hlph hlph skrev:
Vi har haft liknande problem, dock kanske inte lika utbrett. Vi köpte vårt hus för fyra år sedan, förra ägaren hade dränerat om huset med isodränskivor. På det stora hela är dräneringen mycket väl fungerande och vi har en torr källare som man utan problem kan använda som bostadsyta. Men redan när vi köpte huset så viste vi att det på ett ställe var fuktgenomträngning och putssläpp på en källarvägg. Fuktgenomträngningen var på ett band från marknivå och 2-3 dm ner. Våra källarväggar är också leca. Jag började gräva upp längs husväggen i tron om att det skulle finnas någon glipa eller annat problem med isodränskivorna. Det visade sig dock snabbt att isodränskivorna var inte satta ända upp till marknivå. Jag tror att instruktionerna säger att täcklisten ska vara några cm under marknivå. I vårt fall slutade skivorna 20-25 cm under marknivå, typ samma runt hela huset, se bild.

Jag hade diskussion med supporten på isodrän, budskapet därifrån var att det får inte se ut så och de var inte förvånade att vi hade fuktgenomträngningar. Jag är fortfarande rätt sur på entreprenören som gjort det här och uppenbarligen inte förstått hur viktigt det är att täcka hela grunden. För deras del hade det varit enkelt att skarva i 20 cm till. Det som gjort det ännu värre för vår del är att runt huset ligger 2 dm stenmjöl. Stenmjölet håller jätte mycket vatten. Det är ständigt mellan fuktigt och dyngsurt. Problemet hade nog inte blivit så stort om man haft en genomsläppligt material istället.

Det visade sig att vi hade fuktgenomträngning på fler väggar än där vi hade putssläpp. Jag ville fixa det här på ett så enkelt sätt som möjligt. Jag bedömde det som rätt mycket jobb att skarva i isodränskivor, det hade dessutom gjort att vi hade behövt lägga om stenläggningen runt huset. Så jag tätade istället biten upp till marknivå med platonmattor och lät mattan precis gå ut om isodränskivan. Det har varit rätt enkelt att göra, jag har dock bara gjort det på de väggar med fuktgenomträngning, en del väggar var bra redan innan. Man kan konstatera att alla väggar har torkat upp efter en vinter.

I TS fall vore det rimligt att entreprenören sätter isodränskivor ända upp, för jag tycker att det är uppenbart att de inte är satta enligt de instruktioner som finns.

[bild]
Tack, detta var intressant då vi i kontraktet med entreprenören inkluderade isodräns handbok som en försäkring på att allt skulle vara gjort enligt denna. Men om nu isodrän själva inte tycker att detta är gjort enligt deras standard så håller jag med dig om det är rimligt att kräva kompletterande isodrän upp till markytan.
 
J
Rören är till för att transportera bort stående vatten för att hålla grunden torr. Hade vattnet runnit rakt igenom så hade det snarare tytt på att rören är igensatta och definitivt inte fyller sin funktion. Prova att spola vatten i ett Löst dräneringsrör så ser du att det läcker som ett såll.
Som jag ser det har du två problem där det absolut största är att det inte är tätt mellan list och vägg. Både vatten i jorden och slagregn som landar mot fasade rinner igenom. På bilderna ser det verkligen ut som att jorden är riktigt fuktig Så det är nog inte att förringa. Det andra problemet är att det är för mycket jord mellan listen och Ovansida mark. Förslaget att täta extra med Platon är nog en ganska bra idé. Lutar marken bort från huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.