Hej alla kuninga människor. Vi bor sedan ett knappt år i ett gammalt hus med källare som likt många andra har problem med fukt i källaren. Mögeltillväxt förekommer och vår besiktningsman uttryckte det som "akut behov av dränering". Sagt och gjort tar vi in en firma som dränerar om runt hela huset med 200mm isodrän, fixar takavvattningen så den går till dagvattenbrunn och byter även vatten- och avloppsrör in i huset. Bland de tråkigaste jobben som finns att göra, skönt att ha det ur världen tänkte vi. Arbetet slutfördes i februari 2020.

När jag kommer ner i källaren härmomdagen möts jag av fuktgenomslag och stående vatten på golvet i mitt garage. Kontaktade entreprenören som utförde jobbet och vi var överrens om att dräneringen tillsammans med isodränen borde hantera detta och han skulle kontakta isodrän för att försöka förstå varför detta uppstått. I väntan på detta skulle jag gärna vilja försöka förstå själv vad som kan vara orsaken.

Jag grävde ner till den gula listen vid platsen där fukten trängt igenom och såg att denna ej var tät mot fasaden och tycker också att den ligger lite väl långt ner i marken, uppskattningsvis 300-400mm. Runt övriga huset ligger den gula listen bara precis täckt av jord. Testade sedan att spola med trädgårdsslangen i spolbrunnen i 10 min och förväntade mig se vatten strömma ner i dräneringsbrunnen men inte en droppe syntes.

Hur hade ni tänkt och agerat i min situation?

Tacksam för svar

Jakob
 
  • Källarvägg med fuktfläckar och skuggor, synliga vattengenomslag, och lysrör i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på otät gul dräneringslist intill husfasad, omgiven av jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd jord intill ett hus visar en gul dräneringslist ej tät mot fasaden, med fuktgenomslag synligt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar skumt. Det enda jag kan tänka mig är om det är någon defekt på utsida källarvägg som spricka/hålighet eller dylikt så vattnet som kommer vid kraftig Nederbörd letar sig in där isf. Men oavsett vad så får man gräva upp där för att få sig en bild.

Om det nu skulle vart dräneringsröret som inte fungerar som det ska så tycker jag inte det skulle vart fukt så högt upp.

Ang listen så kan det säkert påverka men jag tror ändå inte att den är grundproblemet.
 
Redigerat:
P Phasio skrev:
Verkar skumt. Det enda jag kan tänka mig är om det är någon defekt på utsida källarvägg som spricka/hålighet eller dylikt så vattnet som kommer vid kraftig Nederbörd letar sig in där isf. Men oavsett vad så får man gräva upp där för att få sig en bild.

Om det nu skulle vart dräneringsröret som inte fungerar som det ska så tycker jag inte det skulle vart fukt så högt upp.

Ang listen så kan det säkert påverka men jag tror ändå inte att den är grundproblemet.
Ja jag håller med om att det är skumt. Väggen är uppbyggd av lecablock eller liknande och det suger väl i sig en del vatten tänker jag. Hur brukar man göra för skydda en sådan vägg som ligger under marknivå? Har för mig att jag läst att en sådan vägg ska slammas men jag vet inte riktigt vad detta innebär
 
S Sssczl skrev:
Har för mig att jag läst att en sådan vägg ska slammas men jag vet inte riktigt vad detta innebär
Samma som du har på insidan.
 
Jag skulle insistera på att entreprenören kommer o gräver upp.

Antingen har entreprenören gjort ett generalfel eller så har något gott sönder.

Om det är entreprenören får denne betala annars du.
 
S Sssczl skrev:
Ja jag håller med om att det är skumt. Väggen är uppbyggd av lecablock eller liknande och det suger väl i sig en del vatten tänker jag. Hur brukar man göra för skydda en sådan vägg som ligger under marknivå? Har för mig att jag läst att en sådan vägg ska slammas men jag vet inte riktigt vad detta innebär
Det borde vara ett lager putsbruk utanför lecablocken.

Hittade lite info från finja.
Slamningsbruk
För portätning vid montage av exempelvis fasadbeklädnader, dräneringssystem etc. på murverk som inte skall
putsas.
Som dekorativt ytskikt på solida fasta underlag av betong, murverk etc.
 
  • Gilla
Sssczl
  • Laddar…
A andersda skrev:
Jag skulle insistera på att entreprenören kommer o gräver upp.

Antingen har entreprenören gjort ett generalfel eller så har något gott sönder.

Om det är entreprenören får denne betala annars du.
Entreprenören ska komma förbi i veckan sade han så vi får hoppas att han är medgörlig. Om det bara handlar om att gräva ett fyra meter långt dike och eventuellt lappa ytterväggen så tycker man att det borde vara snabbt gjort
 
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
Hittade denna bild tagen i samband med dräneringen. Noterade en skada på väggen som jag inte sett tidigare. Skulle detta kunna vara orsaken?
 
  • Husgrund med synlig skada markerad med röd cirkel, fuktspår tydliga vid dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är tveksam på att det är relevant. Men allt känns konstigt så man blir nästan osäker.

Du får gärna rapporter vad det var.

Har du fler bilder från dräneringen?
 
A andersda skrev:
Jag är tveksam på att det är relevant. Men allt känns konstigt så man blir nästan osäker.

Du får gärna rapporter vad det var.

Har du fler bilder från dräneringen?
Kan kika, är det något specifikt som är intressant?
 
Egentligen allt som visar utsidan på den väggen och hur dom satt materialet mm.
 
Ursäkta frånvaron, varit sjukstuga här hemma.Anywho, har nu haft entreprenören på plats och till min stora glädje var rören intakta och utan blockeringar. Vi testade att spola vatten i röret när vi ändå hade kameran där nere och inget vatten flödade genom röret. Under röret ligger singel och entreprenörens förklaring var att vattnet passerade röret då det är den enklaste vägen för vattnet att ta. Jag uttryckte min oro för var vattnet ta vägen när inte röret leder det till brunnen men hans argument var att om de volymerna av vatten vi spolade ner i röret inte orsakade fuktgenomträngning i källargolvet behövde jag inte vara orolig. Jag testade tidigare att spola vatten med trädgårdsslangen i 10 min(ca 200 liter) ner i dräneringen utan att se någon åverkan i källare men det känns inte som dräneringen fyller sin funktion om inte vattnet transporteras till brunnen. Vill helst undvika att gräva upp huset en andra gång men det känns som den bästa lösningen att lägga rören direkt på lerjorden för att tvinga vattnet genom dräneringsrören. Hur hade ni tänkt?

Gällande genomträngningen i källarväggen lät han övertygad om att det var jordmassorna ovanför gula listen som var boven. Sektionen av väggen med störst fuktgenomträngning på insidan är den med mest massor mot väggen på utsidan så jag kan köpa det åtminstone delvis som en förklaring. Kommer schakta bort lite massor och säkerställa lutning bort från huset och se om detta är tillräckligt.
 
Kan väl inte röra sig om så många cm sten under dränrören så att det skulle ha någon betydelse tycker jag.

Hur är väggen nu i förhållande till då du upptäckte det? Ändrar det sig beroende på mängden regnnederbörd.

Den lilla sträckan på väggen jag hade jordmassor från listen och uppåt målade jag med kallasfalt för att få tätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sssczl
  • Laddar…
Vi har haft liknande problem, dock kanske inte lika utbrett. Vi köpte vårt hus för fyra år sedan, förra ägaren hade dränerat om huset med isodränskivor. På det stora hela är dräneringen mycket väl fungerande och vi har en torr källare som man utan problem kan använda som bostadsyta. Men redan när vi köpte huset så viste vi att det på ett ställe var fuktgenomträngning och putssläpp på en källarvägg. Fuktgenomträngningen var på ett band från marknivå och 2-3 dm ner. Våra källarväggar är också leca. Jag började gräva upp längs husväggen i tron om att det skulle finnas någon glipa eller annat problem med isodränskivorna. Det visade sig dock snabbt att isodränskivorna var inte satta ända upp till marknivå. Jag tror att instruktionerna säger att täcklisten ska vara några cm under marknivå. I vårt fall slutade skivorna 20-25 cm under marknivå, typ samma runt hela huset, se bild.

Jag hade diskussion med supporten på isodrän, budskapet därifrån var att det får inte se ut så och de var inte förvånade att vi hade fuktgenomträngningar. Jag är fortfarande rätt sur på entreprenören som gjort det här och uppenbarligen inte förstått hur viktigt det är att täcka hela grunden. För deras del hade det varit enkelt att skarva i 20 cm till. Det som gjort det ännu värre för vår del är att runt huset ligger 2 dm stenmjöl. Stenmjölet håller jätte mycket vatten. Det är ständigt mellan fuktigt och dyngsurt. Problemet hade nog inte blivit så stort om man haft en genomsläppligt material istället.

Det visade sig att vi hade fuktgenomträngning på fler väggar än där vi hade putssläpp. Jag ville fixa det här på ett så enkelt sätt som möjligt. Jag bedömde det som rätt mycket jobb att skarva i isodränskivor, det hade dessutom gjort att vi hade behövt lägga om stenläggningen runt huset. Så jag tätade istället biten upp till marknivå med platonmattor och lät mattan precis gå ut om isodränskivan. Det har varit rätt enkelt att göra, jag har dock bara gjort det på de väggar med fuktgenomträngning, en del väggar var bra redan innan. Man kan konstatera att alla väggar har torkat upp efter en vinter.

I TS fall vore det rimligt att entreprenören sätter isodränskivor ända upp, för jag tycker att det är uppenbart att de inte är satta enligt de instruktioner som finns.

Måttband som visar höjden där isodränskivorna slutar vid källarvägg, med synliga stenar och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Phasio skrev:
Kan väl inte röra sig om så många cm sten under dränrören så att det skulle ha någon betydelse tycker jag.

Hur är väggen nu i förhållande till då du upptäckte det? Ändrar det sig beroende på mängden regnnederbörd.

Den lilla sträckan på väggen jag hade jordmassor från listen och uppåt målade jag med kallasfalt för att få tätt.
P Phasio skrev:
Kan väl inte röra sig om så många cm sten under dränrören så att det skulle ha någon betydelse tycker jag.

Hur är väggen nu i förhållande till då du upptäckte det? Ändrar det sig beroende på mängden regnnederbörd.

Den lilla sträckan på väggen jag hade jordmassor från listen och uppåt målade jag med kallasfalt för att få tätt.
Tyckte inte jag heller och jag vet att det finns olika rekommendationer kring grusets vara eller icke vara under dränrör. Däremot kan jag inte komma på någon annan förklaring. Om vattnet passerar borde det väl i bästa fall följa diket och tränga upp i röret mot slutet av slingan där entreprenören menar att röret ligger direkt mot marken, detta undersöktes med kameran och tyvärr syns inget vattenflöde. Det jag är orolig för är att den enklaste vägen för vattnet att ta är under huset då jag tror källaren är gjuten på grus.

Fuktgenomträngning varierar beroende på väderlek. Hade nästan torkat ut vid ett tillfälle men sedan kom några störtskurar och någon dag senare kom fläckarna tillbaka. Tror att jag kommer göra/kräva något form av utvändigt skydd upp till markytan då det känns som den enklaste lösningen. Får ta en diskussion med entreprenören om detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.