Tar över en badrumsrenovering i gammalt hus.

Det kommer in en ojordad matning i taket. Jag ska sänka taket och montera enbart dubbelisolerade lamparmaturer.

Det känns som att det borde vara okej att använda den ojordade matningen till det?

(Jag kommer att sätta upp rör, ledning och dosor för att sedan låta behörig elektriker koppla ihop)
 
Numera så ska jord dras fram till alla inkopplingspunkter, vid renovering beror det bla på hur mycket som elen berörs.

I ditt fall låter det som om det blir ganska omfattande elrenovering, å då ska skyddsjord dras fram.

Sedan får du egentligen inte dra några flexslangar mm som är tänkt för starkström.
Vissa elektriker godkänner att kunden gör det men det gäller att ha kontakt & komma överens med elektrikern innan jobbet påbörjas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Numera så ska jord dras fram till alla inkopplingspunkter, vid renovering beror det bla på hur mycket som elen berörs.

I ditt fall låter det som om det blir ganska omfattande elrenovering, å då ska skyddsjord dras fram.

Sedan får du egentligen inte dra några flexslangar mm som är tänkt för starkström.
Vissa elektriker godkänner att kunden gör det men det gäller att ha kontakt & komma överens med elektrikern innan jobbet påbörjas.
Så skyddsjord ska dras fram och inte anslutas till något? Vad är vitsen med det?
 
Ifrågasätter du ifall det finns någon vits??

Vitsen är att man ska kunna ansluta valfri lampa, dubbelisolerad eller skyddsjordad. Om din fasta installation inte stöder skyddsjordade lampor så behöver du på lämpligt sätt förhindra detta. Jag känner dock inte till något sätt som är lämpligt.
 
  • Gilla
allahantverkare
  • Laddar…
Vitsen, det är att man följer gällande regler.
Sedan 1994 så ska jord dras fram till alla anslutningspunkter (i de rum man renoverar/bygger) när man gör större elrenovering. I synnerhet i våtutrymmen.
Likaså så ska det installeras JFB även om inget uttag monteras i våtutrymme.
 
  • Gilla
allahantverkare
  • Laddar…
Jag tycker svaren du fått är något bristfälliga. I badrum är det ju väldigt vanligt med downlights t.ex. och dessa är ju alltid dubbelisolerade. Drar man då fram trådar och rör till 6 downlights i ett badrumstak tycker jag inte att reglerna kan tolkas på det sättet. Är det ett lamputtag är det en annan sak.
 
  • Gilla
allahantverkare
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag tycker svaren du fått är något bristfälliga. I badrum är det ju väldigt vanligt med downlights t.ex. och dessa är ju alltid dubbelisolerade. Drar man då fram trådar och rör till 6 downlights i ett badrumstak tycker jag inte att reglerna kan tolkas på det sättet. Är det ett lamputtag är det en annan sak.
Det var just så jag tänkte.
 
Det vill jag hävda är en bristfällig tolkning. Man kan inte dra allting över samma kam bara för att de råkar ha en gemensam nämnare i form av att de ansluts till en starkströmsanläggning. Det är skillnad på armatur och downlight, och en tvättmaskin för den delen. Att något är "vanligt" betyder inte att det är bra eller ens godkänt, eller att man själv kan göra likadant.

Det skulle vara fullständigt ohållbart om reglerna skulle försöka göra skillnad mellan produkter som vanligen inte förekommer i skyddsjordat utförande, eller anslutningspunkter som vanligen inte används till skyddsjordade apparater. Och ingen skulle komma ihåg denna särskillnad. Så regeln är enkel, bra och lätt att komma ihåg - varje anslutningspunkt ska ha en skyddsledare framdragen.

Reglerna är visserligen gamla med ett ursprung innan downlights besökte jorden och stökade till den goda elsäkerhetstekniska praxis som fanns förr, men jag ser ingenting omotiverat med regeln. Däremot ser jag det som direkt olämpligt att "bomda" taket i ett badrum med 230 V downlights som matas med något odefinierat på gränsen mellan anslutningskabel och installationskabel. Ett säkrare val är klenspänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.