A
Hej!
Planerar att riva en del av en vägg, för att sedan bygga om därefter.
Är första väggen jag river och vill vara säker på att inte den inte bär upp nått.

Jag lägger upp bilder på de ritningar vi har. Är en del kladd sen tidigare ägare, men hoppas de går att tyda nått. De som ska bort är markerat med rött.

/Jeppson
 
  • Ritning av en husplan med vardagsrum, matplats och sovrum, där en vägg markerad med rött är planerad att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar för ett hus, med delar markerade i rött för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bostadsplan med en vägg markerad med röd pil som ska rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Omöjligt att ge 100% korrekt svar, men lite funderingar kan man ju ha :)

Finns helt klart en risk att väggen är bärande, eftersom den ligger tvärs takstolarna. Men även sovrum2 har en vägg som går parallellt med den du tänker riva. Kan ju vara så att bärningen på sovrum2 vägg räcker ...
Men även om den är bärande så finns det flera metoder för att avväxla lasten så att man kan ta bort väggen.

Du kan ju även gå upp på vinden och kolla hur det ser ut från det hållet, kanske du kan få lite svar där hur takstolarna/bjälkarna bärs upp. Spännvidden är ju 8 meter, så något stöd har dom :)

Som sagt, bara lite funderingar från min sida, kanske du måste ta dit någon på plats som kan ge bättre svar.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Omöjligt att ge 100% korrekt svar, men lite funderingar kan man ju ha :)

Finns helt klart en risk att väggen är bärande, eftersom den ligger tvärs takstolarna. Men även sovrum2 har en vägg som går parallellt med den du tänker riva. Kan ju vara så att bärningen på sovrum2 vägg räcker ...
Men även om den är bärande så finns det flera metoder för att avväxla lasten så att man kan ta bort väggen.

Du kan ju även gå upp på vinden och kolla hur det ser ut från det hållet, kanske du kan få lite svar där hur takstolarna/bjälkarna bärs upp. Spännvidden är ju 8 meter, så något stöd har dom :)

Som sagt, bara lite funderingar från min sida, kanske du måste ta dit någon på plats som kan ge bättre svar.
Tack för svar!
Kan tillägga att väggen är relativt tunn, ca 7 cm med gips inräknat. Vidare är ett skafferi inbyggt i väggen med en bredd på ca 80 cm.
Detta har gett intuitionen att den inte bör vara bärande.
Men som sagt väggen ligger ju tvärs längs takstolarna.

De jag själv kunnat se på ritningarna och i verkligheten är att ganska centralt i huset är dessa väggpartier tjockare. Inringat på bilden här.
 
  • Ritning av en husplan med ett inringat område som markerar en tunn vägg och ett inbyggt skafferi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det du säger nu tyder på att den inte är bärande. Regelverket är 45X45mm vilket normalt sett inte brukar vara bärande.
Kommer du upp på vinden så kan det vara ett givande och upplysande besök :)
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
A
Mats-S Mats-S skrev:
Det du säger nu tyder på att den inte är bärande. Regelverket är 45X45mm vilket normalt sett inte brukar vara bärande.
Kommer du upp på vinden så kan det vara ett givande och upplysande besök :)
Okej, nej det låter ju inte som bärande reglar som sagt. Absolut ska ta en koll på vinden i dagsljus och ta nån bild eller två :)
Tack för respons!
 
Det är ett enplanshus med fackverkstakstolar (W-typ), då är inga mellanväggar bärande.
 
Mats-S
J justusandersson skrev:
Det är ett enplanshus med fackverkstakstolar (W-typ), då är inga mellanväggar bärande.
Beror nog på spännvidden på takstolarna, snözon och takmaterial ... jag skulle nog kolla upp 100% att dom takstolarna håller, inte kul om det börjar svikta med taket fullt med tung snö.
Jag säger inte att du har fel, men "Better safe than sorry" :thinking:
 

Bästa svaret

En rätt dimensionerad W-takstol klarar en spännvidd på 11 meter i snözon 3,5 enligt träguiden. En fackverkstakstol som är tänkt att ha upplag på andra ställen än i ytterkanterna ser inte ur på det sättet som ritningen visar. Däremot har kraven på motstånd mot snölast skärpts en del sedan 1969, så det är inte fel att kolla dimensionerna. Över- och underramarna bör vara 45x145 mm.
 
A
J justusandersson skrev:
En rätt dimensionerad W-takstol klarar en spännvidd på 11 meter i snözon 3,5 enligt träguiden. En fackverkstakstol som är tänkt att ha upplag på andra ställen än i ytterkanterna ser inte ur på det sättet som ritningen visar. Däremot har kraven på motstånd mot snölast skärpts en del sedan 1969, så det är inte fel att kolla dimensionerna. Över- och underramarna bör vara 45x145 mm.
J justusandersson skrev:
Det är ett enplanshus med fackverkstakstolar (W-typ), då är inga mellanväggar bärande.[/QUOTE
Okej! då vet jag lite mer om mitt hus och dess konstruktion, tack för det :)
Verkar ju lovande med självbärande takstol.
Men ska ta en titt som ni säger för att vara på säkra sidan. Återkommer när jag när jag kollat och vet mer om dimensionerna.
 
A
J justusandersson skrev:
En rätt dimensionerad W-takstol klarar en spännvidd på 11 meter i snözon 3,5 enligt träguiden. En fackverkstakstol som är tänkt att ha upplag på andra ställen än i ytterkanterna ser inte ur på det sättet som ritningen visar. Däremot har kraven på motstånd mot snölast skärpts en del sedan 1969, så det är inte fel att kolla dimensionerna. Över- och underramarna bör vara 45x145 mm.
Goddag igen!
Har nu kikat på vinden.
Överarmarna är 140x45. Underarmarna är under isolering etc. så kunde inte komma åt dem. Men bör vara av samma mått som överarmarna?

Tog ett par bilder
 
  • Mörkt och dammigt vindutrymme med synliga träbjälkar och isoleringsskikt mellan golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar i vind med isolering och träkonstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstolar och isolering i ett mörkt vindutrymme, möjliga dimensioner 140x45 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J justusandersson skrev:
En rätt dimensionerad W-takstol klarar en spännvidd på 11 meter i snözon 3,5 enligt träguiden. En fackverkstakstol som är tänkt att ha upplag på andra ställen än i ytterkanterna ser inte ur på det sättet som ritningen visar. Däremot har kraven på motstånd mot snölast skärpts en del sedan 1969, så det är inte fel att kolla dimensionerna. Över- och underramarna bör vara 45x145 mm.
Är de som sagt okej att anta att underarm bör vara samma storlek som överarm?
Jag kom som sagt endast åt att mäta överarmen (140x45).
Brukar de vara av samma mått? Någon med erfarenhet?
 
Det är inte alltid samma dimension på över- och underram men sannolikt. Gräv lite i isoleringen och säkerställ så slipper du ligga o grubbla:D
 
A
Ja har grävt i isolering, men är någon slags plastdunk/matta under isoleringen som verkar bökig att riva loss :)
Men får kolla upp de på nått sätt!
 
A
B bossespecial skrev:
Det är inte alltid samma dimension på över- och underram men sannolikt. Gräv lite i isoleringen och säkerställ så slipper du ligga o grubbla:D
J justusandersson skrev:
En rätt dimensionerad W-takstol klarar en spännvidd på 11 meter i snözon 3,5 enligt träguiden. En fackverkstakstol som är tänkt att ha upplag på andra ställen än i ytterkanterna ser inte ur på det sättet som ritningen visar. Däremot har kraven på motstånd mot snölast skärpts en del sedan 1969, så det är inte fel att kolla dimensionerna. Över- och underramarna bör vara 45x145 mm.
Jag lyckades gräva mig förbi isolering och plast. Mätte underarmen till 11,9-12 cm.
Vad tror ni om detta?
 
Enligt ritningen är spännvidden någonting mellan 7 och 8 meter. 45x120 på underramen (obs stavningen) är OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.