Dum fråga kanske, men ska man inte göra sånt här på våren så man får ett bra rotsystem inför nästkommande vinter?

Fixa en billig grävhjälp om du kan, för att köra detta med skottkärra kommer ge dig mycket värk och tidsplanerna brukar alltid spricka med sånt här... ;)
 
njöt i fulla drag när min grävare lyfte in ca 20 kubik på tomten la de där det skulle vara slätade ute och tryckte till. Under den timman detta tog lekte jag med barn och drack en kopp kaffe. Skulle tagit mig minst en veckas semester. Nu kostade det 400 kr.
Det tål att upprepas; undvik att göra vissa saker själv, det finns annat du kan lägga kraften på.
 
byggimpert skrev:
kanske det finns några barn som har lust att tillbringa en vecka på badstranden med pappa istället

MVH//Christina.

*EDIT* Så betalar mamma säkert gärna de där hundralapparna, billig semester för alla
Vem vet, pappa kanske kan få lite pengar för att hålla sig ifrån stranden istället...

Nja, om det är så som ni skriver att man ev. kan få någon att köra ut det för 500-1000 så är det ju helt klart värt det. Problemet för oss, tror jag, är att man inte får upp någon maskin om man inte kan lyfta upp en. Vi har en c:a 1,5m hög stödmur som precis är färdig och jag känner inte för att riva den just nu.
Skall ta och ringa runt lite... Efter att jorden är på plats återstår "bara" att platta till den med vält (eller som mats_o skrev, med skor utan klack) ?
Borde väl max ta en några timmar till en halvdag eller?
Lite extra jord med uppluckring och sedan så gräset.
Är alla moment med då?
 
djpa skrev:
Efter att jorden är på plats återstår "bara" att platta till den med vält (eller som mats_o skrev, med skor utan klack) ?
Borde väl max ta en några timmar till en halvdag eller så?
Ja när jorden väl är på plats, allt är slätkrattad så att alla nivåer och all avrinning funkar, så är det 'bara' att platta till det.

Det där med krattningen och nivåfixandet är dock inte gjort alldeles i en handvändning, dessvärre *puhh*....... :-/ ;)

MVH//Christina.
 
Nix men ju fler pinnar ju fortare går det. Har man bra ögonmått så sätter man snören tex 10 cm ovan målnivå och fyller efter det. Jag har inte så bra ögonmått kan jag meddela efter test
 
djpa skrev:
Vem vet, pappa kanske kan få lite pengar för att hålla sig ifrån stranden istället...

Nja, om det är så som ni skriver att man ev. kan få någon att köra ut det för 500-1000 så är det ju helt klart värt det. Problemet för oss, tror jag, är att man inte får upp någon maskin om man inte kan lyfta upp en. Vi har en c:a 1,5m hög stödmur som precis är färdig och jag känner inte för att riva den just nu.
Skall ta och ringa runt lite... Efter att jorden är på plats återstår "bara" att platta till den med vält (eller som mats_o skrev, med skor utan klack) ?
Borde väl max ta en några timmar till en halvdag eller?
Lite extra jord med uppluckring och sedan så gräset.
Är alla moment med då?

Hur ska du få jorden över muren då? ;)
( Finns små söta maskiner också )
 
Två plankor som spång är en gammal beprövad metod som har funkat i några hundra år, metoden fungerade åtminstånne för några dagar sen då fem kubik singel flyttade sig ned i ett dike hos mig
 
backef skrev:
Hur ska du få jorden över muren då?  ;)
( Finns små söta maskiner också )
Senaste budet är att lastbilen skall "krana" jorden rätt ner i skottkärran och sedan skall jag och några kompisar springa som illrar och ösa ur på tomten. Då slipper vi i alla fall grävandet. Lastbilen tar dock 500:-/tim så jag hoppas han kan krana våra lass ganska snabbt.
 
Då var det gjort! 4 lastbilslass (40 kubik) tog med 4 personer 5 timmar effektiv tid. Sprang som vildar över tomten med skottkärror. Hann dessutom kratta av och jämna till ytan innan mörkret kom.
Nu sitter man här med en kropp som värker från nacke till tå och förbereder en citodon-cocktail inför morgondagens sista lass som skall ut.

Det kostar att ligga på topp..... ;)
 

Rätta takter!
Tänk vad du hade fått pröjsa för ett World Class kort.
/J
 
Bravo :)

Nu har du fått lite nya muskler också.
Och tänk vad mycket effektivare att skaffa muskler medan man gör nytta hemma istället för att trampa som en dåre på ett gym
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.