Hej

Bor numera i lägenhet. Här finns ju tunnor där det går att slänga metallförpackningar. Men det går väl att slänga lite annat smått i dem med av metall? Ofta får man kanske några skruvar över, något vinkeljärn eller liknande. Förstår att man inte ska häva i en cykel där. Men borde vara bättre än att folk slänger det bland brännbart. Därför de vill ha bara förpackningar där handlar väl om producentansvaret? Så för själva återvinningen så borde det inte spela någon roll. De borde väl bli glada istället om de får lite mer gratis metall. Eller har jag missat något?
 
Icke-förpackningar av metall skall sorteras som skrot. Återvinnarna anmärker ibland på att för mycket skrot slängs bland metallförpackningarna. (åtminstone i min hemkommun)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Varför är det så. Metall har ju ett marknadsvärde.

Staffan
 
harry73
Hos oss återvinns all metall som finns kvar i askan efter man bränner brännbart, så även om man inte sorterar återvinns metall till stor del
 
I dom flesta fall är det förpackningsåtervinning och inte matrialåtervinning när man lämnar på miljöstationer som finns lite här och där i en stad.
Det har nått att göra med att dom har fått betalt för att hantera dom.
Det har dom inte med "skrot" osv.
Skrot och icke förpackningar ska till återvinningscentraler.
 
Ja, det är en ren kostnadsfråga. Producenterna betalar för att deras förpackning ska tas hand om. Börjar folk slänga extra skrot i behållarna räcker inte avgifterna till för att täcka kostnaderna för tömning och transporter.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte en förpackning ska den inte slängas i förpackningsåtervinningen utan sorteras på den kommunal återvinningsstationen.
Precis som nämnts tidigare handlar det om att förpackningen ska ingå i det återvinningssystemet. Jag importerar varje år själv en stor mängd glasflaskor från Tyskland till mitt företag. Om jag inte betalar glasåtervinningsavgift ska flaskan slängas i deponin men om jag betalar (vilket jag gör) får den slängas i ”holken”.
 
Så en låda fulöl ska i metallskrot och kartongen till brännbart då? Ändå ta många automater emot burkarna?
 
nino nino skrev:
Så en låda fulöl ska i metallskrot och kartongen till brännbart då? Ändå ta många automater emot burkarna?
Rent krasst är det så. Sen tar oftast automaterna emot burkarna nuförtiden men du får ingen pant för dem.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det beror nog på att ren aluminium är tillräckligt värdefullt för att de extra burkarna inte ska belasta systemet.
Man får ju ingen pant som sagt var.
 
fahlis fahlis skrev:
Icke-förpackningar av metall skall sorteras som skrot. Återvinnarna anmärker ibland på att för mycket skrot slängs bland metallförpackningarna. (åtminstone i min hemkommun)
Det är därför man inte "får" slänga resterna av ett värmeljus i metallåtervinningen, de har lyckats att slippa undan att klassas som förpackning.
 
Jag tror att tanken att återvinna aluminiumförpackningar på ett ställe och annan metall på åvc
 
Jag gör tvärtom. Jag slänger även förpackningarna på ÅVC tillsammans med skrot. Blir det ”fel” på något sätt?

anledningen är att jag har nära till ÅVC och att förpackningsindamlingarna ofta är överfulla och att det är meckigt att stoppa i förpackningarna i de små springorna.
Returpapper och glas har de på ÅVC också, det är främst plast och kartong i mitt fall som inte går tillbaka i förpackningsmaterialåtervinningen utan som vilken plast och kartong som helst på ÅVC.
 
Det är nog inget fel med det , förmodligen sorteras olika metaller senare.
 
Förpackningsåtervinningen är i grunden ett pantsystem.
Den dag man återvinner materialet, oavsett form, så kommer återvinningen att få mitt förtroende och respekt.
Att stå och sortera exakt samma material i flera olika tunnor är knäppt.
Jag skulle önska att man såg ett värde i materialet istället och anpassade återvinningen efter det.
Nu är i och för sig inte det någon enkel lösning det heller då den modellen är det som driver fenomenet att vi exporterar elektronikskrot till andra sidan jordklotet där ungarna får bränna ur plasten för att återvinna metallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.