Hej, dagens dumma fråga kommer här...

Efter en shoppingtur med sambon kom vi hem med ett gäng sådana här för att sätta upp fönsterbrädorna i den nyrenoverade delen av huset. Problemet är att jag vettefan hur man ska sätta dit dom i väggen.

Jag provade att borra ett litet hål och skruva dit den, det gick inte så bra, då gjorde jag hålet något större och satte dit en sån där plastplugg som expanderar lite, inte heller det gick bra. Så fort den belastas börjar den vicka och sitta allmänt otajt. Väggen består av gips och någon träaktig skiva (inte spån).

Jag funderar på om man måste skruva in den i någon regel eller dyl men det känns lite konstigt om så är fallet, och sambon säger att det inte ska behövas (däremot har hon ingen aning om hur man gör).

Tack
 
  • En vit L-formad konsol med ett skruvskift för väggmontage och en löstagbar skruv vilar på en grå filt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre skruven ska skruvas in i något, så att den fäster. Antagligen bäst i en träregel. Hos mig ser det ut som om de sitter i fönsterkarmen. Sedan justeras fönsterbrädan " i våg" m.h.a den undre skruven.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Övre skruven ska skruvas in i något, så att den fäster. Antagligen bäst i en träregel. Sedan justeras fönsterbrädan " i våg" m.h.a den undre skruven.
Mm, det var så jag tänkte först men så fort man lägger en tyngd på den, även om det är betydligt mindre än fönsterbräda+blommor, så är det som att hålet blir för stort.

Jag har dock haft ett helvete med att de där träskivorna är för porösa förut så det är väl kanske det som är problemet. T.ex. så kan man inte ens sätta gipsskruv i dom. Det är ett gammalt hus så man vet inte alltid vad det är för material och nödlösningar som finns.



Men de ska alltså fungera i väggar med gips+spån?

Ett potentiellt problem som jag ser det även i spånskivor är att det bara är ett par mm av gängorna som kommer sitta in spånskivan även när justerskruven är helt utskruvad. Men gängorna kanske inte har någon påverkar för hur bra den sitter?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hos mig ser det ut som om de sitter i fönsterkarmen.
Ej säker på att spån räcker. Det viktiga är ju att gängorna går in i ett fast material.
Närbild på en skruv och plugg i en vägg, markerade med linjer för att illustrera osäkerheten i fästmaterialets hållfasthet.
 
Den sortens hängen är för att skruva in i fast materiel såsom betong/leca/lättbetong med stora plugg eller en kompakt regel, du kommer inte att få det att sitta fast för tyngder av blomkrukemodell samt om någon lutar sig på den så kommer den säker loss
 
Då var jag inte helt fel ute ändå, tack för svaren.

Var iväg idag och skaffade en annan sort och nu sitter fönsterbrädorna på plats :)
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Bumpar upp denna då jag behöver hjälp.

Jag hade liknande konsol innan vår renovering och tänkte köpa nya som ser ut exakt så.
Jag förstår inte hur man ska montera dessa.

Är detta rätt?
1) Borra litet hål i väggen för övre skruven
2) Skruva in den (dvs vrida på hela konsolen så den skruvas in - rätt?)
3) Skruva nedre skruven (går denna in i väggen eller hur är den konstruerad att fungera?)
4) Skruva fönsterbrädan på konsolen

Är detta rätt?

Tacksam för svar.
 
Det är rätt. Den undre justerar man så den får bra stöd mot väggen. Vi hade sådana förut men de hade en förmåga att ge vika, kanske mest pga väggen. Vi har ersatt dem med vanliga vinkelkonsoler. Inte lika snyggt men stabilt.
 
B bygghemma skrev:
1) Borra litet hål i väggen för övre skruven
Blir ett stort hål med en blå eller grön plugg
B bygghemma skrev:
Skruva in den (dvs vrida på hela konsolen så den skruvas in - rätt?
Jepp
B bygghemma skrev:
3) Skruva nedre skruven (går denna in i väggen eller hur är den konstruerad att fungera
Den nedre justeras så plattan ligger mot väggen genom att skruva på sexkanten och ska stödja upp så att brädan ligger i våg.
 
J jonaserik skrev:
Blir ett stort hål med en blå eller grön plugg
Vi har trävägg, 15 mm råspont och tretex så vi körde förstås utan plugg men som jonaserik påpekade lämpar de sig säkert bättre för betong och liknande.
 
Dessa konsoler funkar bra om man drar in dom i en regel under fönstret.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack för svaren! Nu väntar jag på att få hem dessa och börja borra/skruva.
En till dum fråga (ingen snickare här direkt), men hur tjockt ska man borra? Hur vet man det?

Det ska borras under fönstret i något trämaterial.

Tacksam för svar!
 
Diametern på själva stången (exkl gängorna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.