Hej.

Jag är tekniskt handikappad.

Finns det ett sätt att ha de fria kanalerna Svt, Tv4 m.m genom fiber in i tv:n?

Jag vill inte ha några boxar eller abonnemang eller krångligheter. Så enkelt som möjligt, hur går man tillväga?

Har en gammal "smartTV" men orkar inte hålla på med appar och skräp
Antennen har jag plockat ner.

Bara så enkelt som möjligt som när man använder en antenn med sladd liksom.

Finns det något som funkar?
 
Utan box och något abonnemang, nej det lär inte gå.
Det låter som du skulle haft kvar antennen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad skulle kunna vara det billigaste och enklaste alternativet då?
 
Vi kör en Appletv och tittar via den på playkanalerna. En fjärr för att styra allt. Inget abb.
 
tommib
Det andra alternativet är väl chromecast, men då blir det playappar i telefonen eller en platta.
 
Jim Martin Jim Martin skrev:
Hej.

Jag är tekniskt handikappad.
...
Antennen har jag plockat ner.

Bara så enkelt som möjligt som när man använder en antenn med sladd liksom.

Finns det något som funkar?
Du säger att du plockat ner din antenn med sladd, detta vore annars det enklaste att ha installerat om du vill plocka in de fria kanalerna som sänds okodat. Rätt in i tv:n bara hur enkelt som helst.

Ska du köra strömmat med appar och chromecast etc så verkar det bli en lösning du inte vill ha.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Du måste kompromissa, upp med en antenn igen eller lära dig lite om streamat.
Alternativt en ny TV som kan hantera appar t.ex. en med Android som system, då kan du göra allt från fjärrkontrollen och kan se SVT, TV4 men också mycket annat via deras appar. Men du får ingen enkel "bara byt kanal" med enkla knapptryck.
 
Det beror på avstånd till tvmast och läge där du bor utifrån vilken signalnivå du har där antennen kan placeras.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det beror på avstånd till tvmast och läge där du bor utifrån vilken signalnivå du har där antennen kan placeras.
Finns det någonstans man kan kolla upp det?

Har provat och sökt lite efter var master finns men inte hittat något konkret.
Vi bor i en liten dal och har teven på nedervåningen så det kanske ställer till det också?
 
Jim Martin Jim Martin skrev:
Finns det någonstans man kan kolla upp det?

Har provat och sökt lite efter var master finns men inte hittat något konkret.
Vi bor i en liten dal och har teven på nedervåningen så det kanske ställer till det också?
https://www.teracom.se/privat/tv/tackningskartor-tv2/
 
Min farsa på 70år fixar chromecast.
Jag tror ni kan det också, bara viljan :)

Inomhus antenn kan funka men även strula en del, man får flytta och rikta om den stup i ett om det vill sig illa
 
Efter att ha testat inomhusantenn på en del installationer så är min uppfattning att om det ska bli bli stabil mottagning så ska antennen sitta på övre plan direkt mot yttervägg/fönster och riktad mot sändarstationen.

Övriga läge ger dålig eller ingen mottagning.

Har övriga hus i omgivningen större antenner på taket indikerar detta att signalstyrkan kräver noggrannhet vid installation av inomhusantenn om det ska lyckas.
 
Och signalnivån kan variera beroende av årstid, väder, etc.
Men har du en vind så kan man testa att lägga en vanlig utomhusantenn där vilket kan ge bättre mottagning än de mindre inomhusantennerna, får jag gissa så blir förutsättningarna sämre med plåttak om du har det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.