Är det en bostadsrätt kanske du ska prata med styrelsen, det ligger ju på deras ansvarsområde.
 
E elmont skrev:
Är det en bostadsrätt kanske du ska prata med styrelsen, det ligger ju på deras ansvarsområde.
Vad ska styrelsen säga menar du?
 
Tala om om du får fixa med antenn själv eller om du måste ta dit någon speciell. Dom kanske inte släpper in vem som helst i antennanläggningen.
 
E elmont skrev:
Tala om om du får fixa med antenn själv eller om du måste ta dit någon speciell. Dom kanske inte släpper in vem som helst i antennanläggningen.
Men jag ska ju bara förlänga kabeln med några centimeter. De borde ju kunna fixa det i min lägenhet. Måste de ha tillgång till någon antennanläggning?
 
Det räcker nog inte med styrelsen. Comhem har ett ansvar. Ofta har de kontrakterade företag för detta. Kolla med Comhem, styrelsen ska sedan informeras. Det blir då ett kortare avbrott som sannolikt bara kommer beröra vissa grannar. Men... F-kontakter som någon nämnde lär de ogilla inne i väggen. Det går men blir inte inspekterbart.
 
Du får ta bort bottnen på dosan du ska sätta dit så att ledning/skarv blir åtkomlig.
 
Det kanske är lite off topic, men
varför har du satt två gipsskivor och byggt ny vägg ca 5 centimeter in i rummet?

Har du inte gjort det själv är det väl entreprenören/snickaren som har slarvat och skall rätta?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kanske är lite off topic, men
varför har du satt två gipsskivor och byggt ny vägg ca 5 centimeter in i rummet?

Har du inte gjort det själv är det väl entreprenören/snickaren som har slarvat och skall rätta?
Ljudisolering. Har fixat själv.
 
Jag får se vad jag gör...enklast ändå med inspektionslucka...
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Ljudisolering. Har fixat själv.
OK.
Då är det väl bra om det inte går att koppla in en massa larmande media-apparater ;)
Tyst och lugnt skall det vara!
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Jag hade nog bara gjort ett hål i den nya väggen och satt ett doslock med näsa (så kabeln från TVn går oskarvad). Alternativt byggt en liten nisch runt uttaget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Håller med föregående inlägg, så gjorde jag när jag drog kablar mellan mediamöbel och TVn för att inte ha dem synliga.
 
P pjkw skrev:
Jag hade nog bara gjort ett hål i den nya väggen och satt ett doslock med näsa (så kabeln från TVn går oskarvad). Alternativt byggt en liten nisch runt uttaget.
Ja det blir snyggare. Men doslock med näsa har bara plats för en sladd, uttaget har plats för tre sladdar.
Kanske ett förhöjt doslock.

Men ett doslock är bra mycket snyggare än en inspektionslucka!

Det får bli en doslucka! Det är t o m snyggare än antennuttaget idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
När jag ändå håller på...

Jag funderade på att göra hål i väggen bakom TV:n så att kablarna från TV:n kan gå bakom väggen och komma ut vid vägguttaget och antennuttaget. Annars syns kanske 1 meter av kablarna - vilket kanske inte är så farligt.
Jag kan dock tillägga att jag inte ens har en TV hemma, men att denna "funktionalitet" ändå skulle vara bra att ha på plats när jag ändå fixar och grejar nu. Det är ganska givet att en TV skall sitta på just den väggen och på just det stället.
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Men jag ska ju bara förlänga kabeln med några centimeter. De borde ju kunna fixa det i min lägenhet. Måste de ha tillgång till någon antennanläggning?
Ditt uttag och kablarna i väggen är en del av antennanläggningen. Den får bostadsrättsinehavaren normalt inte ändra i eftersom det kan få effekter i andra lägenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.