slutet där det gärna vill nypa.

Hur gjorde du rent praktiskt? Drog du in de nya rören med de gamla? Smörjde med silikon?
 
Ja, man drar i det nya röret med det gamla. Det finns skarvmuffar man stoppar in i rören och skruvar fast som används till det.
 
Jag (rörmokaren) bytte ut en PEX i slang när jag hade satt en skruv i den. En sträcka på 3-4m, med 3-4 böjar. Han skarvade på den nya slangen med någon skruv och någon klämring (?). Han drog och jag puttade. Gick hyfsat smärtfritt.
 
janwide
Då finns det hopp för framtiden :)
Hittade dessa...
Åtta olika typer av VVS-utbytesled för plaströr visas med produktnamn och RSK-nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.