Arnmark Arnmark skrev:
Hade ni kommit överens om vilken golvbrunn som ska användas och dess placering sen tidigare så får väl PEAB fixa sitt misstag.
Ja, vi hade kommit överens om vilken golvbrunn de skulle använda (placeringen är inte ifrågasatt). Den rätta golvbrunnen fanns på plats och den oöppnade förpackningen upptäcktes förra veckan.
 
Redigerat:
H
E eobet skrev:
Hej!

Min mamma har PEAB hos sig i ett försäkringsärende som hade med fukt att göra, och ett av badrummen är en riktig cirkus:

* Golvvärmen missades att lägga in (osäkert vems fel det var) så de var tvungen att göra om någon gjutning av något och höja upp hela skiten för att få in den.
* Att sätta 60x60 på vägg skulle bli svindyrt, kanske med all rätt, men de vägrade även att göra fall på någonting större än 20x20 så jag fick köpa en knippe extra kakel för området med duschhörna.
* Duschhörnan som de godkände var för stor så de höll på att ta bort en dörrlist och skruva upp den i dörrkarmen på bastudörren (Mamma hade tröttnat så hon godkände det tyvärr), så jag fick beställa en ny hörna och nu har vi två extra fogade hål i kaklet istället.
* Jag hade köpt en fin golvbrunn där man lägger en kakelplatta i så att endast en diskret kant syns och är skön att stå på, men nu sitter det den billigaste skitfula golvbrunnen där istället som en hemsk finne vi aldrig får bort.

Den sista punkten känns som strået som knäckte kamelens rygg nu, för det där kommer vi att få dras med varje dag och säkert påverka vårt säljvärde också i framtiden.

De påstår att det är omöjligt att bryta upp golvbrunnen och göra om det, men är det verkligen så eller är de bekväma igen?

(Vill bara kommentera också att försäkringsbolaget säger att de använt nästan en miljon på hela huset, och vi betalade 40 000kr extra bara för en del måleriarbete på träpaneler på vägg och tak, så det är absolut tokdyra även om försäkringsbolaget inte kan använda ROT. En normal människa använder ju inte PEAB i en privat bostad, och det är tydligt varför nu. De har även skavt en tapet, skavt nylagd parkett och eventuellt en nyinköpt frysdörr och lite andra småsaker som jag tänker mig att normala snickare som är vana med att jobba för privatpersoner och inte offentliga byggen skulle se upp med bättre. Eller så är det för att hon bor i en småstad där ingen bryr sig.)
Vad säger försäkringsbolaget? Har de godkänt deras arbete? Har ni fått våtrumscerifikat dokumentet?
Att låta hantverkare kopplat till försäkringsbolagen använda sina kontakter kan vara dyrt.
Fick en liten vattenläcka och vi skulle betala endast för materialet, 1.5 m rör, ett par byglar, allt var frilagt av försäkringsbolagets hantverkare, fick en offert från hantverkarens kontakt, pris 8.300.0,00 Ska man skratta eller gråta? Ringde en annan rörmockare, som har sitt bolag på ungefär samma avstånd som deras rörmockare, pris ca 3.000,00.
 
H HEM2121 skrev:
Vad säger försäkringsbolaget? Har de godkänt deras arbete? Har ni fått våtrumscerifikat dokumentet?
Att låta hantverkare kopplat till försäkringsbolagen använda sina kontakter kan vara dyrt.
Fick en liten vattenläcka och vi skulle betala endast för materialet, 1.5 m rör, ett par byglar, allt var frilagt av försäkringsbolagets hantverkare, fick en offert från hantverkarens kontakt, pris 8.300.0,00 Ska man skratta eller gråta? Ringde en annan rörmockare, som har sitt bolag på ungefär samma avstånd som deras rörmockare, pris ca 3.000,00.
Allt är ordnat via försäkringsbolaget. Det känns som om ingen bryr sig just nu, alla vill bara avsluta detta och glömma det.

(Förresten, i början lät det som självrisken skulle vara taket, men nu kommer massa snack om åldersavdrag osv, så jag vet inte vad som kommer att stå på sluträkningen.)

Men oavsett, det känns inte som att en enda person som svarat hittills har erfarenhet av byte av golvbrunn efter att kaklet blivit klart?
 
H
E eobet skrev:
Allt är ordnat via försäkringsbolaget. Det känns som om ingen bryr sig just nu, alla vill bara avsluta detta och glömma det.

(Förresten, i början lät det som självrisken skulle vara taket, men nu kommer massa snack om åldersavdrag osv, så jag vet inte vad som kommer att stå på sluträkningen.)

Men oavsett, det känns inte som att en enda person som svarat hittills har erfarenhet av byte av golvbrunn efter att kaklet blivit klart?
Åldersavdrag, ja tyvärr, det gör de. Sen brukar ju inte försäkringen täcka ytskiktet, i ert fall kaklet. Golvbrunnen kan du inte byta utan att förstöra tätskiktet. Har du möjlighet att byta bara "locket"?
Skriv ner allt som blivit fel, ge det till försäkringsbolaget och hantverkarna, gör om gör rätt alt. prisavdrag.
Kontakta även Hallo konsument och konsumentrådgivare i din kommun. De har ju erfarenhet av strul och kan säkert hjälpa sig vidare.
 

Bästa svaret

Ska du byta golvbrunn är det i stort sett omöjligt att få till det. Men om du menar klinkerramen så går det. Men man måste va duktigt försiktig så inte tätskiktet skadas. Kan dock vara knepigt om de inte centrerat den klinkerramen som ligger där. Jag har bara erfarenhet av purus variant där man lägger platta i, och den måste centreras ner i en purusbrunn för att få rätt med höjden. https://img.bygghemma.se/pfiles/Monteringsanvisning__e663af1a-69f8-4b88-be39-b15dcf04f834.pdf
 
  • Gilla
eobet
  • Laddar…
Nu reder vi ut två olika begrepp först känns det som... :p;)

BRUNN =
Den del som är nedgjuten i betongen eller fäst i bjälklaget på annat sätt. Vanligast är Jafo, Purus, Blucher etc.

SLUKRIST / BRUNNSSIL =
Den synliga delen som släpper genom vattnet ner i brunnen.

Slukristen är inte omöjlig att byta men allt arbete med tätskikt bakom kräver en hel del försiktighet.

BirgitS BirgitS skrev:
Så är det ju, även 20x20 är ju i största laget.
...och t.o.m 15x15 som det ser ut att vara i det fallet är knepiga att få till helt 100-procentigt om inte man ligger på lägsta gränsen vid fall i duschen (7mm/m). Ligger man högre än detta och upp mot maxgränsen på 20mm/m så är det i princip omöjligt att undvika fogsprång helt.

Arnmark Arnmark skrev:
Att dom lagt kantstött kakel tycker jag är mest oroande,
Plattorna är inte kantstötta utan det är fogbruk som fastnat i hörnen där det är fogsprång av anledningen jag nämnde ovan.

Inte ens med 15x15 kan man vid ett ordentligt fall undvika detta helt...
Dock kunde de ju tvättat bort fogbruket, vilket förvisso släpper och försvinner ganska snabbt av sig själv.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
Tack för era båda inlägg, särskilt det med PDF anvisningen för brunnen!

Där kom då äntlingen sanningen fram. Brunnsilen/klinkerramen är säkert inte 100% centrerad och även om den är det så kanske det inte är prick 8mm upp till resten av kaklet... men är så otroligt sur på detta att jag borde tvinga dem att göra ett försök ändå. Det var liksom pricken över i:et och det är ju dessutom något man kommer att bli påminnd om varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.