B Bjober skrev:
Förpackningsåtervinningen är i grunden ett pantsystem.
Den dag man återvinner materialet, oavsett form, så kommer återvinningen att få mitt förtroende och respekt.
Just förpackningsåtervinningen är väl ett exempel på fungerande materialåtervinning? Elektronik och gamla bildäck är inte förpackningar.
 
useless useless skrev:
Just förpackningsåtervinningen är väl ett exempel på fungerande materialåtervinning? Elektronik och gamla bildäck är inte förpackningar.
Aha, det är därför dessa, tillsammans med gamla soffor och rivningsmaterial alltid står utanför återvinningscontainern? :thinking:
 
Det är väl för att man är schyst och låter någon annan återanvända däcken eller soffan istället för att slänga dom...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Just förpackningsåtervinningen är väl ett exempel på fungerande materialåtervinning? Elektronik och gamla bildäck är inte förpackningar.
Ja förpackningsåtervinningen funkar väl hyfsat. Det jag tycker känns fel är att fokus är helt borta från materialet. Jag skulle önska att allt material av en viss sort oavsett om det är en förpackning eller ej sorteras i samma tunna. Sen kanske det inte går att genomföra, jag vet inte.
 
Problemet med det är nog dels att få folk att inte kasta saker fel och dels att hantera 'sammansatta' prylar med olika material.
Just metallen från plåtförpackningsholkarna är väl hårdvaluta hos skrotföretagen? Det kan inte vara många promille där som inte är rena fraktioner.
 
Vi har ändå i vår lilla byhåla varit rätt förskonade från soffor och bildäck vid åvc men det är klart... vi har några skogstippar istället:thinking:
 
B Bjober skrev:
Ja förpackningsåtervinningen funkar väl hyfsat. Det jag tycker känns fel är att fokus är helt borta från materialet. Jag skulle önska att allt material av en viss sort oavsett om det är en förpackning eller ej sorteras i samma tunna. Sen kanske det inte går att genomföra, jag vet inte.
Det är bara sätta igång om du vill ha den lösningen? Tänker samma banor själv men nån lär ju göra det också. FTI pysslar med sitt och är nog inte särskilt intresserade.......
Skrot har ju som sagt ett marknadsvärde men krasst sett så blir det nog svårt att få nån ekonomi i det hela. Blandskrot är inte många kronor och ska man ha det landsomfattande så nån hämtar och tömmer allt i nån ordning så blir det antagligen inte många ören över. Troligen åt andra hållet.........
 
Samtidigt så förstår jag att man inte vill ha en massa icke-förpackningar i metallåtervinningen, tänk om någon lägger i nått stort och hårt, då är det risk att det blir farligt med komprimatorn på sopbilen.
 
Dessa återvinningsstationer tycks framkalla det sämsta hos en del människor, bara dumpa skräp och skit utanför tunnorna och låt andra ta hand om skräpet och städa upp kring området.
Hur svårt ska det vara att läsa, eller om man inte kan det, se på bilderna som sitter på tunnorna.
Det är förpackningsindustrin som står för inhämtandet och då är det just bara förpackningar och tidningar som ska läggas i containrarna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fast samtidigt betalar jag en renhållningsavgift. :thinking:
 
engs
Sist jag var på förpackningsinsamlingen var det nån som svängde förbi med en bil absolut smitfull av sopsäckar i bagage och på taket. När de såg det var nån där vände de... Återvändsgränd så knappast nån som bara råkar komma förbi. Sannolikt tänkt hiva sopor men tog en annan eller väntade nånstans i närheten till jag var klar...

Är kanske 15km eller så till en riktig kommunal återvinningscentral och i vår kommun är den kostnadsfri, fattar inte hur slö man kan bli.

Samtidigt håller jag med om att det borde finnas ett smidigare system, dvs som flera varit inne på att man sorterar all metall på ett ställe, inte differentierar beroende på om det klassas som förpackning eller ej.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är bara sätta igång om du vill ha den lösningen? Tänker samma banor själv men nån lär ju göra det också. FTI pysslar med sitt och är nog inte särskilt intresserade.......
Skrot har ju som sagt ett marknadsvärde men krasst sett så blir det nog svårt att få nån ekonomi i det hela. Blandskrot är inte många kronor och ska man ha det landsomfattande så nån hämtar och tömmer allt i nån ordning så blir det antagligen inte många ören över. Troligen åt andra hållet.........
Jag har faktiskt sålt en hel del metall till två av våra metallskrotar i närheten. Det blir en hel del metall över i mitt hobbyutövande så att sortera vitt, gult och blankt och sen få betalt har vart lika enkelt som att slänga det på tippen. Men det kanske inte är den lösningen jag söker heller för gemene man.
Och trots att jag ser ner på den återvinningslösning vi har idag så tror jag att jag är en av de bättre att följa existerande regelverk vid ÅVC.
Som exempel så frågade jag vid tippen var de ville ha min spilloljedunk med 1cm tungmetallhaltigt söggel i botten.
"Den ska i förpackningsåtervinningen"
Ehh va? Det är giftigt söggel i botten!
"Förpackning! De tvättar den!"
Då kan det i alla fall inte vara noga vad som slängs där rent tekniskt i alla fall...
Jag tror inte jag kommer driva frågan att reformera återvinningssystemet. Ärligt så räcker det för mig i dag att utrycka mig på detta forum.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast samtidigt betalar jag en renhållningsavgift. :thinking:
Ja och den betalar du till kommunen. Den täcker kostnaden för hushållssopor och kompost. Ofta så ingår det att man får lämna restavfall på en återvinningsstation.
De små obemannade stationerna, som finns i stort sett i alla byar, där du kan slänga FÖRPACKNINGAR ingår inte i den avgiften. Kostnaden för dessa stationer betalas av den som producerar eller importerar förpackningsmaterialet. Avgiften vi som producerar förpackningar betalar, bekostar hantering och återvinning av dessa förpackningar. rent praktiskt är det oftast det kommunala renhållningsbolaget som tömmer containrarna men det får de betalt för av förpackningsindustrin.
 
  • Gilla
masterjohn
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Ja och den betalar du till kommunen. Den täcker kostnaden för hushållssopor och kompost. Ofta så ingår det att man får lämna restavfall på en återvinningsstation.
De små obemannade stationerna, som finns i stort sett i alla byar, där du kan slänga FÖRPACKNINGAR ingår inte i den avgiften. Kostnaden för dessa stationer betalas av den som producerar eller importerar förpackningsmaterialet. Avgiften vi som producerar förpackningar betalar, bekostar hantering och återvinning av dessa förpackningar. rent praktiskt är det oftast det kommunala renhållningsbolaget som tömmer containrarna men det får de betalt för av förpackningsindustrin.
Men nu har jag dubbla fyrfackstunnor och källsorterar i dem ;)
Jag får inte välja bort "återvinningstunnan" och köra dem själv till "återvinningsstationen".
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men nu har jag dubbla fyrfackstunnor och källsorterar i dem ;)
Jag får inte välja bort "återvinningstunnan" och köra dem själv till "återvinningsstationen".
Det är fortfarande så att det du betalar till kommunen täcker hushållsavfall och kompost. De övriga fraktionerna är det fti (förpacknings och tidningsinsamlingen) som betalar kommunen för att tömma. Jag gissar att ni har färre små stationer för förpackningsåtervinning sen ni fick flerfackstunnor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.