Tjo

Har ett problem med mitt nya Mobila bredband via Tele2. Har pratat med kundtjänsten flera gånger och dom har inte kommit med något bra svar som har funkat.

Datorn är i stort sätt ny och va inga problem alls i min gamla lägenhet. Har flyttat till hus nu och tanken va att jag skulle ha mobilt bredband innan dom dra om fibern.

Saken är att Wi-Fi funkar till mobilerna och tvn. Men så fort jag startar upp min stationära dator (den använder jag nätverkskabel till) och ska ladda ner så försvinner allt internet, men routern visar inga tecken på att något skulle va konstigt. Man kommer inte ut på internet på någon annan enhet förens jag startar om routern.

(Har kollat så nätverkskabeln inte är kass)
 
Mats-S
Gör en seriös virusscanning på din stationära dator, känns som att den har något problem som gör att hela nätet går ner.
Min erfarenhet är att när man får totalt skumma fel så är det ofta virus/trojaner inblandade, så det problemet måste uteslutas innan du kan gå vidare.

Steg 2 kan vara att fabriksåterställa routern, därefter lägga på senaste firmware, så att den garanterat inte har någon konstig fellkonfiguration.

Här är en superbra guide för en total seriös viruskoll av datorn, mycket jobb men när du gjort den är datorn ren :cool:
https://malwaretips.com/blogs/malware-removal-guide-for-windows/
 
Redigerat:
  • Gilla
Coxeii
  • Laddar…
Vad är det för router ni har (skicka bild)?
 
Har Tele2 egna hemmaroutern Huawei B535
 
Ok, har ni testat olika nätverskuttag på routern?
 
Upstår detta bara när du kopplar in nätverkskabeln eller även om du bara kö wifi från datorn?
 
A anis16 skrev:
Ok, har ni testat olika nätverskuttag på routern?
Ja jag har testat alla uttag
 
Mats-S Mats-S skrev:
Gör en seriös virusscanning på din stationära dator, känns som att den har något problem som gör att hela nätet går ner.
Min erfarenhet är att när man får totalt skumma fel så är det ofta virus/trojaner inblandade, så det problemet måste uteslutas innan du kan gå vidare.

Steg 2 kan vara att fabriksåterställa routern, därefter lägga på senaste firmware, så att den garanterat inte har någon konstig fellkonfiguration.

Här är en superbra guide för en total seriös viruskoll av datorn, mycket jobb men när du gjort den är datorn ren :cool:
[länk]
ska testa detta!
 
A Andy78 skrev:
Upstår detta bara när du kopplar in nätverkskabeln eller även om du bara kö wifi från datorn?
Jag har inget Wi-Fi kort i datorn så måste köra via nätverkskabel
 
Du har inte konfigat fast IP-adress i datorn?
Vet att det är långsökt.
 
A AndersS skrev:
Du har inte konfigat fast IP-adress i datorn?
Vet att det är långsökt.
har inte ändrat någon ip-adress på datorn om det är de du menar
 
Prova att pinga någon från kommandotolken på datorn.
Tex ping 8.8.8.8 för att se om trafiken passerar routern.
 
C Coxeii skrev:
Tjo

Har ett problem med mitt nya Mobila bredband via Tele2.

Saken är att Wi-Fi funkar till mobilerna och tvn.
Då skulle jag säga att du har problem med din datamaskin och inte bredbandet. Prova installera om operativsystemet så kommer nog allt lösa sig :)
 
C Coxeii skrev:
har inte ändrat någon ip-adress på datorn om det är de du menar
Frågan var om du hade fast IP-adress konfigad. Men som sagt kanske långsökt.
 
Appendix Appendix skrev:
Då skulle jag säga att du har problem med din datamaskin och inte bredbandet. Prova installera om operativsystemet så kommer nog allt lösa sig :)
får testa det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.