bla lärare på elutbildningar för elektriker, står säkert i någon elföreskrift åxå, men ja ids int leta upp det. räcker me att ja vet vad man får å inte får göra. sen är det upp till var o en vad man gör............
 
Pellefant: det räknas till underhåll av elanläggning att byta till fk i b-rör. Således är det tillåtet.

Man får inte vara en sån paragrafryttare att man inte tillåter säkerhetshöjande åtgärder i en bef anläggning.
 
erik_d! ponera att en fas-FK skadas vid idragningen och spänningsätter den ojordade metalldosan. när sen svensson byter strömbrytare/uttag så spänningsätter han sej själv och dör. undrar hur noga elsäkerhetsverket och åklagaren är om att följa paragraferna då?

citerat från apersson850:

"Re: Får man använda gamla rör?
Svara #10 - 24. jan 2006 kl. 16:07 Kan man få i en EKK är det helt enligt alla föreskrifter.
FK har bara grundläggande isolering och får alltså inte förläggas i utrymmen som är ledande, om dessa inte är jordade. "

och som nämnts i den tråden, hur många svenssons har en isolationsprovare?
 
Naturligtvis får man byta till ny Fk i befintliga B-rör och pansarrör, att påstå att man behöver bryta upp väggar och tak eller spika kulo är befängt.
Samtidigt kollar man naturligtvis upp att det inte ligger mot någonstans.
Nyinstallation är något annat.
EKK i B-rör, lycka till...
 
Pellefant: Frågan har varit uppe på voltimums forum om ja inte minns fel. Svaret blev som ja skrev ovan.

I övrigt så anser jag som behörig att det självklart är bättre med ny fk gentemot gamml ovir kabel. Det är i det närmaste omöjligt att få i ekk i b rör. Däremot är det förbjudet med fk i b rör i nyinstallation. MEN alla säkerhetshöjande åtgärder är av godo. Svensson ska inte dra några fk hur som helst så det är långsökt att ta upp det som argument.
 
nä han får inte dra fk, men däremot byta ut en strömbrytare. om nu fkn skulle blivit skadad och med tiden/eller när svenne byter strömbrytare komma mot röret/dosan och spänningsätta dosan som svenne tar i och han dör då :(
sen är ju chansen att det händer väldigt liten, och lite spänning har man inte dött av ännu ;)

tråden här började med att det fanns förutsättningar att öppna väggarna och regla nya väggar. då tycker iaf jag att det inte finns någon anledning att behålla gamla metallrör överhuvudtaget.
 
R
Går utmärkt att dra FK i gamla stålrör. Sätt en jordfelsbrytare bara
 
pellefant skrev:
nä han får inte dra fk, men däremot byta ut en strömbrytare. om nu fkn skulle blivit skadad och med tiden/eller när svenne byter strömbrytare komma mot röret/dosan och spänningsätta dosan som svenne tar i och han dör då :(
sen är ju chansen att det händer väldigt liten, och lite spänning har man inte dött av ännu ;)

tråden här började med att det fanns förutsättningar att öppna väggarna och regla nya väggar. då tycker iaf jag att det inte finns någon anledning att behålla gamla metallrör överhuvudtaget.

En annan risk är ju att gamla dosor ofta saknar skruvar, man blir mao tvungen att sätta appatarerna med klorna. Lätt att klämma en tåt, läge att se upp!
Vill minnas att det finns några gängade clips att sätta i dosorna?
 
Elko tillverkar dosclips för montage på B-dososr och äldre plastdosor utan montageskruv.
Diskussionen om att få eller inte få dra ny FK i gammal B-rörs installation har mycket riktigt varit uppe på annan plats. Jag vill minnas att Elsäkerhetsverket i "frågor och svar" har meddelat att det går utmärkt, under förutsättning att antalet ledare inte är fler än vad som ursprungligt fanns förlagd i röret, med undantag för indragning av en PE-ledare.
Och om "svensson" har tillgång till en isolationsmätare eller inte kan i sammanhanget vara egalt, eftersom samma "svensson" överhuvudtaget inte får befatta sig med den sortens arbeten.
 
pellefant skrev:
erik_d! ponera att en fas-FK skadas vid idragningen och spänningsätter den ojordade metalldosan. när sen svensson byter strömbrytare/uttag så spänningsätter han sej själv och dör. undrar hur noga elsäkerhetsverket och åklagaren är om att följa paragraferna då?

citerat från apersson850:

"Re: Får man använda gamla rör?
Svara #10 - 24. jan 2006 kl. 16:07    Kan man få i en EKK är det helt enligt alla föreskrifter.  
FK har bara grundläggande isolering och får alltså inte förläggas i utrymmen som är ledande, om dessa inte är jordade. "

och som nämnts i den tråden, hur många svenssons har en isolationsprovare?
Har läst någonstans att det är krav på isolationsprovning mot rören när man byter till fk, men att det är godkännt vill jag bestämt påstå!
 
R
sverre skrev:
[quote

Har läst någonstans att det är krav på isolationsprovning mot rören när man byter till fk, men att det är godkännt vill jag bestämt påstå!

Ja, jag har gjort det på otaliga jobb under åren... som någon skrev så är det bra mycket säkrare än OVIR. Jag har för mig att jordfelsbrytare krävs, men det är det ju numera på alla installationer.
 
om man nu drar fk i befintliga plåtrör så är det väl ingen nyinstallation eller utbyggnad av bef intlig installation? å då behövs ingen jfb, sen så är det ingen dum ide att montera en ändå...

ja det här med el är inte så lätt, inte ens för elektriker, så för svenne borde det vara ännu svårare...
 
En fråga:
Hur gör man ifall de gamla plåtrören har veck och kinkar där de nya FK-kablarna kan fastna och skalas vid idragning?
Måste man byta ut sådana rör eller finns det några "trix of the trade" för att ändå kunna dra i ny kabel säkert i sådana fall?
 
eskil23 skrev:
En fråga:
Hur gör man ifall de gamla plåtrören har veck och kinkar där de nya FK-kablarna kan fastna och skalas vid idragning?
Måste man byta ut sådana rör eller finns det några "trix of the trade" för att ändå kunna dra i ny kabel säkert i sådana fall?

Skadas de nya kablarna av nåt vasst i rören byter man rör eller lägger utanpåliggande av något slag, där finns inga mellanlägen!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.