Jag tänker köpa en vedklyv till våren. Är det någon som har tips om bra vedklyvar eller vad man ska tänka på innan köp?
 
Annna skrev:
Jag tänker köpa en vedklyv till våren. Är det någon som har tips om bra vedklyvar eller vad man ska tänka på innan köp?
Tips har jag ej men jag skrattar fortfarande när jag tänker på hur jag måste ha sett ut första gången jag körde farsans vedklyv.
Kändes så jäkla nära med huvet när jag trodde klyven skulle "smälla" till.. tänkte inte på att den kunde gå sakta..


;D
 
galento
Benno,skaffa ett stabilare bord att ställa klyven på så kan du jobba i valfri höjd.Vi har våran "Rustaklyv" på ett sådant med gott om utrymme runt klyven att lägga upp ett lager med kubbar på,då kan man klyva ca 20 kubbar i stöten och det sparar ryggen. ;D ;D
 
Jag köpte först en 4 tons vedklyv för ett par tusen på Silvan. Upptäckte bara efter några timmar att den är för klen. Enklare och snabbare med yxa. Jag bytte den till en 7 tons som fungerar ok. Kunde möjligen vara lite snabbare trots att den har två hastigheter. Betalade ca 6000kr på ett erbjudande. Finns säkert billigare på andra stälen om man letar. Men en stor varning för 4 tons maskiner om du inte ska klyva väldigt klena kubbar.
 
Jo jag har klyvit rätt mycket med 6, 8 och 10-tons och 6-tons är allt i klenaste laget, till måttligt grov och vresig ved räcker dock även 6 ton.
4 tonnare kan inte vara bra för blodtrycket :-/
 
Tack alla, för goda råd!
Det låter som att det är lika bra att köpa en riktigt stark version på en gång.
 
Eftersom bara behöver klyven ett par dagar per år så köpte jag den tillsammans med en god vän. Dessutom slipper jag förvaringsproblemet under ett halvår. Förmodligen kan man vara ännu fler som delar på en klyv. Dessvärre hade jag inga grannar som har öppen spis eller kakelugn.
 
Klokt! Jag kommer att köpa den tillsammans med min syster som har tomten bedvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.