E elmont skrev:
Ett pantbrev är inget lån utan "intyg" på att man sätter fastigheten i pant om man sedan vill låna pengar. Ett pantbrev som inte använts som säkerhet är vilande och belastar/kostar inte något.
Men som fastighetsägare måste du ha kontroll på pantbrev uttagna på fastigheten, är det ett gammalt så är det troligen ett papperspantbrev som bör omvandlas till datapantbrev. Det gör man hos lantmäteriet som har hand om pantbreven.
Googla lite så finns det rätt mycket information på nätet
Tack, det var den biten jag var osäker på ifall pantbrev klassas som lån eller enbart digitala intyg.
När jag googlar står inte det finstilta med, utan dom flesta siter utgår från att man lånar till hus och behöver pantbrev.
 
Numera är alla nyuttagna pantbrev "digitala" och finns registrerade hos Lantmäterimyndigheten.
Förr var de en utskriven papperslapp, som måste redovisas av långivare eller ägare vid sälj och köp.
När vi sålde hus för länge-länge sedan (1998?) saknades ett pantbrev, och banken höll inne 50.000 kr, som var det förkomna pantbrevsbeloppet, av köpeskillingen i ett år, vilket var den tid det tog att få ett pantbrev "dödat".
Dödandet skedde genom annons i Post & Inrikes Tidningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
Och när jag sålde en fastighet för några år sedan överlämnade jag det 50 år g:a pantbrevet i samband med att vi skrev på papperna.
 
  • Gilla
Arch Gabriel och 1 till
  • Laddar…
H
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Även jag har hört/vet att det är bra att ha pantlån på huset, men i mitt läge då jag inet behöver dom, tror jag bara dom blir en kostnad samt belastning.
vet ej?
Nya pantbrev är inte så billiga, så därför dödar man inte pantbrev. Befintliga outnyttjade pantbrev ligger bara där utan kostnad, du kan belåna huset med hjälp av pantbreven. När man köper hus får man ju kolla att pantbreven inte används, det kollar man med banken.
 
  • Gilla
Arch Gabriel
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns ingen kostnad med vilande pantbrev. Det som kostar är att ta ut nya (och det är dyrt). Så om du ex. ansöker om dödande av de ”onödiga” pantbreven på ex. en miljon, så kan du lika gärna lägga 20000 i brasan. Pantbrev har ett värde.
 
  • Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.