Hej,

Har fått en ny diskmaskin installerad (ja jag orkade inte med att göra det själv)

Tyvärr är jag inte riktigt nöjd med avloppsslangen. Just nu hänger den bara utan någon slags avlastning. Sen skulle jag dessutom behöva täta till hålet.

Vad behöver jag?
Helst något som finnes på jula/biltema/krauta och gärna idag.

Bild på ett underskåp där en diskmaskins avloppsslang hänger oavlastad bredvid ett handfat med synliga rör och ett otätt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyinstallerad diskmaskins avloppsslang hänger löst bredvid vattenkranar under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nicdulk
  • Laddar…
A
M mxjolle skrev:
Hej,

Har fått en ny diskmaskin installerad (ja jag orkade inte med att göra det själv)

Tyvärr är jag inte riktigt nöjd med avloppsslangen. Just nu hänger den bara utan någon slags avlastning. Sen skulle jag dessutom behöva täta till hålet.

Vad behöver jag?
Helst något som finnes på jula/biltema/krauta och gärna idag.

[bild] [bild]
Tycket alltihop ser ut som ett skämt.

Vad menar du med "orkade inte" ?

Helt ärligt tror jag du inte skulle klara de, annars nöjer man sig inte med det där. Avlopp slangen är de sista jag skulle anmärka på.
 
Henrik Nordlander skrev:
Tycket alltihop ser ut som ett skämt.

Vad menar du med "orkade inte" ?

Helt ärligt tror jag du inte skulle klara de, annars nöjer man sig inte med det där. Avlopp slangen är de sista jag skulle anmärka på.
Härligt att bli dumförklarad direkt.

Förtydligande, har fått diskmaskinen utbytt. Orkade inte installera den själv pga en nyfödd här hemma. Med andra ord har de bara kopplat bort och kopplat dit en ny diskmaskin.
 
A
M mxjolle skrev:
Härligt att bli dumförklarad direkt.

Förtydligande, har fått diskmaskinen utbytt. Orkade inte installera den själv pga en nyfödd här hemma. Med andra ord har de bara kopplat bort och kopplat dit en ny diskmaskin.
Inkopplingen är heller inte godkänd.
 
Ser inte var diskmaskinsavloppet utmynnar, ser inte ut att vara påkopplat i nipplarna före vattenlåset.
 
A anis16 skrev:
Ser inte var diskmaskinsavloppet utmynnar, ser inte ut att vara påkopplat i nipplarna före vattenlåset.
Sitter på nipeln som är högst upp där den tidigare maskinen även satt. Tyvärr dolt på mitt foto. Vad jag läst så ska det sitta högst upp så där verkar tidigare ägaren inte ha schabblat till det.
 
Henrik Nordlander skrev:
Inkopplingen är heller inte godkänd.
Lust att specificera?

Det är en vitvarukedja som bara installerar mot befintliga anslutningar.

Jag är mest på jakt efter hur jag ska gå vidare. Reklamera, ta in vvs, åtgärda själv etc.
 
M mxjolle skrev:
Sitter på nipeln som är högst upp där den tidigare maskinen även satt. Tyvärr dolt på mitt foto. Vad jag läst så ska det sitta högst upp så där verkar tidigare ägaren inte ha schabblat till det.
OK, jag skulle har förlängt avloppsslangen med https://www.biltema.se/bygg/vvs/blandare/blandartillbehor/utloppsslang-2000018801 och mellannippel. Vad det gäller säkert vatten, är det nått tätskikt under skåpet? Tänkte på att slangarna kommer upp underifrån.
 
A anis16 skrev:
OK, jag skulle har förlängt avloppsslangen med [länk] och mellannippel. Vad det gäller säkert vatten, är det nått tätskikt under skåpet? Tänkte på att slangarna kommer upp underifrån.
Tyvärr inte, det som var i skåpet är det som finns. Tidigare var det iaf inte brutet vid själva genomföringen. För att göra det mer krångligt så är det inte jämnt under skåpet så det blir problematiskt med en bricka likt för kyl/frys/diskmaskin. Men visst, det går att lösa.

Nästa problem är tilloppet från aquastopen. Den ligger som ett U, lite klämd innan den går vidare genom genomföringen och sen vidare till diskmaskinen. Här förstår jag att det blev så i stridens hetta en fredagskväll. Jag lutar åt att ta in vvs fixa detta.
 
Okej bättre bilder...

Vore det inte bättre att ta upp en ny genomföring och ny bricka och tätning? Detta för att få en rak genomföring av både tillopp och avlopp, samt hänga upp/avlasta avlopp.

Komplex under-sink rörinstallation med tillopp och avloppsrör, fråga om optimering och VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation under diskbänk med otillfredsställande genomföring för tillopp och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov bild på VVS-installation med diskmaskinsavlopp och rör genom skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: gränsfall om tillopp räcker från föreslagen genomföring. Diskmaskinen ska ju även kunna dras ut. Det blir säkerligen att ringa vvs ändå.
 
Avstängning till vattnet ska ju va åtkomlig ovan bänk, det där är inte på nåt sätt ok.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Avstängning till vattnet ska ju va åtkomlig ovan bänk, det där är inte på nåt sätt ok.
Inte förvånad och tack för upplysningen. Ska ta detta vid tillfälle. Nu handlade det dock om byte av diskmaskin till redan existerande anslutningar.

Edit: krav för synlig avstängningskran kom 2011. Köket gjordes 2004 av dåvarande ägare.
 
Redigerat:
Krilleman
Som redan nämnts så är inte avstängning under bänk godkänt. Den SKA sitta ovan bänk enligt ditt försäkringsbolag. Ring gärna själv och kolla den uppgiften!

Sen är den vita "slangen" inte godkänd för detta ändamål. Denna typen av "flexislang" brukar man montera i anslutningen för bräddavloppet = trycklöst. Ej för diskmaskinsavlopp!

Sen har du ingen uppfästning alls för kopparrören till blandaren flexibla slangar, inte heller det är godkänt tråkigt nog.

Den här skulle lösa dina bekymmer med avstängningen om du leder upp avstängningspanelen ovan bänken.
https://www.ikea.com/se/sv/p/knycklan-elektronisk-diskmaskinsavstaengning-20425724/
 
Krilleman Krilleman skrev:
Som redan nämnts så är inte avstängning under bänk godkänt. Den SKA sitta ovan bänk enligt ditt försäkringsbolag. Ring gärna själv och kolla den uppgiften!

Sen är den vita "slangen" inte godkänd för detta ändamål. Denna typen av "flexislang" brukar man montera i anslutningen för bräddavloppet = trycklöst. Ej för diskmaskinsavlopp!

Sen har du ingen uppfästning alls för kopparrören till blandaren flexibla slangar, inte heller det är godkänt tråkigt nog.
Härligt, lite konkret info.

Ja den vita slangen var jag mycket skeptiskt till. Avstängningen till diskmaskinen ska jag kolla upp. Köket gjordes 2004 och reglerna ändrades 2011 vad jag läst.
 
Krilleman
Men klammer på rören upp till blandaren har alltid det funnits något regelverk, oskrivet eller ej oavsett årtal.

Varför skulle du vilka ha dessa hängandes i luften? :thinking:

Vilken butik installerade maskinen åt dig? För det var väl dom så installerade den vita flexibla förlängningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.