Hej
Jag har stegvis vinterbonat mitt fritidshus. Sista steget är att köpa värmekabel som ska skjutas in i inkommande vattenslang.(Den är förberedd med en koppling.
- Huset ligger på ett berg. Slangen ligger inte på frostsäkert djup. Därav värmekabel.
- Ca 30 - 40 meter nedanför hus ligger min infart med en vattenpost(kran för avstängning av vatten). Posten ligger på frostfritt djup.

frågor:
- vilken typ av värmekabel rekommenderas. ?
- vilken effekt/m2?
- Hur ska jag ta reda på vilken längd jag ska köpa? Antar att jag inte kan klippa en värmekabel och den får ju inte vara längre än min avstängningskran?
 
  • Vattenledningskoppling i fritidshus förberedd för värmekabelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zbalata och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
En självreglerande kabel är väl vettigast.
Då får du mer effekt där det behövs.
Om du inte vet eller orkar mäta så får du väl helt enkelt köpa väl tilltagen längd.
Kabeln går att korta av.
[länk]
Komplettera med en Shelly 1PM med tempgivare, så kan du styra efter temperatur och ser exakt vad kabeln förbrukar.
Tack för svar. Ok så den här går att klippa.
 
Material inköpt
Imorgon händer det.Tack för tips
 
L lsjogren skrev:
Material inköpt
Imorgon händer det.Tack för tips
Vad köpte du då?
 
Hej
Varför sätter du inte in en trevägskoppling vid din avstängningskran (lägsta punkt), då kan du dra värmekabel förbi din kran ända in i pumphuset så gjorde jag. För att kunna släppa ut vattnet vid lägsta punkt vintertid när det är risk för frysning, det har fungerat nu under 24års tid.
/B
 
Din länk
Kabel
Anslutningskit
Kommer senare köpa fjärr dosa Av/på
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Kabel inuti vattenrör. Kabeln är väl bara fäst i ena ändan? Spelar det någon roll i vilken ända? Enklast för mig Tänkte ha en 60 m lång kabel (max) från ena ändan och en 30 m från andra
 
Kabeln är bara ansluten till el i en ända.
Låter rimligt.
Jag kan varmt rekommendera Shelly 1pm med tempgivare.

Att från ett håll skjuta i värmekabeln 60 meter tror jag är svårt. Vid ca30m tog det stopp för mig.
 
  • Gilla
zbalata
  • Laddar…
Beror helt på vilken sorts värmekabel, en ETL-10 kan skjutas 80 m om det är inte för många böjar och inga vinklar.
 
  • Gilla
zbalata
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.