T
Som rubrik lyder planerar jag slänga en jordhög där den invasiva arten kirskål har etablerat sig. Kommer försöka att ta bort det värsta av rötterna och slänga i brännbart men lite kommer alltid finnas kvar.

Vanlig jord slängs ju bland ”jord och sten” där man även slänger gamla toaletter, porslinskrukor etc. Kan jag även slänga min jordhög med kirskål här, det blir väl inte ny matjord av detta utan schackmassor m.m? Att slänga jorden i brännbart bland gamla madrasser och annat känns ju inte rätt.

Kommer givetvis fråga på plats på soptipp men vill höra här först. Vill inte bidra till spridning av denna fantastiska art.
 
Du nämnde först på slutet var du avsåg att slänga någonstans. Såg inledningsvis en hörna på tomten med sten, handfat, toastolar, etc:crysmile:
 
Kirskål kan väl inte betraktas som direkt invasiv? Har TS en fungerande varmkompost är det den enklaste lösningen. På tippen läggs kirskålsjord bland trädgårdsavfall.

När jag lukar låter jag kirskålsrötterna ligga öppet på gräsmattan/plattorna ett par dagar så att de torkar i solen. Därefter åker de ner i min vanliga kompost eller i varmkomposten.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Du nämnde först på slutet var du avsåg att slänga någonstans. Såg inledningsvis en hörna på tomten med sten, handfat, toastolar, etc:crysmile:
Ja, haha, så fel det kan bli. Skrevs lite väl snabbt kanske. Försökte uppd. inlägget men gick inte. Men ja, bortforslingen avser Återvinningsstationen och inte en förflyttning av kirskål från ett ställe i trädgården till ett annat.

Någon synpunkt annars?
 
T
yonna yonna skrev:
Kirskål kan väl inte betraktas som direkt invasiv? Har TS en fungerande varmkompost är det den enklaste lösningen. På tippen läggs kirskålsjord bland trädgårdsavfall.

När jag lukar låter jag kirskålsrötterna ligga öppet på gräsmattan/plattorna ett par dagar så att de torkar i solen. Därefter åker de ner i min vanliga kompost eller i varmkomposten.
Nej, den klassas nog inte som invasiv art men kanske borde.

Har ingen kompost utan avser slänga kirskålen. Om trädgårdsavfallet till större delen består av jord ska det inte läggas i fraktionen Trädgårdsavfall utan istället fraktionen Sten och jord. Så är det på vår tipp i alla fall. Hur vet du att alla slänger kirskål bland trädgårdsavfall?

Skulle nog personligen inte våga lägga kirskålsrötter i komposten även om de soltorkat.
 
Vi lägger kirskålsrötter i jordpåsar och sedan får de ligga en säsong. Inget har överlevt, hittills...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.