Ni som monterat in högtalare - vilka alternativ finns för infästning , jag sätter en masonit på regelverket + spikläkt innan panelen.
Blir det bra att enbart skruva den i panelen , skulle vilja stadga upp bakom nästan men kanske inte nödvändigt
 
Går bra med enbart skruv i takpanelen
 
Skruva i panelen och jag valde marina högtalare. Behöver inte hålla högre kvalite i en bastu, ska ju bara vara lite skval. Satte dem nere vid golvet under sittlaven, blir bättre än uppe i taket där de kommer för nära öronen.
 
  • Gilla
Bengt5 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input
 
Ett par gamla HK sateliter jag hade liggandes. Efter första bastun gav plasten vika lite så de vinkladesmsvagt neråt men sen har det varit stabilt. Bastat några ggr i veckan nu sen i våras. Funderar dock att bygga en hylla istället men högtalarelementen verkar tåla värmen. Ventilen däremot fick jag byta ganska snart.
 
  • Inredning i bastu med träbänkar och svart HK-satellithögtalare monterad i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt dem vid golvet istället så får du inga problem med värmen och bättre ljudspridning än "rakt in öronen" som nu när du har dem i öronhöjd.
Har bara en högtalare, tycker inte det behövs mera i en liten bastu.
. En högtalare monterad på trävägg i bastu nära golvet, lämplig för värmeresistens och ljudspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om man vill snickra lite så kan man bygga en träkanal och t.ex. en skjutlucka.
Hemsnickrad skjutlucka i trä, delvis öppen, infälld i en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker också placera mina högtalare under laven. Temperaturen blir mycket lägre, de syns inte och det är ingen risk att man stöter emot dem. Rimligtvis borde panelen tåla vikten om det är normala små högtalare. Man har väl ändå inga Hifi-ambitioner i bastun. Själv lyssnar jag mest på poddar i bastun.

Jag köpte ett par billiga marinhögtalare på Jula och funderar på att köpa en billig bilstereo med Bluetooth att koppla till. Då behövs också en transformator.
Vad har ni andra som förstärkare och ljudkälla? Eller har ni moderna högtalare med inbyggd förstärkare och Bluetooth?
 
Tänker köpa en microförstärkare med Blåtand på Aliexpress - kanske en 6-700 spänn ink då även nätdel. Allt som behövs

köpte 4” marinhögtalare fr Kicker - lite dyrare men vill ha bra mellanregister och detalj iom storleken och en lägre volym. Låt se när det är på plats .
Var inne på att fräsa in en cirkel till högtalarna men kanske är det överkurs
 
Anledningen att mina sitter högt är för de inte ska stänka vatten på dem. Jag la flexslang bakom panelen för att kunna ha en förstärkare med Chromecast audio utanför.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Vad har ni andra som förstärkare och ljudkälla? Eller har ni moderna högtalare med inbyggd förstärkare och Bluetooth?
Här är det gammalt, en av de första Sonys Dolby Surround från - 94 som matar bastu, relax, strykrum, etc. Och så en gammal CD-spelare, musiken blir ju inte sämre ;) Dire Straits live Alchemy från Hammersmith i London låter fortfarande ok.
 
Har satt en enkel högtalare i relaxdelen, hörs bra genom glasdörren till bastubadande:)
/Per
 
  • Gilla
Spiffman och 2 till
  • Laddar…
H
Har 2 st utomhushögtalare under laven i bastun. Ute i relaxrummet har jag förstärkare med kanalväljare.
Har jag 2 st högtalare även i relaxrummet.
2 st ute mot spabadet och 2 st åt poolen ute.
Allt styrs via blåtand från telefonen.
Kan jag stänga av eller sänka ljudet på dom högtalarna jag inte vill ha ljud på.

köpte ett paket från Brl
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Anledningen att mina sitter högt är för de inte ska stänka vatten på dem. Jag la flexslang bakom panelen för att kunna ha en förstärkare med Chromecast audio utanför.
Och vattenångan, som går uppåt
 
P PerHj skrev:
Har satt en enkel högtalare i relaxdelen, hörs bra genom glasdörren till bastubadande:)
/Per
[video]
snygg bastu ! Well done
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.