Hej,

Har idag en gammal klippo motorklippare men den väsnas fasligt och inte klipper speciellt bra. Till detta kan man lägga till en ganska liten gräsmatta. Överväger att köpa en "handjagare" dvs en cyliderklippare. Har tittat på:
- Gardena 380C
- Stiga Freeclip Svan

Vilken rekommenderas av er?
Kanske annat märke än ovanstående?

// Jocke
 
Du menar att man måste klippa oftare pga att det blir jobbigare om ens möjligt att klippa med handjagare när gräset har växt för mycket?

Är en eldriven cylinder klippare ett bättre alternativ?
 
Vi har en gräsmatta på omkring 300 m2 och när vår handgräsklippare av märket Partner var dags att byta ut tittade vi på olika varianter. Till sist blev det en Gardena 380 med uppsamlare, vet inte vad som skiljer denna på "C"-varianten men tror inte att den fanns för ett år sedan.

Vi är väldigt nöjda med den och klipper man 1-2 ggr/vecka så går det väldigt smidigt, man behöver inte ens bli svettig.

Handgräsklippare är ju smidiga eftersom det inte behöver vare sig el eller bensin för att fungera, dessutom skär de ju av grässtråna till skillnad från många el och motorgräsklippare. Det är skonsammare för gräset vilket betyder finare gräsmatta och att man kan klippa kortare om så önskas.

Problemet blir om man är bortrest 2 veckor på sommaren när det varit gynnsamma växtförhållanden. Då blir det väldigt jobbigt att klippa och gräset "lägger" sig gärna ned. I dessa fallen brukar jag gå över hela gräsmattan med trimmer för att korta av dem innan jag klipper med Gardenan.
 
Totte_S
Jag köpte en gardena 6000sm förra året. Helt manuell cylinderklippare. Vi har nog oxå bortemot 300m[sup]2[/sup] men ganska mycket träd och buskar ivägen, + transport över grusgångar. Klipparen är tyst, lättkörd och steglös inställning av klipphöjden. Känns skapligt rejäl i kosntruktionen. Var och slet i en klippo, den är oxå rejäl, men låter mer ::) och är trögare att knuffa runt och tyngre.
Den gamla självgående mulcherklipparen används nu till klippning av andra ytor med sten rötter etc.
Handjagaren har med mina förutsättningar bara fördelar. Den klipper snyggt, och även om jag missar gräsklippningen en gång eller två så tar den ändå över 10 cm långt gräs, bara det att man får köra två gånger i stället och kratta. Den är lätt att hantera och lyfta runt. Tyst och behgaglig, inget bök med att vänta med klippningen tills ungarna lekt färdigt, inga kåpor och bensinslabb etc. För min del blev det så mycket mindre stök runt om själva klippandet att det numera inte är några problem att klippa 1-2 ggr/vecka. Klippresultatet är överlägset motorklipparen trots ny kniv på den.
 
380C är nog mest "chassi" finesser så att den går att fälla ihop, ergonomi etc. Antar att själv klippaggregatet är samma.

Håller med om att det vore skönt att slippa vänta på att klippa samt att kunna klippa på stunder då lillkillen sover. Frugan och hennes son kan klippa när de känner för det och jag slipper :)

Den gamla bensinaren får knappt jag igång :surprised:

Var idag och köpte en billig vertikalskärare tillsammans med svågern och skall svepa över gräsmattan och gödsla/så i och sen blir det nog en Gardena 380C. Idag är mattan som en ojämn, stenhård mossmatta så det finns lite jobb (vid sidan om allt annat) innan det finns en fin matta att glida runt med en ny klippare :)

 
Behöver lyfta denna diskussion lite då jag fortfarande inte har köpt någon ny klippare eftersom gräsmatten f.n. består av mest jord.

Nu finns ytterligare ett alternativ med i mina tankar. Hur bra fungerar en elektrisk rotorklippare i förhållande till en manuell cylinderklippare? Vilket rekommenderar ni?

Är en elektrisk cylinderklippare en bra hybrid?
 
jocke4u skrev:
Behöver lyfta denna diskussion lite då jag fortfarande inte har köpt någon ny klippare eftersom gräsmatten f.n. består av mest jord.

Nu finns ytterligare ett alternativ med i mina tankar. Hur bra fungerar en elektrisk rotorklippare i förhållande till en manuell cylinderklippare? Vilket rekommenderar ni?

Är en elektrisk cylinderklippare en bra hybrid?
Gräset blir ju mycket snyggare klippt med en cylinderklippare. och har du inte alltför stor gräsmatta så är ju en manuell perfekt.
Själv så klippte jag 1600 kvm med en manuell under 2-års tid.(svettigt ;)) Sen fick jag en rotorklippare men det blir som sagt var inte lika snyggt.
 
Jag köpte en batteridriven cylinderklippare.

Min gräsmatta är på ca 600 - 700 m2, jag har inte räknat ut det exact än. Den är avsedd för att klippa 300 m2 men jag har klippt min helt utan att behöva ladda om. Min gräsmatta är iofs. nysådd, så jag räknar med att jag kanske inte lyckas med det framöver. Då funderar jag på att köpa ett extra batteri och laddare så att jag kan byta om det behövs. Är det bara lite som inte hinns med och klippas, så kan man ta det utan batteridrift då klipparen då fungerar som vilken hand klippare som helst.
 
Intressant diskussion. Är också på jakt efter en klippare för min sysådda 300m2 stora gräsmatta och allt lutar år en cylinder från Klippo. Cylinder "klipper" av gräset till skillnad från en rotor som "slår" av gräset vilket ger ett bättre resultat. Dessutom kan du i regel klippa mattan kortare (15-20 mm istället för 30-35) vilket glädjer en golfspelare. Fördel för "mulcher" är ju att den "maler" ner gräset som blir bra gödning. Efter en cylinderklippning måste du kratta om den ej har uppsamlare. Nackdel är om man har mycket buskar och träd att cylinder i regel ej kan klippa fullt så nära som en rotor. Vem är det som säljer batteridrivna cylinderklippare?
 
Gardena har en Sladdlös Cylinderklippare 380 AC (http://gardena.se)

Ja, det är inte lätt. Skulle nog försöka låna en cylinderklipare för att känna lite.
 
Jo, jag såg denna....cool men alldeles för dyr tror jag.
 
15.900 kr!! -enligt Klippos pressrelease (http://www.klippo.se/o.o.i.s?id=388&vid=26).

För dom pengarna kan man väl hyra nån grannpojk som klipper med handjagare i flera år!

Jag såg att Silvan sålde Gardenas "batterihandjagare" 380AC för ~1800 kr med start imorgon. Kanske skall man slå till?
 
jocke4u skrev:
Gardena har en Sladdlös Cylinderklippare 380 AC ([länk])

Ja, det är inte lätt. Skulle nog försöka låna en cylinderklipare för att känna lite.
Om det är tyngden du åsyftar så blir kipparen betydligt lättare när man tar ur batteriet.  ;)

Edit: stavade rätt (tror jag?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.