Sakta går det framåt med ritning Ikea kök m Vita Veddinge-luckor.
Nu har gjort så att skåpen ska vara 80 cm höga. Ställer något snyggt blickfång ovanpå. Slipper bygga in ventilen med rör och såga ut runt hål i låda eller skåp om det går upp mot tak.(dyrare om hantverkare ska göra speciallösning kring det). Dessutom är en lampa i vägen för att kunna öppna skåpet.

Tallriksventilen målas i samma väggfärg (Jotun Lövsal) eller får vara aluminiumfärgad. (Byggfabriken)

Den ena varianten är där skåpet är 1400 mm + 100 mm passbit. Den andra där jag slipper så bred passbit, men där skåpen kommer väldigt nära väggfläkten, ingen luft till höger om den. 1600 mm + Mac 50 mm passbit.

Hur kan man tänka rent designmässigt när man placerar överskåpen.? Har provat med ett 300 mm brett skåp till vänster också i stället för dubbelskåpet d v s 800 mm + 400 + 300 mm + passbit på 50 mm = 1550 mm. Men är rädd att det är rörigt.

Ritning av ett Ikea-kök med Vita Veddinge luckor och måttangivelser för skåp och passbitar samt en väggfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett Ikea-kök med Vita Veddinge-luckor och måttangivelser, inklusive placering av överskåp och tallriksventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om du bara har 13 mm täckskiva som passbit ihop med en lucka med en knopp som sticker ut typ 5 cm så kommer du inte att kunna öppna luckan närmast väggen helt och då är det svårt att utnyttja hela bredden och lite knepigt att få dit hyllplanen.

Vad är det där beige-aktiga under skåpet längst till höger?

Sitter inte överskåpen väldigt högt upp?
De blir svårare att utnyttja ju högre upp de sitter eftersom man då knappt når det som står på översta hyllan.

För att förenkla städningen kan du dra ut plastfolie (gladpack) ovanpå överskåpen så är det bara att byta den 1-2 gånger om året.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du bara har 13 mm täckskiva som passbit ihop med en lucka med en knopp som sticker ut typ 5 cm så kommer du inte att kunna öppna luckan närmast väggen helt och då är det svårt att utnyttja hela bredden och lite knepigt att få dit hyllplanen.

Vad är det där beige-aktiga under skåpet längst till höger?

Sitter inte överskåpen väldigt högt upp?
De blir svårare att utnyttja ju högre upp de sitter eftersom man då knappt når det som står på översta hyllan.

För att förenkla städningen kan du dra ut plastfolie (gladpack) ovanpå överskåpen så är det bara att byta den 1-2 gånger om året.
Knopp sticker ut 27 mm
Skåpplacering ska vara 510 mm ovan diskbänk. Kanske är fel på ritningen.
De beiga delarna är öppna hyllor Tutemo, liggande.
https://www.ikea.com/se/sv/p/tutemo-oeppet-skap-ask-50349823/

V
ill inte ha kompakt utan bryta upp med något
typ såhär fast det blir ju förstås enklare:
https://pin.it/4YiRMqT
https://pin.it/3aH1bRI

Svårt när måtten är mer begränsade än t e x Marbodal.
 
BirgitS
Det innebär väl att det inte går att öppna luckan helt med bara en täcksida som passbit.

51 cm är en bra höjd. Jag försökte jämföra med skåpbredderna och då såg det ut att vara 60 cm.

Jag förestår att du vill bryta av lite, även om jag inte tror att det behövs när det är så lite överskåp. Det är ju lite skillnad på Pinterest där det är en hel vägg med en massa skåp.

Bara du tänker på att det inte blir lika lätt att utnyttja ytan effektivt, t.ex. bara sånt som är max 15 cm högt kan stå där och det blir mer spill i sidled med två extra väggar.

Kolla noga att det går att montera Turemo liggande för vid en snabb titt i monteringsanvisningen hade de bara exempel på stående placering. Det går ju inte att bara fästa i väggen bara i ena kanten som du har på ritningen.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det innebär väl att det inte går att öppna luckan helt med bara en täcksida som passbit.

51 cm är en bra höjd. Jag försökte jämföra med skåpbredderna och då såg det ut att vara 60 cm.

Jag förestår att du vill bryta av lite, även om jag inte tror att det behövs när det är så lite överskåp. Det är ju lite skillnad på Pinterest där det är en hel vägg med en massa skåp.

Bara du tänker på att det inte blir lika lätt att utnyttja ytan effektivt, t.ex. bara sånt som är max 15 cm högt kan stå där och det blir mer spill i sidled med två extra väggar.

Kolla noga att det går att montera Turemo liggande för vid en snabb titt i monteringsanvisningen hade de bara exempel på stående placering. Det går ju inte att bara fästa i väggen bara i ena kanten som du har på ritningen.
Det var Ikea säljaren som ritade in täcksidan i stället för passbit på 50 mm.
Ska kolla igen på ritningarna. Jättesvårt med designen på köket så att det blir både funktionellt och designmässigt bra
 
BirgitS
M Marijairena skrev:
Det var Ikea säljaren som ritade in täcksidan i stället för passbit på 50 mm.
Okej, jag skulle fråga en extra gång om hur det kommer att fungera i praktiken.

Hur har du tänkt att köket ska se ut till vänster om hällen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag skulle fråga en extra gång om hur det kommer att fungera i praktiken.

Hur har du tänkt att köket ska se ut till vänster om hällen?
Ja, det måste jag fråga tjejen om. Tack för tips där.
Till vänster om spisen blir det så här, med samma askmoduler Tutemo. Man kan inte ha skåp med dörr där eftersom det slår i fläkten. Två bilder, en på ”hela” köket och en på vänster om hällen. Det är en bänkskiva som ska in där på bänkskåpen, en liten troligen laminat Virrvarr mönster.

Kök med ljusgrå skåp, askmoduler, diskho och torkställ utan överskåp vid fläkt, och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kök med måttangivelser, visar placering av askmoduler Tutemo utan dörr vid en häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Tack :)
Då är det ju svårt att göra på så många andra sätt. Egentligen är det ju opraktiskt trångt mellan hällen och hon men det finns ju inte så mycket val, och med Ikea går det väl inte att flytta hon 20 cm till höger.

När det gäller luft/tomrum runt fläkten kan det vara bra om det är ungefär lika mycket på båda sidorna och det ser det väl ut att vara på ett ungefär.

Du skulle kunna fundera på att ha överskåpen lite högre så att de är precis ovanför fläkten för då skulle du nog kunna ha stort väggskåp med dörrar längst in mot hörnet så att det blir lättare att komma åt det som är där. Nu kommer du väl knappt att kunna se vad som finns i Tutemo-skåpet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tack :)
Då är det ju svårt att göra på så många andra sätt. Egentligen är det ju opraktiskt trångt mellan hällen och hon men det finns ju inte så mycket val, och med Ikea går det väl inte att flytta hon 20 cm till höger.

När det gäller luft/tomrum runt fläkten kan det vara bra om det är ungefär lika mycket på båda sidorna och det ser det väl ut att vara på ett ungefär.

Du skulle kunna fundera på att ha överskåpen lite högre så att de är precis ovanför fläkten för då skulle du nog kunna ha stort väggskåp med dörrar längst in mot hörnet så att det blir lättare att komma åt det som är där. Nu kommer du väl knappt att kunna se vad som finns i Tutemo-skåpet.
Ikeas hoar är större än de jag vill ha. Mina ska vara max ca 550-600 mm, men vill ända ha 80-skåp. Ska prova och rita m 600 mm skåp och ha lådskåp på 600 mm också

Nu testade jag att rita in ett stängt skåp högst upp. Det blir nog bättre, eller om bara längst ner ska vara Tutemo. Tack för tips!

Ritning av ett kök med grå skåp på 600 mm, överskåp och en Tutemo öppen hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Du kan nog inte ha ett smalt skåp som öppnas åt det hållet ovanpå Tutemo för då måste du nog stå på hällen för att komma tillräckligt nära väggen för att se och komma åt det som finns i det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan nog inte ha ett smalt skåp som öppnas åt det hållet ovanpå Tutemo för då måste du nog stå på hällen för att komma tillräckligt nära väggen för att se och komma åt det som finns i det.
Det är ett 400 x 400 mm skåp, det enda som får plats där, på bredden i alla fall. Ska höra på Ikea om man kan sätta dörren åt andra hållet.
I mitt gamla kök var det ett 600 mm högt skåp som inte gick att öppna fullt ut (för fläktskåp) men dörren gick att öppna åt andra hållet.

Annars kan jag inte ha skåp ända upp, utan får ha Max 800 mm höjd. Man får ändå klättra på stege för att nå. Tänkte ha något som jag inte behöver nå ofta.
 
Jag tycker det ger ett rörigt intryck. Det ser ut som du har lagt pussel med skåpsmodulerna och försökt trycka in så mycket som möjligt. (Vilket iofs är vad man vill, men det blir väldigt rörigt) Snyggare om skåpen linjerar lodrätt och vågrätt så mycket som möjligt.

Sätt ett enkelt överskåp längst th, sedan ett dubbelskåp ovanför diskhon. Kanske ett enkelskåp till innan fläkten.

Den andra väggen är väldigt rörig med olika höjd på allting. Finns kylskåp i höjd som linjerar med övriga skåp så blir det renare.

Personalen på Ikea borde kunna hjälpa dig få det snyggare.
 
P Pin skrev:
Jag tycker det ger ett rörigt intryck. Det ser ut som du har lagt pussel med skåpsmodulerna och försökt trycka in så mycket som möjligt. (Vilket iofs är vad man vill, men det blir väldigt rörigt) Snyggare om skåpen linjerar lodrätt och vågrätt så mycket som möjligt.

Sätt ett enkelt överskåp längst th, sedan ett dubbelskåp ovanför diskhon. Kanske ett enkelskåp till innan fläkten.

Den andra väggen är väldigt rörig med olika höjd på allting. Finns kylskåp i höjd som linjerar med övriga skåp så blir det renare.

Personalen på Ikea borde kunna hjälpa dig få det snyggare.
Det är personalen på Ikea som gjort ritningen med passbitarna. Jag vill gärna ha de öppna Tutemo ovanför diskbänk men det måste förstås linjera och se bra ut.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Det är personalen på Ikea som gjort ritningen med passbitarna. Jag vill gärna ha de öppna Tutemo ovanför diskbänk men det måste förstås linjera och se bra ut.
Och jag vill inte ha skåp ända mot taket med tunn glipa där jag inte kommer åt att städa. Nu har jag äntligen fått samma tjej för Ikea planeringen. Tidigare var det olika hela tiden. Men de är säkert olika duktiga
 
BirgitS
De flesta låter överskåpen sluta kring 10 cm från taket och fyller mellanrummet med en takanslutning, dvs. en list som passar precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.