sville skrev:
Jag kan kan inte förstå mig på de byggare som går med på 90% svart & 10% vitt....Om denne någon går med på en tio årig garanti för låt oss säga 5-10 tusen (de vita pengarna alltså) verkar ju rent idiotiskt. Det KAN ju hända att han begår ett misstag och isåfall ligger ju denna person och hans firma pyrt till.
Denne någon får väl se till att välja rätt text på fakturan. Det vore ju korkat att skriva "våtisolering av badrum", när man kan skriva "skyddstäckning och utrivning av badrum"..
Propsar kunden på att det delvis skall göras svart får han också räkna med att byggaren styr vilka moment garantin hamnar på.
 
Är man inte väl vårdslös då acme? Som beställare alltså.
Jag skulle iaf aldrig gjort det.
Småsaker är väl sin sak, men när det gäller viktiga saker som badrum, tak hade jag hellre betalat allt vitt och sovit gott.
 
Jovisst är det så. Det är ju beställaren som sitter på hela risken när det kommer till svartjobb. Inga garantier, och skulle det börja granskas så klassas han som arbetsgivare varpå han får betala arbetsgivaravgifter och löneskatt på den redan utbetalda svarta lönen. Klantar sig byggaren och t.ex. dränker ett antal våningar i ett hyreshus när han borrar sönder ett rör, så sitter kunden på ansvaret. Det blir lagom roligt när resten av bostadsrättsinnehavarna stämmer kunden på sina avskrivningskostnader som deras försäkringsbolag kräver vid skadereparationen...

Jag förstår att man vill komma billigare undan, men jag skulle noga ha övervägt att betala vitt i de flesta fall.
 
SVART lön eller inte ? .Min flickvän har ett eget företag i städ branschen med 10 änställda .När dom räknar på sina arbeten och lämnar offerter så kommer det en massa mer eller mindre seriösa företag och personer som ligger 30% under i pris .Man undrar hur det kan vara möjligt eftersom min flickväns firma inte tar ut speciellt mycket i vinnst ,och i dom fall SAMHALL räknar på jobben så är dom billigast .
Det är inte lätt att konkurera med OLIKA spelregler .Som jag ser det måste man sänka skatten ordentligt för att få fart på samhället .
 
ktm525 skrev:
håller ändå tummen på att fettsäcken får avgå.
Det är nog många som önskar det...
Har personligen svårt att förstå de som tycker motsatsen.

Slopa fastighetsskatten!!!

Ska inte säga mer om vilka jag inte vill sponsra med "min" skatt.....
 
Samma spelregler var ordet. Sverige har ett lapptäcke av skatter och subventioner/bidrag. I stället för att göra det enkelt försöker man lösa problemen genom att ge lättnader till branscher med exempelvis pig-/rotavdrag, specialmomser och andra bidrag etc.
Inför en rimlig platt skatt på alla tjänster i stället. Slopa många av avdragen och sätt en undre gräns på när man börjar betala skatt.

mvh
David

adam32 skrev:
SVART lön eller inte ? .Min flickvän har ett eget företag i städ branschen med 10 änställda .När dom räknar på sina arbeten och lämnar offerter så kommer det en massa mer eller mindre seriösa företag och personer som ligger 30% under i pris .Man undrar hur det kan vara möjligt eftersom min flickväns firma inte tar ut speciellt mycket i vinnst ,och i dom fall SAMHALL räknar på jobben så är dom billigast .
Det är inte lätt att konkurera med OLIKA spelregler .Som jag ser det måste man sänka skatten ordentligt för att få fart på samhället .
 
G
Samhall skulle anmälas.Det är sjuka,utslitna mäniskor som skall vara där.Överallt så blir dom utnyttjade.Får slita hårt som fan.Kroppen blir mer och mer utsliten.Nej dags att stoppa samhall.
Bara för att någon jävla mupp skall på pappren att se bra ut.
Nej lägg ner samhall.Ge olika firmor bidrag,se till att det blir en stenhård koll på firmorna så att dom inte sliter ut folket ännu mer.
Det jag menar.Får en firma (vad den än må vara,bara det passar den sjuka person )som är utsliten och 80 % i bidrag + garanti för sjuklön så måste den personen känna sig fan så mkt bättre.+ att firmorna får tillgång till mkt kunskap.
Förlåt svordomarna. .

 
Gr B>Hmm... Kruxet är bara att en del företag anser att de som de anställer, oavsett om de får 75% av personens lön i ersättning, skall jobba för 100% ändå och helst lite till.

Där har du verkligheten och sen så kan man ofta glömma att det finns förståelse för saker som utbrändhet, depressioner, eller andra saker som inte går att härleda till fysisk åkomma hos en del arbetsgivare och andra anställda. Det är inget som man kan begära heller å andra sidan eftersom det hos Samhall handlar om en kanske livslång rehabilitering.

Sen är det givetvis inte rättvist att Samhall går ut och offererar mot andra företag men så vitt jag förstått så ger de inte samma villkor heller, det är möjligt att jag är felunderrättad här.

/Kent
 
Det blir ju orättvist om typ McDonalds får tre halvmiffon till 10% av normal lön, som kan gå och städa o diska mm...samtidigt som MAX får betala 100% av lönen...
detta var ett exempel. Tycker den typen av arbetskraft kan fortsätta i regeringskansliet.
 
Jobba svart eller inte ?
Som en liten fortsättning på mitt tidigare inlägg .
Hur kommer det att gå för min flickväns företag när politikerna inför PLUS jobben ,då kommer ytterligare jobb att försvinna .
Det är inte lätt att konkurera med företag ,komuner ,landsting ,svartjobbare som betalas med våra skattemedel .Till det kommer det många som vill pröva lyckan i Sverige ,Öster ifrån .
Sänk skatten ,ställ krav ,samma spelregler .
 
G
ktm525 skrev:
Det blir ju jävligt orättvist om typ mc fucking donalds får tre halvmiffon till 10% av normal lön, som kan gå och städa o diska mm...samtidigt som MAX får betala 100% av lönen...
detta var ett exempel..ursäkta språkvalet..tycker den typen av arbetskraft kan fortsätta i regeringskansliet.
Vet inte om man skall skratta eller gråta när man läser detta inlägg.
Du vet nog inte mkt om Samhall.
Det är utslitna människor som arbetar där.Kan vara trafikolyckor som dom vart inblandad i.Förslitningsskador mm mm.
Och vem har sagt att dom skall arbeta på MC Donalds,Max,Burger King mm.
 
G
adam32 skrev:
Jobba svart eller inte ?
Som en liten fortsättning på mitt tidigare inlägg .
Hur kommer det att gå för min flickväns företag när politikerna inför PLUS jobben ,då kommer ytterligare jobb att försvinna .
Det är inte lätt att konkurera med företag ,komuner ,landsting ,svartjobbare som betalas med våra skattemedel .Till det kommer det många som vill pröva lyckan i Sverige ,Öster ifrån .
Sänk skatten ,ställ krav ,samma spelregler .
Plusjobben skall inte konkurera med andra arbeten.I alla fall vad facket sa.
Likaså har det inte kommit in många från Östsidan.
Helt rätt. Sänk skatten. Stoppa alla bidrag.Obs Alla bidrag vad det en må vara.
Har vi låg skatt så behöver vi inga bidrag.
 
GR B:Samhall innefattar väl allt det du skrev plus lättare handikappade.
Är väl så vitt jag förstått ngn form av anpassning/rehab tillbaka till RIKTIGT jobb.
I mitt inlägg var det inte samhall specifikt som menades, även praktikplatser/friår/mm.
Hur man än vrider på det så tar de riktiga jobben slut om vi skaffar en massa låtsasjobb. Låtsasjobben finasieras ju av skattemedel, som riktiga löntagare betalar.
Så min slutsats måste bli att man skall jobba svart, då slipper man åtminstone betala för att bli arbestlös.
 
Hej igen.Jag förstår ju varför man arbetar svart och anlitar svart arbetskraft med tanke på hur mycket det kostar att anlita vit och hur lite man tjänar på att ha ett extra arbete .
Jag har ett VITT extra jobb i stan där jag tjänar ca 110 kr i timmen .
Eftersom det är en extra inkomst som ligger ovanpå min vanliga lön så skattar jag 53% ,det är ca 17 mil fram och åter och arbetstiden är laggd så att det inte går att åka komunalt .Biltullar och parkering tillkommer .
Slutsatsen är att om jag jobbar 10 timmar får jag ut netto 500 kronor minus bensin 160 kronor ,parkering och tullavgifter .Värdeminskning på bilen mm mm .
Hade jag valt att arbeta svart så skulle jag få ca 800 etfer att alla omkostnader var betalda dvs dubbelt så mycket ...
Jag hoppas att makthavarna tar sitt förnuft till fånga och ser till att det lönar sej mer att ARBETA .
Samma spelregler för alla och slopad fastighetsskatt.
 
GR B skrev:
Staten måste ha in skatt så att dom kan slösa med pengarna på sina löner ca 4500 muppar i regeringskansliet.Sedan har vi EU som kostar så in i h-lvete utan att vi har någon nytta av dom.
Men lugn alla medborgare.Dom tar in en massa pengar på det här med trängselavgifter,nya bilskatten , bensinskatten mm.
Ett gott råd.Fortsätt svarta.
Tja, tror du att det är på "mupparna" och EU de sparar in då det sinar i kassan?

Snarare är det skolor och äldreomsorg som får spara, som vanligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.