Hej!

Försöker bli bättre på hemmafix och inser att jag är på en väldigt låg nivå. Det som är bra är att det bara kan bli bättre.

Jag och sambon la nytt golv och vi är nöjda med resultatet bortsett från avslutningen i dörrkarmen. Se bilder.

Vad har ni för tips för att göra en snygg avslutning? Testade med fog, men inte snyggt..

Tacksam för hjälp!
 
  • Ojämn avslutning av nytt laminatgolv vid en dörrtröskel bredvid en vit tröskellist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutat trägolv vid vit dörrkarm med synlig skarv och otillräcklig fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
enklast är lite kvartsstav, det är så jag brukar göra när finishen inte blir riktigt hundra
 
major_tom major_tom skrev:
enklast är lite kvartsstav, det är så jag brukar göra när finishen inte blir riktigt hundra
Kanske skulle skrivit att det var det första jag testade. Dock så är speingan ca 14mm och de kvartsstavar som används i rummet är 12mm. Plus, jag insåg att det inte gick att stänga dörren då.
 
om du har några golvbrädor kvar hade jag i så fall helt sonika gjort om just denna så det blir snyggare. går kanske att plocka bort fodren så länge så blir passningen inte lika pillig, och sen kapa fodren i nederkant och sätta tillbaka dem
 
P Plastrobot skrev:
Hej!

Försöker bli bättre på hemmafix och inser att jag är på en väldigt låg nivå. Det som är bra är att det bara kan bli bättre.

Jag och sambon la nytt golv och vi är nöjda med resultatet bortsett från avslutningen i dörrkarmen. Se bilder.

Vad har ni för tips för att göra en snygg avslutning? Testade med fog, men inte snyggt..

Tacksam för hjälp!
Alltså man skarvar inte med småpluttar. Det är nybörjarens misstag (jag har gjort det själv) och det ser alltid fördjävligt ut och ögat söker sig dit.

Du sågar ut dörrfodret så att det slutar precis ovanför det nya golvet sen för du in golvet under :)
Så ta inga genvägar utan ta nu en ny golvbit och gör om där

Passa även på att måla socklar och foder så kommer det se otroligt mycket snyggare ut. Nytt golv gör att de gamla snickerierna syns tydligt.
 
  • Gilla
Villainorrland
  • Laddar…

Lite hjälp

Fungerar även med handsåg och tålamod :)
 
en till :D


Byggahus tog bort tidsimbäddningen men det du vill veta börjar på 2:33
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.