Hejsan!
Vi försöker göra mer plats i tvättstugan och jag anser då att ställa torktumlaren på tvättmaskinen i en s.k. tvättpelare vore ett effektivt sätt att ordna detta på. Min sambo däremot hävdar att det blir för mycket vikt på ett och samma ställe och för mycket vibrationer ner i golvet... Vi bor i ca 5 år gammal trävilla med krypgrund, tror ni att detta är något problem?
 
H
Båda ihop väger ca 120 kilo.
Jag menar det inte skulle ge bekymmer.
Finns folk som väger mer och golven håller.
Bra avvägd maskin ska nästan inte ge vibrationer.

så jag tror han är orolig i onödan.

ellet göra som jag gjorde i förra lägenheten.
Monterade en bänkskiva över tvättmaskinen som tumlaren stod på för att lättare få ut tvättmaskinen om något hände. Så fick man en bänk att vika tvätt på bredvid med
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
I mitt hus med torpargrund från 1981 ligger det en extra bolvbalk mellan de ordinarie under ytan tär tvättpelaren står.
Tyngden tror jag inte är det värsta problemet.vibrationerna från en tvättmaskin som centrifugerar med lite obalans är nog värre och då är den extra balken bra att ha.
 
Om jag minns rätt ska ett villagolv klara ca 400kg/m2. En tvättmaskin + tumlare ligger runt 100kg i vikt så jag ser inte att det skulle vara ett problem. Som jämförelse, fundera på hur mkt kylen och frysen väger fullproppade med matvaror.
 
E Emma94 skrev:
Hejsan!
Vi försöker göra mer plats i tvättstugan och jag anser då att ställa torktumlaren på tvättmaskinen i en s.k. tvättpelare vore ett effektivt sätt att ordna detta på. Min sambo däremot hävdar att det blir för mycket vikt på ett och samma ställe och för mycket vibrationer ner i golvet... Vi bor i ca 5 år gammal trävilla med krypgrund, tror ni att detta är något problem?
Nej, det är inget problem. Tvättpelare är en normal företeelse och inte speciellt golvlastande så det går utmärkt i ett nytt hus. Skruva ihop maskinerna så att inte tumlaren far ner.
 
Tack så mycket för era svar! Skönt att höra att min "magkänsla" verkar stämma ☺️
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om jag minns rätt ska ett villagolv klara ca 400kg/m2. En tvättmaskin + tumlare ligger runt 100kg i vikt så jag ser inte att det skulle vara ett problem. Som jämförelse, fundera på hur mkt kylen och frysen väger fullproppade med matvaror.
Nja, nyttiglast i bostäder är 2.0kN/m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.